zebben57 November 18, 2008 Report November 18, 2008 Hej har problem med att montera fjädrarna till backluckan på min 66 cabfår ingen spänn i dom luckan bara ramlar rakt ner .Måste fjädrarna korsa på något sätt? Det fungeradeinnan jag plockade ner bil för lack så jag får myro pådet här Tacksam om någon har en bild på hurdom ska sitta. PS ej samma fjädrar på 65ht tyvärr Hälsningar Christer Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 18, 2008 Report November 18, 2008 Hej.Det skall vara samma cab-HT. Citera
JH November 19, 2008 Report November 19, 2008 Om du får reda på hur man gör så dela gärna med dig av det. Jag har en Mustang -68 som jag haft i med samma problem, Jag ahr haft min i 18år och har besökt ett antal träffar och ställt den här frågan till många rutinerade Mustangägare. Jag har fått både tips och hjälp på olika sätt men ingen ahr kunna ge mig lösningen hur man sätter dit dom rätt utan att riksker eventuella skador. Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 19, 2008 Report November 19, 2008 Hej.Spände mina bakluckefjädrar för några dagarsedan, mitt problem var att luckan ramladener på grund av vingens tyngd, nu får man tai lite då luckan är uppställd för att få ner den.I vilket fall går det inte att arbeta med dessafjädrar om man använder småverktyg, detfinns annars ett special verktyg.Jag använder en rörtång och skiftnyckel modellstor, även ett s.k. koben av större modell ärtill stor hjälp för att slippa bruka våld.Fjädrarna skall vridas runt för att få kraft attfungerar som torisionstavar. Citera
JH November 19, 2008 Report November 19, 2008 Hej.Spände mina bakluckefjädrar för några dagarsedan, mitt problem var att luckan ramladener på grund av vingens tyngd, nu får man tai lite då luckan är uppställd för att få ner den.I vilket fall går det inte att arbeta med dessafjädrar om man använder småverktyg, detfinns annars ett special verktyg.Jag använder en rörtång och skiftnyckel modellstor, även ett s.k. koben av större modell ärtill stor hjälp för att slippa bruka våld.Fjädrarna skall vridas runt för att få kraft attfungerar som torisionstavar.Ok, men är det samma lösning på -68 till -70, eller kan det skilja något. Efter flera försök med god hjäp, stora rejäla verktyg och mycket envishet så har jag fortfarande inte fått någon som lyckats spänna fjädrana så att luckan stannar uppe.Det måste vara något trick som inte kräver en Hulk för att lyckas. Om någon vet så kom med tips, för stora verktyg och muskelkraft hjälper nog inte om man inte gör rätt. Kan någon beskriva lite mer ingående. Jag har även träffat fler som haft samma bekymmer efter byte av baklucka. Jag var hos en mycket van Mustangåterförsäljare för ca 6-7 år sen och skulle köpa nya spännfjädrar eftersom jag trodde det var fel på mina. Vi fick loss dom från en -68 HToch försökte montera dessa på min bil. Jag fick lämna tillbaka dom eftersom det inte var något lättare. Firman jag var hos pratade jag med efter ett par månader och de hade försökt sätta tillbaka dom eftersom han skulle sälja bilen komplett som ett objekt. (Det lyckades aldrig) Citera
zebben57 November 19, 2008 Author Report November 19, 2008 Hej fick dit mina fjädrar efter många fula ord, det var inte lätt dom ska spännas upp ett halvt varv ,man ska nog helst vara två när man håller på, mina hoppade loss ettpar gånger o då small det bra i bagaget, så det är nog braom någon håller fast dom på den ena sidan. Men nu funkardet och bakluckan åker upp som den ska.Använde en motortångsom jag klämde fast på fjädern och vred den i läge.Jag har en 65 oxså men kollade idag det är inte samma utförande på dom fjädrarna så det kanske är 64,5 fjädrarför dom har ett helt annat utseende. Citera
mnilsson November 19, 2008 Report November 19, 2008 Hittade detta på nätet //MatsExpert: Mike PotterDate: 11/26/2007Subject: 67 mustang trunk lidQuestionHow do I adjust the tension on the rods for my 67 Mustang coupes trunk lid? It was replaced, and now the lid will not stay in the open position. Both rods are currently in the slots nearest the rear seats AnswerUse a deep well 10mm or 11mm socket (3/8 drive is best)with a long extension and move the torsion bar to the next slot. A length of 3/8 pipe will work too. I have not worked on one of these cars in a while so it might just be a little trial and error. Be very careful, those springs will bite. Citera
JH November 20, 2008 Report November 20, 2008 Ok, tack för tipsen, det får bli något att bita tag i när jag skruvat ihop mitt andra objekt. Citera
Dr Frelin November 20, 2008 Report November 20, 2008 he he, har motsatt problem... måste hålla emot luckan annars flyger den upp! Problemet... http://www.euromustang.eu/webshop/glasfiber-delar/skuff-lucka/68-cal-spec-trunklid-1/4-ext.html Citera
JH November 20, 2008 Report November 20, 2008 [quote="Dr Frelin"]he he, har motsatt problem... måste hålla emot luckan annars flyger den upp! Problemet... http://www.euromustang.eu/webshop/glasfiber-delar/skuff-lucka/68-cal-spec-trunklid-1/4-ext.html Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.