Jump to content

Recommended Posts

Nån elaking har kommit på detta:

Ponys on Track Lördagen den 16 Maj 2009, Sviesta Linköping. :twisted:

Och här sitter jag med en automatbil :( . Kommer lådan att ge upp redan i garaget när man säger vad man vill göra, eller håller den för en race dag, och gärna lite till ;)

Ja,hade jag vetat att väghållningen var så hyffsat bra från början hade jag köpt en manuell istället, men jag hade inte insett att mussen har potential för bankörning. Tyvärr har jag snöat in lite på rattlåsracing när det gäller v8 & aut :oops: . Sen är jag lite lat också, varför vifta med en pinne, när det finns grejjor som gör det åt en :) . Men frågan kvarstår, håller en aod-låda för banåkning? Givetvis inte helt optimalt, men det är roligt att åka runtrunt.

Förbaskat bra iniativ med banåkardag 8) . Kommer med största sannorlikhet att hänga där iaf, oavsett vad svaret blir ang lådan.

Jag har ingen erfarenhet av automat och bana men jag tänker skaffa mig..

Det är nog snarast den som sitter bakom ratten som mördar automaten ;)

Att inte låta hornen växa fullt ut är nog ett bra sätt att spara både automat och bil när man testar på bankörning ( lättare sagt än gjort...jag vet, jag vet :oops: )

Låt inte automaten stoppa dig!

har erfarenhet av automat på bana... kör utan att växla automaten = bromsarna tvärslut samt bromsoljan kokar.... växla med automaten = aut oljan kokar... :(

men nu åker man manuellt... :twisted:

Tyvärr måste jag göra dig lite lessen Mathias! :cry:

AOD lådan är riktigt kass att leka med på det sättet.

Men det finns lite saker som förlänger livet på den

Se till att du kör manuellt så mycket du kan och gå aldrig in på överväxen!!!

Håll dig manuellt på 1, 2 och 3

Drifts temperaturen är också ett problem som du måste hålla ner.

Köp en extrakylare till lådan.

Persåkers har en ganska stor rackare för runt 400kr

Inte optimalt för racing med budget som sagt!

Egentligen ska man lägga ca 2000 spänn på en vettig kylare med riktiga AN kopplingar men för lek så där duger det (kanske) med en budgetvariant.

Byt gärna olja innan och ett tipps är att använda Amsoil Mercon olja

Den håller ner temperaturen bättre än andra oljor.

Temperaturen är en dödare!

Ett annat problem som du kan få med AOD är att ventilationshålet på AOD sitter längst bak/upptill på lådan.

Hård körning på bana kommer kanske olja tryckas ut här och sedan ner på banan... Inte så poppis!

Går att lösa med att montera in slang som man drar uppåt en bit mot motorn.

Olja kan då inte komma ut annat än en bit upp i slangen för att sedan rinna tillbaka

Köra manuellt blir lite svårt,finns inte tillräckligt med lägen på växelspaken :? ,

L = ettan

D= tvåan OCH trean (skulle vilja att den höll 2:an lite längre, ca500-1000rpm) vid pellependyl :(

D med ring= fyran

N

R

P

Ang olja så åker jag på en mercon olja från Quakerstate.

Vad är skillnaden på den och mercon V från samma leverantör?

Man lär sig nått nytt nästan varje dag :) . Vissa saker lär jag mig aldrig, enligt min sambo :-- .

Inte ens i min vildaste fantasi hade jag provat att växlat så :shock:

Jag får prova på grusvägen i vår, när det är dax att byta olja.

Och det är förmodligen dax att börja leta efter oljetillsatsen med nu.

Tjipp tjille vipp så är det vår, och man står där lika förvånad varje gång med bilen på pallbockar, och hälften av grejjorna ur :oops: .

Finns ett ekelt sätt att fixa AOD lådan lite bättre då det gäller växel lägen.

Fnns nåt som kallas "epoxy preppa".

Man limmar igen en kanal på ventilhuset och borrar nya hål på ett annat ställe.

Då får man

1=L

2=D

3 och OD =D med ring

Det fina med detta är att OD inte går i förrän man släpper av på gasen.

Ska se om jag hittar länken.

Hittade själv den på ett USA forum, tydligen väldigt vanligt over there.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...