lofa Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Tja!Har bytt kamaxel och renoverat motorn i min gamla musse (302:a), men behöver bestycka om förgasaren, har bytt munstycken på primärsidan ett par ggr och nu börjar den funka helt ok, när man kör lugnt. Men gasar jag på så känns den rätt kraftlös och den småmuttrar lite ledsamt.. hur brukar ni göra när ni bestyckar för effekt? är det gasen i botten och urvarv för att sedan kolla stiften som gäller eller? eller mäter ni med bredbandslamda?Primärsidan bytte jag från 65 till 70 och fick den att gå bra, innan gick den knappt att få att gå framåt. Sekundärsidan ska jag börja titta på nu, har 78 munstycken iu nu iaf.Stiften har surat ner sig lite efter att jag körde med för låg spänning till fördelaren, måste jag byta dem då för att få bilen att gå rent eller borde det funka skapligt ändå?förövrigt så låter den rätt fint nu. någon som har erfarenhet av den kammaen i 302:a? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=EDL%2D7122&autoview=sku Quote
hasco Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Storlek 70 på en 600 inte konstigt stiften blir svarta det är alldeles för mycket.Om man skall bestycka förgasarn på känn ,utgå ifrån orginal bestyckningen kolla om den går bra på jämn landsvägsfart utan ryckningar kör i så fall på den bestyckningen,Känner du att den rycker vid jämn fart öka max 2 storlekar den skall inte behöva mer.om den stönar vid pådrag kan du öka accmunstyckena ganska rejält eväven större pump(ar) Quote
hasco Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Du nämner inget om tomgången är den ok? Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Hej.Munstycken primär sekundär i Holley bör ligga ganska nära varandra, 65-67 eller liknade. Att hoppa långt mellan storlekar kan ställa till mer problem, vilken Holley typ dubbelpump. Jag har justeringsfakta på Svenska o Engelska, om det är något du vill ha så skickar jag på din privata mail,skicka svar på mail om du har intresse för beskrivning. Quote
Roger Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Det verkar vara en fin Volvo 240 som står jämte din. Quote
lofa Posted October 18, 2008 Author Report Posted October 18, 2008 ok, då går jag ner till 68 i primär och 70 på sekundär då och testar.den bestyckning som satt i var 65 på primär och 76 på sekundär.bilen går rätt så bra på tomgång men inte så bra som jag skulle vilja. Quote
lofa Posted October 18, 2008 Author Report Posted October 18, 2008 Det verkar vara en fin Volvo 240 som står jämte din.japp Quote
pools Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 Hej.Munstycken primär sekundär i Holley bör ligga ganska nära varandra, 65-67 eller liknade. Att hoppa långt mellan storlekar kan ställa till mer problem, vilken Holley typ dubbelpump. Jag har justeringsfakta på Svenska o Engelska, om det är något du vill ha så skickar jag på din privata mail,skicka svar på mail om du har intresse för beskrivning. Hej Lars!Jag skulle också vilja ha lite instruktioner då jag har bytt förgasare i sommar,men inte trimmat in den riktigt än. Blir ett projekt till våren. Holley 650 4777CTack på förhand!p-o.olsson@vindeln.net Quote
Arreflod. Posted August 14, 2009 Report Posted August 14, 2009 ok, då går jag ner till 68 i primär och 70 på sekundär då och testar. den bestyckning som satt i var 65 på primär och 76 på sekundär. bilen går rätt så bra på tomgång men inte så bra som jag skulle vilja.Storlek 70 på en 600 inte konstigt stiften blir svarta det är alldeles för mycket. Jag har en 600 #1405 med orig 100; 0,95 vilka inte räcker till. (se Edelbrock specen)Vad är det inte jag förstår? Hur kan 70 vara mycket på primären?/Matte Quote
ThomasFB Posted August 15, 2009 Report Posted August 15, 2009 Holley och e-brock (alltså Carter AFB) har helt olika numrering på munstyckena.>Har inget med varandra att göra.#70 på primären i en Holley 600 + mild gatmotor är vanligtvis rejält för mycket. Sotar garanterat tändstift. Gå ner flere nr, kanske till #64-66.Det finns mängder av inlägg om förgasare, använd sökfunktion.Verkar vara ett allmänt problem, kanske nån moderator orkar sammanställa en "sticky" angående det elementära i förgasarjustering? Quote
Gresse Posted August 16, 2009 Report Posted August 16, 2009 Holley förgasare är inte "fyrkantiga" alltså dom ska ha ungefär 8-12 storlekar större munstycken på sekundärsidan än på primärsidan.Det är ungefär så mycket tillskottsventilen på primärsidan är värd.66-78 skulle jag börja med.Kolla att inte tillskottsventilen har tjärvat fast.Du kanske oxå måste sätta i en med lägre nummer än original 6.5 om din kam ger lite dåligt med vakum.Gresse Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.