Jump to content

Frågor, renovering


Henke CMC 2232
 Share

Recommended Posts

Halloj i snöyran!

Våren är dock snart på intågande och i garaget är det full fart för

att hinna klart innan deadlinen.

Försöker reda ut vart några kontakter går och används till, samt hur

jag enklast åtgärdar en felställning på gaspedals-staget till förgasaren.

Staget tar nämligen i motorn när den är i "vila".

När jag monterade en Edelbrock 600 Performance så tar staget i motorn.

Tänkte först justera ut armen från förgasaren med det skulle endast leda

till att tryck-sträckan på pedalen blir väldigt kort vilket medför lite problem

med att hålla hastigheten.

dsc00217.jpg

Här syns två kontakter som jag funderade på om någon vet vart de går

och vad som skall anslutas till dem.

dsc00216b.jpg

Problemet är att jag är i garaget bara någon timma i sträck och bor en bit

där ifrån så tid för felsökning är ganska begränsad och jag vet hur duktiga

ni är här inne. Så jag tänkte hålla era hjärnor igång i rusket med mina frågor :)

Link to comment
Share on other sites

när det gäller gasstaget så brukar man böja om så gott det går,funkar inte det kan man sätta dit en vire istället,antingen hela vägen eller bara sista biten.

eljest går det ju att experimentera med mellanlägg under förgasare(många motorer mår bra av det) ,eller till luftrenaren.

men förutsättningen är ju att huven går fri..

Elkablarna är lite knivigare då jag inte vet årsmodellen,är det en 68,a?

Den med rödakontakten på torpedväggen borde vara röd/blå kallad 32A

verkar komma från säkringshållaren,verkar inte gå någonstans.

den grå kontkten är värre när man inte vet färgen på kablarna.

Blått verkar finnas på båda,samt en massa dynga :--

men blå kabel borde heta 44 och det enda jag hittar som är helblått är kring blinkers,så det är mer än blått men vad?

den från rattstång är likadan man kan inte se färgerna.

Och är det två eller tre kablar?,finns ju tre stift i kontakten

är någon kabel vit och röd kan det vara till varningsblinkers?(en vit och röd en röd och vit :D:D )

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Röda stora kontackten är för att ansluta extra utrustning

som behöver + utanför tändning på ena och klocka

på andra, avsedd för bla samma typ som rally pak

65-66. :)

Dom andra två som hänger vid säkringsdosan är

för konsoll innerbelysning i konsoll från dörrkont,

den andra är belysningen till skalan automat alltså

instrumentbelysning. :)

Varning många ansluter stereon i den röda stora

kontakten och ofta på sidan för instrumentbelysning,

med tur funkar stereon om reostaten är fullt upp-

skruvad, varningen är att det påfrestar dragbrytaren

för ytterbelysning som kan sluta fungera helt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är allt snart klart med bilen :D

Dimmljusen monteras skall monteras idag så att bilen åter igen får

sitt orginalutseende.

Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig på

och det handlar om bromsljuset.

Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilket

inte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fått

en rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jag

luggit upp och ner.

Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigare

tändning av ljuset.

Någon som har en idé?

Link to comment
Share on other sites

Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig på

och det handlar om bromsljuset.

Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilket

inte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fått

en rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jag

luggit upp och ner.

Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigare

tändning av ljuset.

Någon som har en idé?

Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten?

Link to comment
Share on other sites

Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig på

och det handlar om bromsljuset.

Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilket

inte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fått

en rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jag

luggit upp och ner.

Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigare

tändning av ljuset.

Någon som har en idé?

Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten?

Nope, tänkte mer i den banan att den gick att justera, men

det kanske inte är möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag håller också på med min innerbelysning. Lasse, jag har också de två losa kontakterna vid säkringsdosan.

Den ena skall alltså gå till belysningen vid växelspaken?? och den andra till dorrbelysningen??

Vet du vilken som skall gå till vad? :shock:

Har kollat i min "shop-manual" men man är ju inte elektriker.. :oops::oops:

/Bjorn

"Nu har vi snart vår i luften, flickor!!...........Vart har ni er?" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en 2'a kvar att åtgärda och den har jag bankat mig blodig på

och det handlar om bromsljuset.

Bromsljuset tänder sig sent vid tryck på pedalen (efter ca 3cm) vilket

inte bilprovningen godkände. Har krupit där nere och kikar och fått

en rejäl huvudvärk på grund av allt blod som samlats i hjärnan när jag

luggit upp och ner.

Kan inte riktigt begripa hur jag ska kunna justera för att få en tidigare

tändning av ljuset.

Någon som har en idé?

Har du provat på att byta ut bromsljuskontakten?

Nope, tänkte mer i den banan att den gick att justera, men

det kanske inte är möjligt?[/quote:alsy8ecc]

problemet kanske ska angripas andra vägen

vad som gäller är att bromsljs ska börja lysa före bromsarna börjar ta,så det kanske är bromsarna som ska justeras ner?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Blå/Svartrand instrumentbelysning och en andra

skall vara innerbelysningen. ;)

Gällande bromsljuskontakten, byt, eller sätt dit en

dragströmbrytasre upphängd i instrumentbrädans

underkant och fastsatt med en krok runt pedalarmen,

på detta sätt får du et bromljus som svarar direkt. ;)

Dragströmbrytaren finns för en skitpeng på Biltema

och är också jäkligt bra att använda till ett extra

bromsljus i bakrutan. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för svaren angående bromsljuskontakten.

Blir nog till att köpa en ny. Misstänker att den som sitter

där följde med pedalstället när de monterade C4 lådan i staterna.

Den är antagligen inte till för en bil med bromsservo så det

blir att rota lite djupare och byta ut den.

Nästa fråga :D

Köpte ett dimljus kit som jag krånglat lite med och är inte

så hundra på kabeldragningen.

Någon som har ett kopplingsschema för "Dummies"?

Eller några goda instruktioner att dela med sig av eller

praktiska erfarenheter.

Vill inte riskera att bränna upp bilen (med min tur gör jag det).

Detta är kittet som jag försöker få ihop

a93e87ed-c0d3-4794-b5be-cfa1c009c268fog68new.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den är antagligen inte till för en bil med bromsservo så det

blir att rota lite djupare och byta ut den.

Där här du troligen svaret! Det verkar vara olika bromsljuskontakt beroende på om bilen är med eller utan servobroms. Det måste väl vara olika hårdhet på fjädern i kontakten, eller??

1965-70 utan servo: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang

1967-68 med skivor och servo: http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=emustang

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...