Jump to content

Strulande CDväxlare.....


Alabama Grill

Recommended Posts

Skulle starta upp bilen men batteriet var nästan dött, i samma veva började CDspelaren att jobba, ungefär som om den skulle byta skiva. Nu står det bara Initializing i fönstret och den bara surrar och jobbar utan att hitta någon skiva. Tror mig veta att det har funnits en lösning här på forumet tidigare men jag hittar den inte. Help please!

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med kollar alltid CD-växlaren vilka platser som har skivor när den har varit urkopplad (eller för dåligt batteri). Sen har jag märkt att de flesta radiorelaterade problem försvinner om man lyfter bort säkringen för den en stund. Har hjälpt mig alla de ggr den har vägrat spela vissa skivor, "Bad Disc".

Hoppas det löser sig.

/Simon

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag haft min på vintervilan har jag kopplat ur batteriet efter varje gång jag startat upp den, och en gång när jag drog i batteriet så fick cd-spelaren fnatt, det lät som den bytte skiva konstant i 3-4 minuter, drog då bara ur batteriet o i igen så funkade det bra sedan.

Link to comment
Share on other sites

Nu när jag haft min på vintervilan har jag kopplat ur batteriet efter varje gång jag startat upp den, och en gång när jag drog i batteriet så fick cd-spelaren fnatt, det lät som den bytte skiva konstant i 3-4 minuter, drog då bara ur batteriet o i igen så funkade det bra sedan.

Kan det räcka med att lyfta bort pluskabeln eller måste man rycka båda?

Link to comment
Share on other sites

Har haft PLUSkabeln borta i två timmar utan resultat. När jag lägger tillbaka den så börjar CDeländet skramla igen. Se bilderna vad som står i displayen. Först kommer de 6 ringarna, sen efter ca 30 sek surrande kommer CD error up för att sen återgå till de 6 ringarna. Fattar nada!

Link to comment
Share on other sites

Sökte lite snabbt på MustangForums.com

Hitta nått sådant:

Q:

So I just fired up the stang yesterday after de-winterizing her. Battery was actually dead this year for some weird reason, so after charging for a bit she fired up no problem.

I turned on the Shaker and went to play one of the 6 discs that I had loaded from last fall and when I try to play a CD it just says "CD ERROR".

I then tried to eject a disc and none of them would eject.

When I try to load a disc it just reads, 'SLOTS FULL'

A:

This happens with the Shaker after battery disconnection.

Allow the unit to cycle thru all 6 CDs before trying to eject

or load CDs.

Sök annars på forumet jag nämnde där kanske nån vet/har skrivit.

Det finns ju några som har haft problem med spelarna.

Just ja, det är normalt att spelaren laddar o läser när den vart strömlös. Det gjorde min förra året och man trodde den åt upp sig själv. :)

Efter ett tag så blir den dock tyst o man kan leka med den igen.

Hoppas det löser sig.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen betydelse vad gällande "reset" av systemet utan är bara en säkerhetsaspekt som kan spara massor med pengar mm.

Skälet till att man alltid tar av minus först om man skall bryta strömen i en bil är att då minskar du risken för ofrivilliga kortisar.

Om du exempelvis skulle lägga ett verktyg mellan plusspolen och karossen så händer ingenting vs minuspolen och karossen lika så.

Om du däremot endast lossat plusspolen och skulle råka göra samma sak... = banken nästa... mao lossa alltid minuspolen för det räcker om du vill bryta en strömkrets, skall du plocka ur batteriet så e re ok med att lossa plusspolem med ;).

Men i ditt fall så är det antagligen så att du har haft lite för brått

Vänligen // Per

Link to comment
Share on other sites

Drog också bara bort minus nu under hela vintern (startat den en gång i månaden och alltid tagit bort minus efter det) och det har funkat perfekt.

När vi ändå är inne på stereo etc, Grufman eller någon annan, såg att ni på Grufman har det där TripTunes, men vad jag fattat så är det en FM-sändare så du måste köra din musik via radiovågor och inte via kabel? Finns det ingen annan fin lösning till en 06a? Jag vill kunna koppla in en vanlig mp3-spelare med 3.5mm vanlig hörlursuttag o sen köra stereon på läget AUX o njuta.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen betydelse vad gällande "reset" av systemet utan är bara en säkerhetsaspekt som kan spara massor med pengar mm.

Skälet till att man alltid tar av minus först om man skall bryta strömen i en bil är att då minskar du risken för ofrivilliga kortisar.

Om du exempelvis skulle lägga ett verktyg mellan plusspolen och karossen så händer ingenting vs minuspolen och karossen lika så.

Om du däremot endast lossat plusspolen och skulle råka göra samma sak... = banken nästa... mao lossa alltid minuspolen för det räcker om du vill bryta en strömkrets, skall du plocka ur batteriet så e re ok med att lossa plusspolem med ;).

Men i ditt fall så är det antagligen så att du har haft lite för brått

Vänligen // Per

Mucho gracias!!!!

Link to comment
Share on other sites

Satt och sökte lite granna detta va det bästa jag fann hittils.

Om det är nån sanning i det eller bara nån förståsig påare det kunde jag inte få fram :)

Kolla med Grufman dom vet nog.

