Jump to content

Featured Replies

comment_65692

Den enklaste förklaringen är nog att den var lackad i en icke standard färg, och om det är så i ditt fall borde det saknas färgkod på dörrplåten.

Normalt sett var specialordrarna 6-siffriga, de två första anger försäljningsdistriktet som beställde och sedan ett fyrsiffrigt löpnummer som anger vilken specialorder det var i ordningen från det säljdistriktet.

Eftersom försäljningsdistriktet och planerat byggdatum kan hjälpa till att avgöra om det är något speciellt med bilen (annat än färgen), om Du kunde fotografera av dörrplåten och posta en bild så kanske någon kan komma med mer info.

comment_65717

Det står inte Special Use Vehicle på id-brickan?

Denna benämning förekom på testbilar eller fordon som var avsedda för annat än försäljning. De flesta SUV-Mustanger byggdes 1964 men det förekommer även 66:or med koden.

Exempelvis 6F09K168311 som togs fram för utveckling inom drag racing och 6R09C129212 användes vid ”Mobil Economy Run i Boston.

Din bil kan därför har varit en specialare avsedd för individuell bakvagn, big block, speedster eller liknande för 1966 eller 1967 års produktion.

God jul förresten!

  • Author
comment_65718

Classic Mustang Decoder Results

Warranty Number: 6T08A205699

Year: 6 1966

Plant: T Metuchen, NJ

Body Series: 08 Convertible

Engine: A 289 4v V8

Unit: 205699 205699

Miscellaneous Vehicle Data

Body: 76A Convertible, Standard Interior

Color: A Raven Black

Trim: 25 Red Crinkle Vinyl and Red Rosette Vinyl, Standard Interior

Date: 10B February 10, 1966

D.S.O: 951301 Export (Special Order Unit 1301)

Axle: 1 3.00:1, Conventional

Trans: 6 C4 Automatic

WARRANTY NUMBER (required)

BODY COLOR TRIM DATE D.S.O. AXLE TRANS

--------------------------------------------------------------------------------

Copyright © 2005 by W. L. Durban Publishing. All Rights Reserved.

Comments or suggestions should be sent to: tech@mustangdecoder.com

comment_65720

Ok!

Då är det som Nenne förklarade. DSO 95 är exportkoden 1966 (91 för 1965) och 1301 är numret på specialordern i det här fallet beställningen från Ford Motor Company i Sverige. Det finns säkert fler Mussar i landet med samma siffror och de är då beställda samtidigt (samma specialorder).

comment_65733
Ok!

Då är det som Nenne förklarade. DSO 95 är exportkoden 1966 (91 för 1965) och 1301 är numret på specialordern i det här fallet beställningen från Ford Motor Company i Sverige. Det finns säkert fler Mussar i landet med samma siffror och de är då beställda samtidigt (samma specialorder).

Trodde DSO 90-96 er exportkoden for alla år?

John

  • 1 month later...
comment_67323

Man vet inte säkert hur exportkoderna sattes. Kevin MArti har skrivit att det möjligen är ett graderingssystem - beroende på hur många bilar som såldes så "höjdes" koden. För 65 verkar Sverige ha 91, för 66 har Sverige 95 (liksom Tyskland - T5 orna) och att en 67a har 91 ser jag inte som ngt konstigt.

Ngn annan på forumet borde väl kunna verifiera att/om de också har 91 på sin svensksålda 67a.

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...