Jump to content

Featured Replies

comment_66963

Hallå där igen, nu är jag ute efter en elfläkt och undrar om det är någon där ute som har något tips ?

Letar såklart efter en sådan stor som möjligt som passar till en -71.

Tänkte köpa Beg från skroten så vet ni vad för fläkt man ska leta efter?

Har letat igenom lite trådar här på forumet men hittar inget markant om det är positivt eller negativt.

Har förstått att elfläkten bara drar 1/3 - 1/4 luft mot en mekanisk. Men samtidigt så sägs det att man

kan byta till elfläkt för att få bort värmebekymmer.

Skulle det hjälpa att ha en annan termostat som kanske slår till på 70-80c istället för 92c?

Tänkte även ha På/Av inne i kupén så man kan slå på utifall man står helt still en varm sommardag.

Eller ska man helt enkelt köpa sig en 5 fjädrad mekanisk fläkt? :D

Mvh

comment_66969

En standardmotor med riktig kylare, fläkt och fläktkåpa borde klara de flesta situationer. Om det är tecken på överhettning under normala omständigheter så skulle jag titta över kylsystemet och motorn först innan jag börjar montera elfläktar.

Förutsatt att motorn är riktig så kan en större kylare ( 3-radig kanske) med mer volym och en bra fläkt hålla tempen i schack utan problem.

Jag har på trimmade motorer använt 3-raders kyl och elfläkt med termostat ( saab har en bra som går att löda in i kylet).

Fläkten har nästan enbart gått när bilen står stilla, så fort man kommer på rull kyler fartvinden tillräckligt.

Har laborerat med/utan termostat men alltid valt att ha termostat med graderna anpassade för ändamålet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...