Kenneth Olsson November 7, 2008 Report November 7, 2008 Ett av kraven för att få MHRF-försäkring, är att man ska montera en batterifrånskiljare som bryter all ström från batteriet.Ett problem som då uppstår, är att strömförsörjningen till stereons minne bryts. När strömmen åter slås på, så måste man ju då leta upp radiokanalerna igen.En lösning kan vara att dra en separat kabel från batteriet till stereons minne, och säkra av med en liten glassäkring.Men då är ju inte all ström bruten med batterifrånskiljaren.En ide kanske kan vara att mata stereominnet separat med ett litet 9 volts batteri, typ samma som brukar sitta i brandvarnare. Har dock inte testat själv, men det är kanske någon som har provat separat matning med litet batteri, eller har någon annan bra lösning på problemet ? Citera
Nenne November 7, 2008 Report November 7, 2008 Här är en varianthttp://cgi.ebay.com.sg/Car-On-Board-Com ... dZViewItemFinns säkert mer om man söker lite. Citera
Janne Holm CMC1740 November 7, 2008 Report November 7, 2008 Tror nog inte att en besiktningsman kommer att neka dig en försäkring om du dragit en ny avsäkrad kabel bredvid.Anledningen till batterifrånskiljare måste väl ändå vara att förhindra attdet händer något otrevligt p.g.av dåliga elledningar i våra gamla bilar Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 7, 2008 Report November 7, 2008 Hej.Tidigare ingick en säkringskabel med 8amp säkring, koppladesmellan delen på batteripol och delen som skruvas ifrån medden stora ratten. Säkringen var till för just radiominne och klocka, säkringen vargodkänd då och är säkert det nu också, glömde man att dra åtvredet vid start löste säkringen ut och man får montera en ny. Vid en eventuell kortslutning så löser alltså säkringen ut ävenom vredet är avskruvat, den större frånkopplingen med vredär för att undvika kraftigare typer av kortslutningar som kanom man har otur ställa till stora skador. Citera
CMC 1061 Berra November 7, 2008 Report November 7, 2008 Jag hade en kabel med säkring, för en tid sedan. Men tagit bort detta. Just för att. Klockan drog ur mitt batteri och dödade batteriet. Höll inte på få ett nytt batteri på garantin. Men till slut så gick det. Men fick speciella instruktioner. För hur battreiet ska förvaras under vintern. Och det skulle inte sitta i bilen ens. Om garantin skulle gälla skrev dom till mig. Det skulle vara ur bilen på en kall plats fullladdat helst på en träskiva mellan mark och batteri. Då gäller garantin fortfarande. Men till ämnet kabeln var till för minnet på stereon. Men då lyckades klockan suga ur strömmen. Så jag får leta efter kananler och inställningar i fortsättningen. Man har inte lust att tjacka dyra batterier. För lite pill på stereon. Då tar jag hellre detta.Berra Citera
pools November 7, 2008 Report November 7, 2008 Men Berra då, du har väl batteriet på laddning under vintern, med en sån här:http://www.ctek.com/SV/Default.aspxAbsolut den bästa batteriladdare som någonsin funnits. Och det är en Svenskuppfinning. Säkringen som sitter i en kabel parallellt med batteribrytaren bör inte varastörre än 3 ampere. Det räcker gott och väl för minnet till stereon.Mvh. Citera
Janne Holm CMC1740 November 7, 2008 Report November 7, 2008 Som en liten parentes till det hela kan jag beräta en liten sannhistoria som jag var ute för i veckan faktiskt. har en gammal scorpio som jag hast köpte åt dottern medans hennes ordinarie bil reparerades. den hade stått en vecka med något på och batteriet tvärdött kopplade på batteriladdaren inget händevägrade ta laddning märkligt tänkte jag borde inte kunna ge upp så där fortså jag tog in batteriet parallel kopplade det med mussens batteri i garagetoch vips tog det laddning och fick en fullgod laddning. Så tydligen ett tvärdött batteri går att få liv i med rätt behandling Batteriet funkar faktist klockrent kan jag garantera för att nu tänder intescorpiodjuvulen kört hur mycket som helst med startmotorn trots den gick klockrennt innan laddningen. Skulle ge bort den till dotterns kompisHon får vänta Citera
