June 19, 200915 yr comment_75599 Ursäkta ifall detta är självklart men när man utför shelbysänkningen, är det endast fram eller runt om hela bilen? Är ingen erfaren bilmekaniker och äger tyvärr inte en mustang!
June 19, 200915 yr comment_75600 Den så kallade shelbysänkningen är en justering av framvagnsgeometrin. Genom att flytta ner den övre länkarmens infästning 1" påverkas hjulets camber vid infjädring. Med en originalframvagn får du väldigt lite camberkompensation när bilen svänger/kränger. Detta leder till att däcket lutar utåt i överkant och greppytan minskar dramatiskt ( i stort sett bara ytterdelen på slitbanan).Det brukar tom höras när en bil har fel inställning, då skriker det lätt i däcken vid kurvtagning.Genom shelbysänkningen ändrar du radien som däcket rör sig efter och det blir mindre positiv camber ( hjulet lutar mindre utåt i överkant) när bilen kränger och mer av slitbanan är mot asfalten.Lägg gärna till lite mer statisk camber vid hjulinställning efter shelbysänkningen, 1 grad negativt är lagom på en gatbil.Du kommer att uppleva att det är betydligt bättre grepp fram och bilen kommer inte att kännas som den håller på att ramla av vägen i varje kurva.
July 27, 200915 yr comment_78111 Har en fråga om HÖJNING av bilen.. är jag köpte den var den rejält sänkt både fram o bak. Nu när jag satt på Magnaflows 3" system så slår bakaxeln i rören p.g.a den är så låg. Har oxå svårt att justera in det så piporna kommer ut snyggt. Läste på en annat ställe om att man kan sätta distanser mellan bladfjädrarna och bakaxeln, och mycket riktigt sitter det sådana där Så tror jag rätt om det bara är att flytta dem till den andra sidan bladfjädern eller? Och hur gör jag fram. Jag kan inte riktigt se hur de gjort, om de har kapat fjädrarna eller flyttat länkarmen. (Jag ser inga "gamla" hål) så...Hmmm hur gör jag?
July 27, 200915 yr comment_78112 Har en fråga om HÖJNING av bilen.. är jag köpte den var den rejält sänkt både fram o bak. Nu när jag satt på Magnaflows 3" system så slår bakaxeln i rören p.g.a den är så låg. Har oxå svårt att justera in det så piporna kommer ut snyggt. Läste på en annat ställe om att man kan sätta distanser mellan bladfjädrarna och bakaxeln, och mycket riktigt sitter det sådana där Så tror jag rätt om det bara är att flytta dem till den andra sidan bladfjädern eller? Och hur gör jag fram. Jag kan inte riktigt se hur de gjort, om de har kapat fjädrarna eller flyttat länkarmen. (Jag ser inga "gamla" hål) så...Hmmm hur gör jag?Du kan bara ta bort dem inte flytta dem till andra sidan. Men det kanske räcker på din bil. Annars kan jag rekomendera hijackers har det på min bil då kan du själv avgöra höjden bak på bilen samt bra om du har passagerare med dig. Finns på Hansen racing.
July 27, 200915 yr comment_78115 Om vi börjar fram, så en shelbysänkning (flytta hålen) gör inte mycket sänkning. I ditt fall så har de säkert kapat original fjädrarna eller extremt hårda och korta "race fjädrar".Kolla länken, där har du kanske det billigaste förslaget till höjning.Den gummibussningen sätter du på ovansidan av fjädern, den höjer 1" (2,5 cm). Andra alternativ är originalfjädrar eller om du vill ha en moderat sänkning ett par "racefjädrar" tex 620 lbs.Det finns många olika här, men ju högre lbs värde desto kortare och hårdare.Länk: http://www.mustangsplus.com/xcart/produ ... 129&page=1Bak behöver du bara ta bort mellanläggen, ibland kan det vara 2 mellanlägg, om det är det ta bort den ena först och se hur mycket det gör,,, Du behöver inte lägga mellanlägget på andra sidan (undersidan.)/Tommy.
July 29, 200915 yr comment_78273 Tack för tipsen!Då ska jag ta bort mellanläggen bak (sitter bara en på varje sida) Fram vet jag riktigt inte hur jag skall göra än, men jag skall försöka kolla om de bytt fjädrar eller kapat dem. Hmm... annars blir det nog att byta dem alt. sätta dit distanderna som fanns att köpa (via länken ovan) Men finns dessa i att köpa i Sverige? Känns lite onödigt att beställa från utlandet då det blir dyr frakt, tull och moms på prylarna så jag antar att det kostar lika mycket att köpa hemma här!
August 1, 200915 yr comment_78422 De där bussningarna kostar inte särskilt mycket att frakta, de går i ett vadderat kuvert.Min erfarenhet är att så små paket med såpass lågt värde sällan beläggs med tull o moms.Dock så kanske företaget inte tar beställningar under ett visst värde./Tommy.
August 1, 200915 yr comment_78424 Nu har jag tagit bort mellanläggen bak och GENAST blev det bättre proportioner! Ska nu bara justera avgaset så det inte tar i mellan soppatank och bakfjädrar... Den låter såååååååå underbart med Magnaflows 3" system!*suck* önskar bara att man hade råd att lacka om den i vinter... Aja...det kanske man kan göra själv! Köpt Wheels Magasin "Lackspecial" iadag så man kan lära sig lite..Lackspruta har jag, stort garage har jag, jättekompressor modell "supermacho!" så luft finnes...har jag, ganska nogrann och kunnig är jag, så.....
July 20, 20159 yr comment_146650 Tittade på ett youtube klipp om shelbysänkninig.Dom lät mallen sitta kvar bakom bärarmen..Ska den verkligen sitta kvar?
July 20, 20159 yr comment_146651 Har en massa mallar liggandes.Nej man tar bort dom.....gör egentligen inget att de sitter kvar hellerSkickas från min iPad via Tapatalk
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.