Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Räcker det men en 1-kilos brandsläckare, eller behöver man en två kilos?

Jag måste få nån ordning på detta nu. Har en tvåkilos i skuffen, men vill ha

en under/framför sätet. Men jag har inte hittat nån som är smal nog att rymmas

där. Nu har jag hittat en 1-kilos som är smal nog. Men räcker den?

Mvh.

Hej PO

Tvåkilos är krav för att få MHRF o Bilsport MC försäkring

godkänd, givetvis får du ha en enkilos också, men bara

om du har den tillsamans med enkilos. ;)

Hej Lars!

Jag hittade inte den infon i villkoren. (Jag har alltså MHRF-försäkring). Bara

en kod, 13A 70BC, som jag inte kunnat tyda. BC är väl pulver? Är 13A storleken?

Vad har du själv för släckare? Och var har du placerat den?

Och en sak till, varför byter du avatar så ofta, man känner ju inte igen dej då. :?:D:lol:

Mvh.

13 A 70 BC= effektivitetsklass. Innebär 2 kg pulver

A = brand i porösa material som trä, textil och papper.

B = brand i vätskor, oljor och bensin.

C = gasbrand

Siffrorna framför bokstaven är mått på släckeffekt, högre siffra desto bättre.

:--

Hej igen P-O.

Svaret fick du när det gäller typen av släckare tvåkilos.

Brandsläckaren har jag i skuffen och där får den vara,

har haft en tanke på att göra som du, sätta en mindre

framför förarstolen som jag alltid haft förr.

Jag tror också det är så här, var man inte virrig förr

så blir man det om det börjar att brinna, troligen

springer man bara runt och undrar vad man skall

göra ändå, hjälp,hjälp.

OK!

Tack för alla svar. Då placerar jag en liten 1-kilos framför sätet, och har en

2-kilos i skuffen. 8) Då kan man släcka det värsta med den mindre och sen

ha tid att ta fram den större. Om man nu inte grips av panik som Lars sa. Och

springer runt bilen och bara skriker. :cry::cry:

Mvh.

  • 2 weeks later...

Har ingen erfarenhet av bilbränder. Men de flesta börjar väl i motorrummet när man kör alt. stannat och det läcker. Och törs man öppna där fram innan man plockat fram allt man har av släckare.

jag hade en på min tidigare camaro... hade en läckande holley som jag försökte få tät, den läckte som ett soll och fyllde gropparna i insuget runt förgasaren...

skruvade ihop förgasaren med ny packningsats men glömde en av "flötörkåpspackningarna" :oops::oops: . Bubbla meck som man var struntade man i luftburken och provstartade, under de 5 varven som jag trodde att flottören fylldes var det i själva verket gropparna i insuget som fylldes. Sen kom det en rejäl baktändning och vipps så såg man stora lågor som slickade kanterna på motorhuven.

FYFAN vad hemskt det var. Tror det tog mig max 25 sekunder att ta mig ur bilen och leta igenom 3 garage efter en släckare (adrenalin), rusade ut med den gigantiska pulversläckaren (vägde en del :? ) Slet ut säkringen och bara duttade till mot motorrummet, vipps så hade man en halv vit/beige bil istället för en svart... men den brann ju iaf inte :D:D

Inget blev skadat, inte ens plastscopet på huven men det tog en otrolig tid att få rent förgasare och insug som var fyllt med pulver.

Gör om gör rätt, och sen hade man lärt sig en läxa

Moppar och bubblor kan startas utan luftburk - Riktiga bilar :twisted: startas med!

Det jag skulle komma fram till är att om du väljer en pulversläckare så kommer det där kilot räcka en bra bit, jag tror inte jag använde 1/10 av min släckare. Om man kan få tag på något annat än pulver tror jag dock att som förstahandslösning att detta är bra då det är ett helvete att få rent efter pulvret !

Mvh Axel

Hej!

Jag behöver en 2-kilos för försäkringens skull.

Och förresten, om man får en brand så får väl försäkringsbolaget stå för

saneringen. För alltid blir det nåt som blir skadat. Nu mins jag inte vad

självrisken var på MHRF-försäkringen. Men jag antar att försäkringen måste

utnyttjas.

Mvh.

Hejsan!

Man kan ju bara hoppas att den är lika effektiv i verkligheten som i reklamfilmerna. ;)

Hade vi inte någon brandtekniker i klubben? Han (hon) kanske vet vad det är

för något den innehåller. Och om den funkar på olje/bensinbränder. Och då

menar jag inte matolja. :?

Mvh.

Jag har varit med om 2 Mustang bränder!

Båda sluta väl tack vare bra släckare nära till hands men upplevelsen blev en riktig "eye opener"

Stressfaktorn blir hysterisk och hjärtat kör i 250 med hammarslag!:roll:

Den där "leksaken" till spray flaska skulle jag aldrig ha i bilen som släckare. (klart det är ju bättre än inget alls)

Dom skriver föresten själva på hemsidan att den inte ersätter släckare enligt norm EN-3 som de flesta är.

En bilbrand är oftast komplicerad och mycket släck medel behövs.

Brand i motorn med brinnande droppande bensin är en mardröm.

Då vill man inte stå där som en tönt och peta med en futtig spray burk.

Se till att ha en godkänd PULVER släckare nära till hands.

