Jump to content

Recommended Posts

Aldrig hort talas om Gear Vender men det finns tva saker du kan gora:

1. Byta lada till en med overdrive

2. Pa 60-talet fanns en grej som hette Hone Overdrive som sattes

framfor bakaxeln pa Mustanger. Shelby provade den vid tillfalle.

Den innebar att du maste korta kardanaxeln och balansera om

densamma. Kruxet ar att hitta en Hone som funkar fortfarande.

Det basta alternativet ar nog att satsa pa en annan mer modern

lada som Tremtek eller liknande om du har 4-vaxlat. Med automat

kanske en AOD lada skulle kunna anvandas. Min 67:a Shelby

har liknande utvaxling som din och "I love every minute of it".

Hade en 3.25 bakaxelutvaxling och bytte till 3.89 med Detroit Locker.

Soppaforbrukningen gick upp men draget pa 289HP blev mycket battre.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Större däck (diameter) ger lägre varv, men det är svårt att få ut några större skillnader på detta sätt.

En converter med lock-up kan ge några hundra rpm (men de brukar bara finnas till modernare växellådor).

Link to comment
Share on other sites

Sätt in en T-5 jag har nyss gjort de, fick ner varvtalet från 3000 till 2000 med 3,55 utväxling och hur coolt är de inte med manuell och en trimmad V8 blev en hur rolig (pigg) bil som helst mot då jag körde med c4:an.

Samtidigt så verkar de ju intressant med en Gear Vender om de fungerar bra? Kanske lite enklare att sätt in.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jackson

Den där overdriven (Gear Vendor) har jag gått och dreglat över i åratal, enligt reklamen (förbraförattvarasant) så vore den ju förträfflig att ha, tål växling vid gaspådrag osv, löser ju de problem som diskuteras i "utväxling" tråden ovan.

Vad kör du med för utväxling/låda nu. Jag har 3.00/C6 och varvar ca 2500 vid 90. Vid start så käns clevelanden lite velig under 2500-3000 så en utväxling på 3.50-3.89 tror jag skulle pigga upp. OCH så peta in GV overdrive'n när man kör landsväg, perfekt.....

Som du säger, lite dyr.... men vore förb*at kul att testa.

Så om du köper en... berätta....

( Har också gått och grubblat över om en sån här "steeringquick" utväxling vore nåt ! Har lillfinger lätt styrning med, vad jag tycker, för stora rattrörelser vid styr_parering i landsvägs körning. Inget glapp dock.)

Nån som vet nåt..testat...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej. har en Ford Motor Sport 302+c4. Den drar från tomgång till ca 6000, men som sagt var den varvar på tok för mycket. Det måste vara ca:4.00. jag tror att den skulle klara 3.00 utan vidare. Men det blir nog en gear vendor i alla fall. (det är ju så förbaskat kul att kunna att smiska upp några BMW,Audi) . Om du tittar i Wheels nr:11 så står det om en Dansk som har en gear vedor, bakom en 572cui motor på 620 hp ULF.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...