Jump to content

Recommended Posts

Ett av kraven för att få MHRF-försäkring, är att man ska montera en batterifrånskiljare som bryter all ström från batteriet.

Ett problem som då uppstår, är att strömförsörjningen till stereons minne bryts. När strömmen åter slås på, så måste man ju då leta upp radiokanalerna igen.

En lösning kan vara att dra en separat kabel från batteriet till stereons minne, och säkra av med en liten glassäkring.

Men då är ju inte all ström bruten med batterifrånskiljaren.

En ide kanske kan vara att mata stereominnet separat med ett litet

9 volts batteri, typ samma som brukar sitta i brandvarnare. Har dock inte testat själv, men det är kanske någon som har provat separat matning med litet batteri, eller har någon annan bra lösning på problemet ?

Tror nog inte att en besiktningsman kommer att neka dig en försäkring om du dragit en ny avsäkrad kabel bredvid.

Anledningen till batterifrånskiljare måste väl ändå vara att förhindra att

det händer något otrevligt p.g.av dåliga elledningar i våra gamla bilar ;)

Hej.

Tidigare ingick en säkringskabel med 8amp säkring, kopplades

mellan delen på batteripol och delen som skruvas ifrån med

den stora ratten. 8)

Säkringen var till för just radiominne och klocka, säkringen var

godkänd då och är säkert det nu också, glömde man att dra åt

vredet vid start löste säkringen ut och man får montera en ny. :?

Vid en eventuell kortslutning så löser alltså säkringen ut även

om vredet är avskruvat, den större frånkopplingen med vred

är för att undvika kraftigare typer av kortslutningar som kan

om man har otur ställa till stora skador. ;)

Jag hade en kabel med säkring, för en tid sedan. Men tagit bort detta. Just för att. Klockan drog ur mitt batteri och dödade batteriet. Höll inte på få ett nytt batteri på garantin. Men till slut så gick det. Men fick speciella instruktioner. För hur battreiet ska förvaras under vintern. Och det skulle inte sitta i bilen ens. Om garantin skulle gälla skrev dom till mig. Det skulle vara ur bilen på en kall plats fullladdat helst på en träskiva mellan mark och batteri. Då gäller garantin fortfarande. Men till ämnet kabeln var till för minnet på stereon. Men då lyckades klockan suga ur strömmen. Så jag får leta efter kananler och inställningar i fortsättningen.

Man har inte lust att tjacka dyra batterier. För lite pill på stereon. Då tar jag hellre detta.

Berra

Men Berra då, du har väl batteriet på laddning under vintern, med en sån här:

http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Absolut den bästa batteriladdare som någonsin funnits. Och det är en Svensk

uppfinning. :D

Säkringen som sitter i en kabel parallellt med batteribrytaren bör inte vara

större än 3 ampere. Det räcker gott och väl för minnet till stereon.

Mvh.

Som en liten parentes till det hela kan jag beräta en liten sannhistoria som jag var ute för i veckan faktiskt. har en gammal scorpio som jag hast köpte åt dottern medans hennes ordinarie bil reparerades. den hade stått en vecka med något på och batteriet tvärdött kopplade på batteriladdaren inget hände

vägrade ta laddning märkligt tänkte jag borde inte kunna ge upp så där fort

så jag tog in batteriet parallel kopplade det med mussens batteri i garaget

och vips tog det laddning och fick en fullgod laddning. Så tydligen ett tvärdött batteri går att få liv i med rätt behandling ;)

Batteriet funkar faktist klockrent kan jag garantera för att nu tänder inte

scorpiodjuvulen kört hur mycket som helst med startmotorn trots den gick klockrennt innan laddningen. Skulle ge bort den till dotterns kompis

Hon får vänta

Ett bilbatteri som laddats ur helt har alltid tagit skada. Hur mycket beror på

hur länge det stått oladdat. Blyplattorna oxiderar och batteriet kan inte ta åt

sej "laddning" ordentligt p.g.a. oxiden på plattorna. Så dom går att rädda om

dom inte stått för länge.