Allt annat är tveksamt.

En fördröjning på ett par sekunder kan i princip vara skillnad på en lätt brandskada eller explosion.

Idealiskt är vid passagerarsätet men det går ju även bakom sätet även om det kan ta 1 sekund extra.

Absolut inte i bakluckan. :?

Tack Per! :D

Äntligen får jag en bild på hur placeringen kan vara. Du har tydligen en 2-kilos

framför passagerarsätet. Men inte under! Jag menar, du kan ju inte flytta fram

sätet fullt ut. Men å andra sidan, varför skulle man det? Även om man har barn

i framsätet så få väl dom sitta lite längre bak, bara för att släckaren ska få

plats. ;)

Det är ju närmast kosmetiskt om man har släckaren framför sätet eller under.

(Och då fortfarande framför sätesbalken). Huvudsaken är ju att man kommer

åt den snabbt. ;)

Jag kommer, som jag sa i ett tidigare inlägg, att ha två släckare i bilen. En

framför sätet, och en i skuffen. Då kommer jag att känna mej säker. I alla

fall säkrare än bara EN i skuffen.

Mvh.

Själv föredrar jag kolsyra före pulver.

En variant är att sätta in ett släcksystem i motorrummet, med t.ex. vattendimma, då behöver man inte ens öppna huven. Förekommer bl.a. på båtar.

Hejhej

Tack Per! :D

Äntligen får jag en bild på hur placeringen kan vara. Du har tydligen en 2-kilos

framför passagerarsätet. Men inte under! Jag menar, du kan ju inte flytta fram

sätet fullt ut. Men å andra sidan, varför skulle man det? Även om man har barn

i framsätet så få väl dom sitta lite längre bak, bara för att släckaren ska få

plats. ;)

Det är ju närmast kosmetiskt om man har släckaren framför sätet eller under.

(Och då fortfarande framför sätesbalken). Huvudsaken är ju att man kommer

åt den snabbt. ;)

Jag kommer, som jag sa i ett tidigare inlägg, att ha två släckare i bilen. En

framför sätet, och en i skuffen. Då kommer jag att känna mej säker. I alla

fall säkrare än bara EN i skuffen.

Mvh.

Nej det är klart det går inte flytta fram stolen. :?

Har jag faktiskt inte tänkt på.

Men har inte haft behov av men det är bra att tänka på det vid installation..

Själv föredrar jag kolsyra före pulver.

Kolsyra är vanskligt och ska undvikas i min mening. Många skyller på bekvämilgheten att det inte skitar ner.

Men det blåser bort och dessutom tar det inte alla fall och då står man ju där med tom flaska och en uppbrunnen Mustang

Det fungerar bara i några sekunder och har man en brand med bensin funkar det inte inget vidare.

Okej om det brinner i kupen så vore det ju trevligt med kolsyra.

Men pulver tar allt och åter ställning täcker försäkringsbolaget.

"Snålheten bedrar visheten" är ett bra talesätt.

Thomas! :!:

Jag har en klassiker, inte sätte man i ett sprinklersystem i en helt (nästan)

original bil. :evil: Förstår du väl? :x

Hejhej ;)

Pulver tar allt och återställning täcker försäkringsbolaget.

Tack igen, Per! trodde väl att jag hade en punkt där! :D

Mvh.

Thomas! :!:

Jag har en klassiker, inte sätte man i ett sprinklersystem i en helt (nästan)

original bil. :evil: Förstår du väl? :x

Hejhej ;)

Att montera en 2kg släckare på golvet i kupen är inte heller precis orginal. Då tycker ju jag att en dimsläckare i motorrummet är att föredra i det avseendet, klart mer diskret.

Kolsyra är vanskligt och ska undvikas i min mening. Många skyller på bekvämilgheten att det inte skitar ner.

Men det blåser bort och dessutom tar det inte alla fall och då står man ju där med tom flaska och en uppbrunnen Mustang

Det fungerar bara i några sekunder och har man en brand med bensin funkar det inte inget vidare.

Okej om det brinner i kupen så vore det ju trevligt med kolsyra.

Men pulver tar allt och åter ställning täcker försäkringsbolaget.

Ja, att använda kolsyra kräver kunskap.

En brand i motorrummet kan mycket väl vara av sådan art att man inte behöver/vill blanda in försäkringsbolaget, och att sanera pulver är inget roligt jobb. Klart att folk hänvisar till bekvämligheten, det är ju en av de stora fördelarna med kolsyra.

Hejhej

Att montera en 2kg släckare på golvet i kupen är inte heller precis orginal. Då tycker ju jag att en dimsläckare i motorrummet är att föredra i det avseendet, klart mer diskret.

1-kilos, Thomas, 1-kilos. Och det är en liten släckare som man lätt tar bort på

utställningar. Inte ens fästet syns framför sätet! :D

Mvh.

Om försäkringbolaget skriver 2 Kg pulver, så sätt i en sådan som är godkänd och årligen kontrollerad.

Även om en försäkringsgubbe säger det går bra med 1 + 1 kg så skulle jag i det fallet begära ett skriftligt intyg på detta.

Vid ev. försäkringskrav så brukar det låta annat från försäkringsbolaget, än vad som sagts före skadan.

Min erfarenhet säger mig att 1+1 inte gäller.

/Tommy.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...