Herrgård November 19, 2008 Report November 19, 2008 Nån elaking har kommit på detta: Ponys on Track Lördagen den 16 Maj 2009, Sviesta Linköping. Och här sitter jag med en automatbil . Kommer lådan att ge upp redan i garaget när man säger vad man vill göra, eller håller den för en race dag, och gärna lite till Citera
Herrgård November 19, 2008 Author Report November 19, 2008 Ja,hade jag vetat att väghållningen var så hyffsat bra från början hade jag köpt en manuell istället, men jag hade inte insett att mussen har potential för bankörning. Tyvärr har jag snöat in lite på rattlåsracing när det gäller v8 & aut . Sen är jag lite lat också, varför vifta med en pinne, när det finns grejjor som gör det åt en . Men frågan kvarstår, håller en aod-låda för banåkning? Givetvis inte helt optimalt, men det är roligt att åka runtrunt. Förbaskat bra iniativ med banåkardag . Kommer med största sannorlikhet att hänga där iaf, oavsett vad svaret blir ang lådan. Citera
JanneJ November 20, 2008 Report November 20, 2008 Jag har ingen erfarenhet av automat och bana men jag tänker skaffa mig..Det är nog snarast den som sitter bakom ratten som mördar automaten Att inte låta hornen växa fullt ut är nog ett bra sätt att spara både automat och bil när man testar på bankörning ( lättare sagt än gjort...jag vet, jag vet )Låt inte automaten stoppa dig! Citera
Corvette November 20, 2008 Report November 20, 2008 har erfarenhet av automat på bana... kör utan att växla automaten = bromsarna tvärslut samt bromsoljan kokar.... växla med automaten = aut oljan kokar... men nu åker man manuellt... Citera
Per Berglund November 20, 2008 Report November 20, 2008 Tyvärr måste jag göra dig lite lessen Mathias! AOD lådan är riktigt kass att leka med på det sättet.Men det finns lite saker som förlänger livet på denSe till att du kör manuellt så mycket du kan och gå aldrig in på överväxen!!!Håll dig manuellt på 1, 2 och 3Drifts temperaturen är också ett problem som du måste hålla ner.Köp en extrakylare till lådan.Persåkers har en ganska stor rackare för runt 400kr Inte optimalt för racing med budget som sagt!Egentligen ska man lägga ca 2000 spänn på en vettig kylare med riktiga AN kopplingar men för lek så där duger det (kanske) med en budgetvariant.Byt gärna olja innan och ett tipps är att använda Amsoil Mercon oljaDen håller ner temperaturen bättre än andra oljor.Temperaturen är en dödare!Ett annat problem som du kan få med AOD är att ventilationshålet på AOD sitter längst bak/upptill på lådan.Hård körning på bana kommer kanske olja tryckas ut här och sedan ner på banan... Inte så poppis!Går att lösa med att montera in slang som man drar uppåt en bit mot motorn.Olja kan då inte komma ut annat än en bit upp i slangen för att sedan rinna tillbaka Citera
Herrgård November 20, 2008 Author Report November 20, 2008 Köra manuellt blir lite svårt,finns inte tillräckligt med lägen på växelspaken ,L = ettanD= tvåan OCH trean (skulle vilja att den höll 2:an lite längre, ca500-1000rpm) vid pellependyl D med ring= fyranNRPAng olja så åker jag på en mercon olja från Quakerstate. Vad är skillnaden på den och mercon V från samma leverantör? Citera
Per Berglund November 20, 2008 Report November 20, 2008 Bara hugga in och montera en shifter! Annars ett välkänt problem i USA så det finns fina instruktioner på på Youtube! http://www.youtube.com/watch?v=ezY_HRl_8g0Quakerstate vet jag inget om annat än det är ½-syntet.Den uppfyller kravet på Mercon.Helsyntet är att föredra!Det finns även tillsatser för AOD som hjälper till att hålla. Citera
Herrgård November 21, 2008 Author Report November 21, 2008 Man lär sig nått nytt nästan varje dag . Vissa saker lär jag mig aldrig, enligt min sambo .Inte ens i min vildaste fantasi hade jag provat att växlat så Jag får prova på grusvägen i vår, när det är dax att byta olja.Och det är förmodligen dax att börja leta efter oljetillsatsen med nu.Tjipp tjille vipp så är det vår, och man står där lika förvånad varje gång med bilen på pallbockar, och hälften av grejjorna ur . Citera
Husse November 27, 2008 Report November 27, 2008 Finns ett ekelt sätt att fixa AOD lådan lite bättre då det gäller växel lägen.Fnns nåt som kallas "epoxy preppa".Man limmar igen en kanal på ventilhuset och borrar nya hål på ett annat ställe.Då får man 1=L 2=D3 och OD =D med ringDet fina med detta är att OD inte går i förrän man släpper av på gasen.Ska se om jag hittar länken.Hittade själv den på ett USA forum, tydligen väldigt vanligt over there. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.