Lente cmc 2346 February 13, 2009 Report February 13, 2009 Hej !Nu har jag blivit cmc-medlem och lägger upp lite bilder på min renovering.Jag köpte min bil för ett år sedan och har påbörjat renoveringen.Jag kommer att uppdatera till dags datum i mån av tid.Bilen : Cab -70 (som rubriken säger)Motor : 351C 2vVx : 4-växlad man.Bakaxel 9" Styrning : ServoBromsar : Trummor runt omHistorik : Såld i Stamford New York . Importerad till sverige -77. Förra ägaren köpte bilen -79 och körde den till -81. Lyfte ur motorn som skulle renoveras. Har stått avställd sedan dess. Tyvärr de första åren ute i högt gräs. Så här såg den ut när jag fick hem den.Motorn urlyft. Här såg det inget vidare ut. Citera
Lassemålare CMC 2071 February 14, 2009 Report February 14, 2009 Lycka till det kommer inte att bli lätt, men det kommer att bli bra. MVH Lasse Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 14, 2009 Report February 14, 2009 Har sett något liknade ett par gånger, jag trorsäkert det blir bra, finns massor av fakta ochkunniga medlemmar att fråga på vårat foruminför och under renoveringen. Citera
Lente cmc 2346 February 14, 2009 Author Report February 14, 2009 Tack för kommentarer. Det känns tryggt att ha kunniga medlemmarbakom ryggen. Det är ett riktigt stort jobb att få ordning på den härmustangen. Nu fortsätter vi med nedplockning i beståndsdelarFörarstol och mittkonsoll är det enda som är trasigt. Men det frågan är om det går att få den andra inredningen ren igen.Visste om innan köpet att den var rostig. Och det var den.Fastspacklade plåtbitar lite här och var = USA-revoveringDenna skylt var fastklistrad i handskfacket. Kan bilen varit såld där som ny ?Cabställningen demonteras. Här kan man se hur dåligt golvet är. Eller rättare. Man kan inte se golvet.Bröt lite försiktigt i hjulhuset då denna skackelkoka ramlade ner.Högtalare under instrumentpanelen.Denna aluminiunskylt ser ut att ha suttit på bakluckan. Kanske någon bilhandlare som sålt bilen vidare någon gång.Framvagn bortplockad.Bakvagn bortplockad.Börjar bli rätt tom. Var tvungen att sätta i förstärkningar då bilen svackar på mitten.Tillverkade en vagga så att jag kan snurra bilen vid behov. Satte även hjul på den så jag kan flytta in den i hörnet vid andra reparationer. Är det detta som kallas rullande renovering Här bär det av till blästring.Här kommer vi hem från blästring.Här blev det rent. Men också många hål. Var tvungen att kolla upp om föregående ägare heter Flintstone i efternamn. Men det gjorde han inte.Vad hål det kommer fram. Fortsättning följer vad som är kvar av bilen efter blästring. Citera
Lygdman cmc813 February 14, 2009 Report February 14, 2009 Tråkigt med så mycket rost, men allt går att fixa så det är bara att köra..Jag och många andra här på forumet har bytt det mesta i golvet på våra bilar så vi vet vad som väntar dig.. Jag ångrar att jag inte gjorde en vagga från början som du har gjort, för den kommer du att ha nytta av och även spara på ryggen.Det är såna här trådar som får arbetslusten att komma krypandes när det går lite tungt och jag kommer att följa denna renovering med stort intresse och vill bara önska dig lycka till.Jimmy Citera
Andreas Holmgren cmc924 February 15, 2009 Report February 15, 2009 Hej LenteJag hejjar på dig!!! 1970 är det året av de klassiska Mustangerna det tillverkades minst cabbar, bara ca 7500 st, så det är kul att du renoverar denna bilen. Ser "rent" och fint ut när du blästrat, då ser man ju mycket bättre vart plåten är dålig.Om du vill veta mer om vart din bil var såld ny och hur den var utrustad från fabrik så beställ en Marti Report, den har du säkert hört talas om.www.martiautoworks.commvhAndreasCMC 924 Citera
JanneJ February 15, 2009 Report February 15, 2009 Snyggt jobbat!Vi är ju några stycken här som vårdar och utvecklar våra 70:a cabbar, väl medvetna om att det låga antalet tillverkade bilar gör dem till juvelen bland mustangerna Ha det bra Citera
Janne Holm CMC1740 February 16, 2009 Report February 16, 2009 Lycka till med renovering Glöm inte kolla den inre tröskeln kan vara riktigt murken Citera
Lente cmc 2346 February 16, 2009 Author Report February 16, 2009 Tack för alla värmande ord. Det behövs för att orka fortsätta. Är ny här på forumet men har sett att det finns fler som gör stora renoveringar. Så det är bara att bita ihop ock köra på.Efter blästringen höll man dock på att tappa hakan. Janne holm skrev:Glöm inte kolla den inre tröskeln kan vara riktigt murken Det var ju bara förnamnet.Ser inte alltför roligt ut men när man ser alla fina bilar på forumet så känns det genast lättare.Nu är det dags att tända upp svetsen. Citera
JohnB February 16, 2009 Report February 16, 2009 Ser lite Fred Flinta ut, men jag har fixat betydligt semre Mustanger. Ge INTE upp. Gør det rett førsta gången. Det der fixar du. Tar lite tid, men det er det vært. De e ju en 70 cab Ett par bilder som inspirasjon John Citera
JohanT5 February 17, 2009 Report February 17, 2009 Jag säger som John.Ge inte upp! Det är en 70:a cabSå här såg min ut innan jag började. Citera