Q:

My shaker 500 CD not working. Changed battery and Shaker had 6 CD''s loaded. After new battery, the unit said there were no CD''s loaded. Will not eject. Tried loading but says "load error". Out of warranty. any suggustions

Optional Information:

2006 Ford

Already Tried:

Unhooked battery. did not reset CD

A:

When power is disrupted to the CD changer, it "forgets" its basic settings. Thus the error code.

Resetting it requires a Ford factory scan tool that can talk to the CD changer -- and that means a trip to a Ford dealer or a repair shop that has a Ford factory scan tool and up-to-date software.

Link to comment
Share on other sites

Såg en "skak 500" på blocket :idea:

Men alvarligt jag och flera med mej har haft batterie frånkopplat och vid något tillfälle så vill jag minnas at det var lite väsen från växlaren men den gav sig efter en stund.

Det vore ju helt orimligt att den skulle behöva in på verkstad bara för att strömmen e slut.

En normal "digital" hägning bukar släppa om man lossar minuspolen i 5 minuter ca och sedan kopplar in batteriet ånyo och startar sedan bilen så lär det iaf inte vara någe fel på voltantalet mm

låt sedan växlaren fundera ett tag tills du eller den tröttnar... Det kan ju vara så enkelt att den är "framliden" dvs DÖD.

Fungerar radion?

Till Akilles (Achilles) själv har jag doppat allt jag har i Styx= odödligt :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Haha allt doppat i styx?? De missade ju hälen på mig tyvärr o det är där alla pengar rinner ut när jag kör mussen!

Alabama, hmm du har alltså ett fint litet AUX-uttag, men har du en 07a då eller? Har letat som fan på min men inte hittat. En del säger att det finns på 06 o en del säger att det finns på 07....vill ha nånting som gör att jag kan koppla in min iphone (vanlig 3.5mm uttag som i alla mp3spelare) till Shakern och spela upp alla låtar, inte via FM-signal utan via tråd....hmm finns det någon sådan fin koppling? O om jag måste bak på stereon, har min 06a ett uttag på baksidan för AUX?

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon killar

Hittade den PIE innan också men förstod inte riktigt hur den skulle kopplas in, men har dragit runt på ett gäng amerikanska forum nu och det verkar funka fint, man får montera bort stereon o sedan dra kabeln till valfri plats, kanske ska man bygga en liten egen docka den kan stå i, det vore fasen nice om man gömmer den lite snyggt så att den bara sticker ut litegrann.

Dock har jag inte hittat att det exakt skall passa en 06a, men antar att det sitter näst intill likadana stereos i alla oavsett om det är 05-08

Frågan är bara vart man ska gömma den där dumma PIE-boxen, finns det utrymme bakom stereon att tillgå? Annars handskfacket kanske.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon killar

Hittade den PIE innan också men förstod inte riktigt hur den skulle kopplas in, men har dragit runt på ett gäng amerikanska forum nu och det verkar funka fint, man får montera bort stereon o sedan dra kabeln till valfri plats, kanske ska man bygga en liten egen docka den kan stå i, det vore fasen nice om man gömmer den lite snyggt så att den bara sticker ut litegrann.

Dock har jag inte hittat att det exakt skall passa en 06a, men antar att det sitter näst intill likadana stereos i alla oavsett om det är 05-08

Frågan är bara vart man ska gömma den där dumma PIE-boxen, finns det utrymme bakom stereon att tillgå? Annars handskfacket kanske.

Är nog inga problem att hitta lämplig plats. På 07:orna som har AUX-uttag som option sitter själva 3,5 mm-uttaget mellan framstolarna i facket, men det visste du säkert redan. Monterar man själv kan man ju välja annan placering. Och nästa steg torde vara att koppla in en Bluetoothenhet till uttaget så har man en trådlös lösning (för exvis mobilen).

Boxen ska passa från 05:or vad jag förstått om man utgår från Shaker 500 och 1000 som har AUX-knappen.

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Haft båda kablarna av och laddat på batteriet men stereon funkar fortfarande inte!? Känns som alla lösningar är testade, bara dynamiten kvar.... :evil:

En kille här i Uppsala hade tidigare en annons på bl.a. en Shaker 500. Den var rejält sliten till det yttre. Jag köpte en annan pryl av honom och tittade samtidigt på 500:an. Kommer inte ihåg hur mycket han skulle ha för den, men han har absolut ingen användning av den och till mig antydde han att han i princip kunde "släppa den för en 50-lapp".

Det kanske vore värt för dig Alabama att kolla upp den och ev. göra ett köp?

Funkar den så kan du ju skifta själva chassit...

/M-O

Link to comment
Share on other sites

Haft båda kablarna av och laddat på batteriet men stereon funkar fortfarande inte!? Känns som alla lösningar är testade, bara dynamiten kvar.... :evil:

En kille här i Uppsala hade tidigare en annons på bl.a. en Shaker 500. Den var rejält sliten till det yttre. Jag köpte en annan pryl av honom och tittade samtidigt på 500:an. Kommer inte ihåg hur mycket han skulle ha för den, men han har absolut ingen användning av den och till mig antydde han att han i princip kunde "släppa den för en 50-lapp".

Det kanske vore värt för dig Alabama att kolla upp den och ev. göra ett köp?

Funkar den så kan du ju skifta själva chassit...

/M-O

Låter intressant! Gjorde en snabbsökning på Blocket utan resultat. Om du har kontaktuppgifterna kvar så får du gärna höra av dig.

Övrigt kan sägas att det räcker för mig att öppna dörren till bilen så börjar cdn att tugga...låter helt ologiskt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...