Mvh.

Hej.

Ett annat problem är att plattorna i batteriet också

tappar en del av yttan som faller ned till botten av

batteriet och orsakar kortslutning efter en tid, det

är därför laddaren ibland visar att batteriet är

fullt fast det inte är så. :shock:

Flagor kan ibland ha fallit av i större mängd i bara

en cell och kortslutit en del d.v.s 2volt, du tappar

alltså 2 volt av 12v och får 10volt kvar. :roll:

Laddaren visar att batteriet är fullt fast det inte är

så, dessa 10volt är tillräckligt för att köra stereo lysen

o.s.v. men bilen vägrar att starta. :?

Det är många som undrat vad det är som är fel, batteriet

ser bra ut, stereon funkar ju och lyset o tutan, bytt batteri

är ett av råden. ;)

Ja P.O. Jag har en sådann laddare för lång tid tillbaka. Men jag fick rekomendationer att inte använda denna till detta batteri. Jag har ett gele fyllt batteri. Ska garantin gälla så ska det endast laddas upp sedan stå kallt på en brädbit. Sedan laddas upp igen för våren. När man ska använda bilen igen. Annars inga garantier. Så det är bara att följa detta. Så får vi se. Om det inte skulle funka. Då får ni alla veta. Sedan blir det ett vätske batteri i fortsättningen. För då håller dom inte vad dom lovar. Men det är för tidigt att vara pessimist ännu. Roligare att vara optimist. Eller?. Berra

Ett av kraven för att få MHRF-försäkring, är att man ska montera en batterifrånskiljare som bryter all ström från batteriet.

Ett problem som då uppstår, är att strömförsörjningen till stereons minne bryts. När strömmen åter slås på, så måste man ju då leta upp radiokanalerna igen.

En lösning kan vara att dra en separat kabel från batteriet till stereons minne, och säkra av med en liten glassäkring.

Men då är ju inte all ström bruten med batterifrånskiljaren.

En ide kanske kan vara att mata stereominnet separat med ett litet

9 volts batteri, typ samma som brukar sitta i brandvarnare. Har dock inte testat själv, men det är kanske någon som har provat separat matning med litet batteri, eller har någon annan bra lösning på problemet ?

Om inte jag minns fel så behåller Blaupunkt bilstereo minnet även utan spänning.

  • 1 month later...
Ja P.O. Jag har en sådann laddare för lång tid tillbaka. Men jag fick rekomendationer att inte använda denna till detta batteri. Jag har ett gele fyllt batteri. Ska garantin gälla så ska det endast laddas upp sedan stå kallt på en brädbit. Sedan laddas upp igen för våren. När man ska använda bilen igen. Annars inga garantier. Så det är bara att följa detta. Så får vi se. Om det inte skulle funka. Då får ni alla veta. Sedan blir det ett vätske batteri i fortsättningen. För då håller dom inte vad dom lovar. Men det är för tidigt att vara pessimist ännu. Roligare att vara optimist. Eller?. Berra

C-tek laddarna är byggda för att användas på gel batterier, så jag tror mer på att batteriet klarar sig bättre med en laddare på sig än på en träbit. Brossan kör med en c-tek laddare på sin Corvette -93:a, där det sitter gelbatteri orginal, och använt det nu i snart 10år. Batteriet fungerar perfekt.

/Daniel

Kom ihåg att inte tala om. Att ni använder en Ctek laddare. För jag skulle inte fått ett nytt på garantin. Men tackvare min kompis så fick jag ett nytt.

Men det hade inte gått utan hans hjälp. Då hade jag varit tvungen att punga upp för ett nytt batteri. sedan fick jag instruktioner hur det skulle göras från Tudor. Och då skulle det stå på en träbit. Fullt laddat under vintern. sedan på våren skulle det laddas igen. Sedan skulle det användas tills sesongens slut. sedan samma procedur igen. Annars ingen garanti. = inget nytt batteri. Utan att betala igen.

Berra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...