Jump to content

Startproblem GT -01


Ericsson

Recommended Posts

Hej någon.

En olycka kommer aldrig ensam.

Gick ut i garaget för att titta till hästen.

När jag försökte starta upp henne ville hon inte vara med. :cry:

Batteriet hade dragits ur. Efter att ha laddat upp batteriet fullt försökte jag starta men startmotorn drar bara runt.

Var skall jag börja leta.

Har kollat runt på forumet men inte hittat något liknande problem.

Har försökt lyssna om bränslepumpen "surrar" men kan inte höra något p.g.a det j..la "plingandet".

Kan man komma åt bränslepumpen på något lätt sätt?

Var sitter den på en -01?

Någon som har någon idé på vad det kan vara eller hur jag systematiskt skall felsöka?

En för dagen :( ledsen ägare och våren närmar sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen och tack för era svar.

Nu har jag kollat lampan och den släcks.

Jag har oxå rengjort kontakten dirrekt bakom tanken samt gått igenom alla säkringar (rengjort).

Förtfarande samma resultat som tidigare.

När jag slår på tändningen och plinget slutar kan jag inte höra något från bränslepumpen.

Skall den höras även efter någon minut med tändningen på?

Det som hörs genom plinget är när tändningen slår till i reläen.

Kan man komma åt bränslepumpen utan att montera ner tanken?

MVH

Eric

Link to comment
Share on other sites

Hej igen och tack för era svar.

Nu har jag kollat lampan och den släcks.

Jag har oxå rengjort kontakten dirrekt bakom tanken samt gått igenom alla säkringar (rengjort).

Förtfarande samma resultat som tidigare.

När jag slår på tändningen och plinget slutar kan jag inte höra något från bränslepumpen.

Skall den höras även efter någon minut med tändningen på?

Det som hörs genom plinget är när tändningen slår till i reläen.

Kan man komma åt bränslepumpen utan att montera ner tanken?

MVH

Eric

Pumpen går bara nån sekund efter det att du slår till tändningen så länge motorn inte startar. Pumpen sitter i tanken, så den måste ner. Hur kan du vara säker på att det inte är något på tändningssidan?

//Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hej Jocke.

Tack för ditt svar.

Nej du har säkert rätt i att det även kan vara på tändningssidan.

Jag har bara börjat i denna ände för att eliminera felen vart efter.

Har du några enkla tips på hur jag kollar på tändningssidan.

Jag är ingen "fena" på dessa motorer. Men att äga en mustang verkar ju vara ett bra sätt att bli bättre. :lol:

Eric

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Nä det går inget vidare. Jag har tillockmed knackat på den så att den löste ut. inget resultat. Det verkar som att pumpen inte får någon spänning. Är det någon som vet om det sitter fler pumpreläer än den i säkringshållaren? Om det nu är bränslepumpen är det någon som har en idé på vart jag får tag på en sådan eller blir det att beställa från andra sidan havet?

Har fått lite tipps på verkstäder från Torbjörn på Tonys Autoparts här i stan (Tack Torbjörn). Det är ju lite långt att dra den till Grufman. :D

Det blir nog att lämna in den för nu vill jag ut och åka.

Link to comment
Share on other sites

På FOXmodellerna sitter det ett bränslepumpsrelä under förarstolen med, men jag kan inte svära på att det är samma på din modell. Har du provat att fråga runt på de amerikanska forumen på t.ex corral.net och Stangnet?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

har du kolla om du har spänning i skuffen där kolliderings säkring sitter?

Om du inte har spänning där ligger felet längre fram. Jobbar om dagarna som tekniker & tyvärr så älskar jag såna fel där man får tänka till och leta. Tyvärr så åt minna hus djur " möss " i garaget upp service boken till mustangen så jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte har några el scheman mm.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nej, jag har inte kollat spänningen där bak ännu, kan inter hitta spänningsprovaren efter flytten.Får väl skaffa mig en ny. Ligger som ett av helgens projekt. Tråkigt det där med möss i "STALLET".

Tack ändå för tipps och engagemag.

Tack för tippset Jocke att kolla på andra forum. Jag skall kolla under sätet ändå för säkerhets skull oxå.

Eric

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har inte fått någon ordning på det så bilen bogserades till en verkstad här i närheten. När dom skulle ta in bilen startade den och kördes in men sedan ströps bränslet. Batteriet laddades upp under natten och bilen startade igen och gick en liten stund, därefter dog den igen. Verkar som om det kan ha med billarmet att göra? Någon som har varit med om detta??