pools November 7, 2008 Report November 7, 2008 Ett bilbatteri som laddats ur helt har alltid tagit skada. Hur mycket beror påhur länge det stått oladdat. Blyplattorna oxiderar och batteriet kan inte ta åtsej "laddning" ordentligt p.g.a. oxiden på plattorna. Så dom går att rädda omdom inte stått för länge.Mvh. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 8, 2008 Report November 8, 2008 Hej.Ett annat problem är att plattorna i batteriet ocksåtappar en del av yttan som faller ned till botten avbatteriet och orsakar kortslutning efter en tid, detär därför laddaren ibland visar att batteriet är fullt fast det inte är så. Flagor kan ibland ha fallit av i större mängd i baraen cell och kortslutit en del d.v.s 2volt, du tapparalltså 2 volt av 12v och får 10volt kvar. Laddaren visar att batteriet är fullt fast det inte ärså, dessa 10volt är tillräckligt för att köra stereo lyseno.s.v. men bilen vägrar att starta. Det är många som undrat vad det är som är fel, batterietser bra ut, stereon funkar ju och lyset o tutan, bytt batteriär ett av råden. Citera
CMC 1061 Berra November 9, 2008 Report November 9, 2008 Ja P.O. Jag har en sådann laddare för lång tid tillbaka. Men jag fick rekomendationer att inte använda denna till detta batteri. Jag har ett gele fyllt batteri. Ska garantin gälla så ska det endast laddas upp sedan stå kallt på en brädbit. Sedan laddas upp igen för våren. När man ska använda bilen igen. Annars inga garantier. Så det är bara att följa detta. Så får vi se. Om det inte skulle funka. Då får ni alla veta. Sedan blir det ett vätske batteri i fortsättningen. För då håller dom inte vad dom lovar. Men det är för tidigt att vara pessimist ännu. Roligare att vara optimist. Eller?. Berra Citera
JanneJ November 9, 2008 Report November 9, 2008 Ett av kraven för att få MHRF-försäkring, är att man ska montera en batterifrånskiljare som bryter all ström från batteriet.Ett problem som då uppstår, är att strömförsörjningen till stereons minne bryts. När strömmen åter slås på, så måste man ju då leta upp radiokanalerna igen.En lösning kan vara att dra en separat kabel från batteriet till stereons minne, och säkra av med en liten glassäkring.Men då är ju inte all ström bruten med batterifrånskiljaren.En ide kanske kan vara att mata stereominnet separat med ett litet 9 volts batteri, typ samma som brukar sitta i brandvarnare. Har dock inte testat själv, men det är kanske någon som har provat separat matning med litet batteri, eller har någon annan bra lösning på problemet ?Om inte jag minns fel så behåller Blaupunkt bilstereo minnet även utan spänning. Citera
Daniel Strand January 5, 2009 Report January 5, 2009 Ja P.O. Jag har en sådann laddare för lång tid tillbaka. Men jag fick rekomendationer att inte använda denna till detta batteri. Jag har ett gele fyllt batteri. Ska garantin gälla så ska det endast laddas upp sedan stå kallt på en brädbit. Sedan laddas upp igen för våren. När man ska använda bilen igen. Annars inga garantier. Så det är bara att följa detta. Så får vi se. Om det inte skulle funka. Då får ni alla veta. Sedan blir det ett vätske batteri i fortsättningen. För då håller dom inte vad dom lovar. Men det är för tidigt att vara pessimist ännu. Roligare att vara optimist. Eller?. BerraC-tek laddarna är byggda för att användas på gel batterier, så jag tror mer på att batteriet klarar sig bättre med en laddare på sig än på en träbit. Brossan kör med en c-tek laddare på sin Corvette -93:a, där det sitter gelbatteri orginal, och använt det nu i snart 10år. Batteriet fungerar perfekt./Daniel Citera
CMC 1061 Berra January 5, 2009 Report January 5, 2009 Kom ihåg att inte tala om. Att ni använder en Ctek laddare. För jag skulle inte fått ett nytt på garantin. Men tackvare min kompis så fick jag ett nytt.Men det hade inte gått utan hans hjälp. Då hade jag varit tvungen att punga upp för ett nytt batteri. sedan fick jag instruktioner hur det skulle göras från Tudor. Och då skulle det stå på en träbit. Fullt laddat under vintern. sedan på våren skulle det laddas igen. Sedan skulle det användas tills sesongens slut. sedan samma procedur igen. Annars ingen garanti. = inget nytt batteri. Utan att betala igen. Berra Citera
Recommended Posts