Jump to content

Recommended Posts

En liten fråga.

jag har en bil som har stått still sen i maj 2007 som skall fixas till nu i december. :lol:

Men jag har 80 liter bensin i tanken som har stått i ett och ett halvt år

och soppan blir väl gammal, eller. :shock:

Kommer bilen att gå som en pisspotta eller finns det något magiskt

under medel som förvandlar gammal soppa till ny. :P:P

MVH Lasse. 8)

En liten fråga.

jag har en bil som har stått still sen i maj 2007 som skall fixas till nu i december. :lol:

Men jag har 80 liter bensin i tanken som har stått i ett och ett halvt år

och soppan blir väl gammal, eller. :shock:

Kommer bilen att gå som en pisspotta eller finns det något magiskt

under medel som förvandlar gammal soppa till ny. :P:P

MVH Lasse. 8)

'Ren' bensin blir inte gammal, har bestämt för mig att det är en skröna. Däremot ska man inte lämna oljeblandad tvåtaktsbensin i tanken över vintern på motorsågen etc.

De e nog bara å skaka om ordentligt, å sen köra som vanligt ;)

Hejhej

Att bensin blir dålig är ingen skröna, vi får inte glömma

att dagens bensin är långt ifrån vad bensin var en gång,

alla vet som kört bil i några år, det är inte bensin vi kör

på idag. :?

Jag började köra bil när soppan kostade 98öre litern. ;)

FÖRLÅT. :?

Okej som det verkar så är jag från en annan planet så

jag slutar härmed att lägga mig i alla vetabättres inlägg. ;)

varannan båt ( eller varje) står halva året med soppan kvar. Enda gången jag fått bekymmer ( efter något år i stillastående) är att det kan dunsta i flottörhuset och gegga ihop lite. Fast det var en utombordare som utstått lite vatten. Lite karburatorsprit tar hand om ev. kondensvatten. Bara å köra mao!!

Min BMW stod oanvänd i tre år, full tank när jag ställde undan den. En del hade nog dunstat men jag hade i alla fall inga som helst inga problem att starta den och köra 25 mil på den gamla bensinen, inklusive en mellanlandning hos Bilprovningen (GK UA).

• 1 month later...
Att bensin blir dålig är ingen skröna, vi får inte glömma

att dagens bensin är långt ifrån vad bensin var en gång,

alla vet som kört bil i några år, det är inte bensin vi kör

på idag. :?

Jag började köra bil när soppan kostade 98öre litern. ;)

FÖRLÅT. :?

Okej som det verkar så är jag från en annan planet så

jag slutar härmed att lägga mig i alla vetabättre inlägg. ;)

Låter som en skön planet det där. :--

• 4 weeks later...

Frågade en kollega, som jobbar med forskning och primärutveckling av förbränningsmotorer och har duktig koll på kemin i bensin. Han pysslar även med motortrimning och tävlingskörning på fritiden.

Han sa att bensin blir gammal så till vida att de lättare föreningarna avdunstar över tiden, t.ex. över en vinter. Det fanns även ytterliggare någon process som hände i bensinen över tid som hade nåt med antalet eller storleken på molekylerna att göra. Riktigt gammal bensin kan lukta som fotogen som resultat av avdunstningen. Effekten kan bli att bilen blir svårstartad, eftersom det är dom lätta föreningarna som är mest lättantändliga. För att åtgärda ev. problem kan man hälla i några liter färsk bensin i tanken.

Han sa också att etanolen som man tillför bensin idag gör att bensinen har lättare för att dra till sig vatten, och att detsamma gäller för de salter (natrium/kalium) som man har i som blyersättning. Så där är en bra anledning till varför man inte ska ha mer blyersättning än som rekommenderas, precis som MHRF's rapport påpekade.

Slutsats, om bilen stått länge och är trögstartad, slå i några liter färsk bensin och en flaska k-sprit.

Hejhej