Link to comment
Share on other sites

Har inte fått någon ordning på det så bilen bogserades till en verkstad här i närheten. När dom skulle ta in bilen startade den och kördes in men sedan ströps bränslet. Batteriet laddades upp under natten och bilen startade igen och gick en liten stund, därefter dog den igen. Verkar som om det kan ha med billarmet att göra? Någon som har varit med om detta??

Uppenbarligen så funkar bränslepumpen - lite grann i alla fall. Pumparna brukar sluta fungera tvärt. Dvs de ger upp och du får inget tryck. Så jag tror inte den är problemet.

I ditt fall så skapar den ju i alla fall tryck så du kan starta. Den hörs bara en kort stund när du slår på tändningen - och när trycket är ok - så stannar den.

Skulle larmet stänga av "något" efter några sekunder? Ja, kanske det...

Annars så finns det väl en bränsletrycksregulator (i motorrummet ???) och om den är kass kan jag tänka mig att du får detta problem.

I och med att den startar - så är jag tveksam till el-fel. (Om inte larmet - som du misstänker)

Ja detta var mina grumliga tankar. Följer tråden med intresse.....

Link to comment
Share on other sites

Nu är man ju bara en hobby mekaniker men håller med Håkan där! Om det nu är inte är något tok fel på larmet. Men när bilen dör måste du larma av bilen och sen försöka igen eller räcker det att slå av tändningen och försöka starta igen och den går igång? Tror nog att pojkarna på Grufman sitter inne med svaret som de oftast gör :P som är tur!

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack båda för era svar.

Jag är fortfarande inne på att det är något med larmet.

Stället jag lämnade in bilen försöker få tag på ett testverktyg för att se om man får någon felkod.

En gissning vi har är att larmet har omprogramerats och stänger av bränslepumpen efter någon stund. Vi lyckas få igång igång bilen efter att vi har gjort den spänningslös i ca 45 minuter men sedan dör den igen. :(

Link to comment
Share on other sites

Hej Patrik och tack för erbjudandet.

Ja det kan vara ett alternativ om du tror att du kan lösa detta.

Fick besked idag från verkstaden där den står nu att det troligaste är att bilen har kodats av av någon anledning och måste programeras om.

Har nu tre alternativ:

1. Kolla med ford här i stan om dom har mätdonen och kan koda om.

2. Kolla med en firma i Göteborg

3. Skicka bilen till Grufman i Stockholm på något sätt.

Tror du att du kan hjälpa mig är det ett 4.e alternativ och ett av dom bästa alternativen.

Har du utrustning och kunskapen att programera om bilen?

Många soliga dagar missade redan :cry: !!

Eric

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tjena Eriksson

Vet ej om du fått igång hästen?

Vi har haft ett liknande fel, bilen startade ej så jag har följt dina bekymmer, vi har kollat allt från motorrummet och bakåt på våran lokala fordverkstad och där hittade dom felet, det var bränslepumpen i tanken och den var väldigt dyr men nu går den som den ska. Vi har en 02:a cab.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu vet vi i alla fall vad problemet är.

Efter hjälp från Grufman (stort tack) med att få tag på någon med IDS verktyg här i närheten av Halmstad fick jag kontakt med Glenn Bernsson.

Efter att han gjort en mätning och följt upp med att "smyga" elkablar och kontakter på bilen kunde han konstatera att bränslepumpen troligtvis gjort sitt. Plockade ner tanken och tog isär pumpen och mycket riktigt, den hade skurit. En liten rolig anekdot i det hela var att när jag tog ner tanken gick gummimuffen sönder till bränslerörets genomföring i tanken.

Tog kontakt med Ford här i stan som hjälper mig att beställa en ny. Efter en timme ringde de och bad mig komma ner och visa exakt vilken del det var på en sprängskiss de fått från sin "underleverantör". Döm av min förvåning när det visade sig att Fords underleverantör är Grufman vilket framgick av faxet de visade. I fortsättningen kommer jag inte att gå över ån efter vatten........

Nu väntar jag på att Grufman skall återkomma med förslag på pump och leveranstid och sedan skall den bara in. Många soliga dagar har ju missats.

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till Grufman och Glenn.

Eric

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan!

jag hamnade på fel ställe förut när jag skulle skriva om bensinpumpsproblem som du hade, som sagt fick vi vänta 1-2 veckor på leverans från Grufman pga. att den fanns ej i lager i Sverige kolla artikelnr. noga för det lär finnas flera olika, priset för pumpen blev ca: 5300:- + moms, montering tillkommer.

Hoppas det går bra med monteringen och att du får ut Hästen i solskenet

MVH BURN

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...