ThomasFB February 18, 2009 Report February 18, 2009 Oj, jag visste att Musse kan rosta, speciellt cabbar...Rostskyddet var antagligen obefintligt från fabrik. Min 65:a (Fastback) har knappt nån fabriksprimer i fackverk eller chassi överhuvudtaget, men den har klarat sej tack vare att gummilisterna har varit någorlunda, och hindrat vatten från att rinna in.99% av alla äldre cabbar har fått "vattenskada" någon gång i sitt liv, tyvärr.Bit ihop tänderna, kompromissa inte, och gör "rätt" på en gång, så blir det bra.Jag lyfter på hatten, och hyllar... Citera
Per Berglund February 18, 2009 Report February 18, 2009 Ser helt normalt ut! Har sett värre jag med.Bara skriva en lång lista med plåtdetaljer nu då!På så sätt är Mustangen väldigt tacksam för nästan all plåt finns på hyllan och till bra priser.Dess enkla konstruktion gör ju arbetet också lättare.Inte så mycket dubbelplåtar eller andra konstigheter.Trots det blir det ändå många timmar så håll modet uppe!Jag brukar tagga mig själv genom att säga att "en plåthög ska inte få mig på fall" En svår uppgift blir underbart när det är klart!Vet inte hur mycket du jobbat med plåt men jag råder ändå att inte "lappa" för mycket men småbitarByt så mycket hela bitar som möjligt då det går fortast och blir snyggast. Citera
JanneJ February 18, 2009 Report February 18, 2009 Håller med föregående. Använd så stora reparationsdelar som möjligt, hela golv mm, det snabbar på det hela avsevärt.Passa på att bygga in förstärkningar i trösklar och torpedvägg när du ändå är där och svetsar, karossen är rätt klen och du kommer att uppleva bilen som betydligt stabilare och bättre att köra om du förstärker så mycket du kan.Lycka till och håll oss nyfikna uppdaterade med bilder Citera
ThomasFB February 18, 2009 Report February 18, 2009 Kom ihåg att svetsa tillfälliga stag innan du skär i karossen, det är ett rent h-vete att rikta upp en felsvetsad bil full av dragningar och spänn.Mät noggrant och ofta, kolla att det är symmetri.Tänk efter före........ Citera
Jonasm February 18, 2009 Report February 18, 2009 Jag säger som John.Ge inte upp! Det är en 70:a cabSå här såg min ut innan jag började.Mmm och jag mfl vet hur mycket du har gjort på din Mustang. Enormt jobb e bara förnamnet Citera
Kenneth Boström February 20, 2009 Report February 20, 2009 shiiit den var dålig i plåten, hoppas att du inte tröttnar på att svetsa det kommer att bli mååånga timmar med svetsen.Kul att det finns så många 70 cabbar i Sverige numera, när det tillverkades så få.Håll ut och lycka till med allt plåtbyte. Citera
Janne Holm CMC1740 February 20, 2009 Report February 20, 2009 shiiit den var dålig i plåten, hoppas att du inte tröttnar på att svetsa det kommer att bli mååånga timmar med svetsen.Kul att det finns så många 70 cabbar i Sverige numera, när det tillverkades så få.Håll ut och lycka till med allt plåtbyte.Tja tror det bara är ca 10st-12st Citera
Kenneth Boström February 20, 2009 Report February 20, 2009 Menar du att vi har en dussinbil? Okay trodde nog att det fanns några fler, tycker att man ser annonser titt som tätt men dom bilarna kanske inte alltid är i Sverige. Citera
JohnB February 20, 2009 Report February 20, 2009 .......... men dom bilarna kanske inte alltid är i Sverige.Nei, inte nu mera John Citera
Lente cmc 2346 February 22, 2009 Author Report February 22, 2009 Hej !John Bakke SkrevKenneth Boström skrev: .......... men dom bilarna kanske inte alltid är i Sverige. Nei, inte nu mera Då kanske det inte är någon "dussinbil" i alla fall. Hur som helst tack för all uppmuntran.Nu ska här bytas ut "lite" plåt. Jag börjar med tröskellådorna.De yttre visade sig vara galvade så de hade klarat sig. Först svetsar jag fast en rörbalk längs med bilen på undersidan på båda sidor. Detta för att den inte ska dra sig när man kapar loss bärande plåtbitar. Ett digert jobb att borra ur alla punktsvetsar.Klippte till en 3mm. plåt att svetsa i mellan yttre och inre tröskel.Bakre torque box.Bockade till en inre tröskellåda i 2mm plåt på jobbet. På grund av alla profiler fick jag bocka den i fyra delar och svetsa ihop dom.Klippte och bockade till även de främre torque box. 2mm plåt.Fick även byta ut rambalkskarven under torpeden.Nu är det bra att passa in alla bitar och svetsa.Lagning av golv under baksäte.Det finns ju ingen förbindelse mellan främre och bakre rambalkar.Läst på forumet att man brukar lägga dit en rörbalk. Jag svetsade dit en 30x30x4 rörbalk.Köpt hem golvplåtar.Inpassning.YEESS !! Klart i kupe'golvet. Känns bra att ha kommit så här långt. Citera
Lygdman cmc813 February 22, 2009 Report February 22, 2009 Äkta hantverk! Nu imponerar du stort på mig Fortsätter du i den här stilen kommer du få en toppen fin bil! Citera
ThomasFB February 23, 2009 Report February 23, 2009 Nu ser vi rätta tag. Utgångsläget är inte det bästa, men det här blir bra.Erkänn bara- det är inte första bilen du rostlagar.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.