MrTurbo_1645 March 10, 2009 Report March 10, 2009 Ja vad skall man köra på i en högkomprimerad 351w? Jag har ju en "viss" förkärlek till NGK men andra tips mottages också. Spanade på summit och hittade dessa, kan vara någe? http://www.x.se/7dr (<- ja det är en fullt fungerande länk till Summit)Hade iofs inte tänkt flyga dem över havet utan köpa på typ mekonomen.Vad kör ni med för stift? Citera
Per Berglund March 10, 2009 Report March 10, 2009 Har du hög komp är nog NGK värmetal 5 lite lågt?Har också gillat NGK och de funkar bra utan krussiduller.Nu kör jag dock Champion vilka jag tycker är klart bättre.Varna vill jag göra för skräpet Accel görOtroligt dålig kvalitet och ojämn förbränning på min bil.Min kompis Cheva körde med dessa stift och hade samma problem därett av stiften hade aldrig någonsin tänt.Bosh också ett hatobjekt om de inte förbättrats på sistone?Blev de sura fick man inte igång bilen. Citera
MrTurbo_1645 March 10, 2009 Author Report March 10, 2009 Har du hög komp är nog NGK värmetal 5 lite lågt?Har också gillat NGK och de funkar bra utan krussiduller.Nu kör jag dock Champion vilka jag tycker är klart bättre.Varna vill jag göra för skräpet Accel görOtroligt dålig kvalitet och ojämn förbränning på min bil.Min kompis Cheva körde med dessa stift och hade samma problem därett av stiften hade aldrig någonsin tänt.Bosh också ett hatobjekt om de inte förbättrats på sistone?Blev de sura fick man inte igång bilen.Jag har kört med Bosh en gång (iofs inte i en Ford) och ALDRIG mer. Värmetal 5 kan vara lite klent helt sant, ligger på 10>11 -1 i komp. Minst...Vilka Champion kör du på och vart handlar man dem? Citera
Tobias CMC1505 March 11, 2009 Report March 11, 2009 Min far var sponsrad av Bosch för många år sedan när han körde Rally..Hade uppsjöar av Bosch-stift i garaget men körde bara på NGK för han ville att; "bilarna skulle gå framåt och inte bakåt." Citera
Ingo March 11, 2009 Report March 11, 2009 Är det ingen som kör Motorcraft nu för tiden? Ngk är jag rädd för sedan sjuttiotalet då man ofta drog av dom pågrund av ojämn kvalitet.nu påstås det ju vara bland de bästa men... Jag har för mig att vi har bosh på våran windsor med orginaltyp elektronisk tändning från början av 80talet,fast den är ju inte högkompad direkt.vet jag har en uppsättning likadana stift i garaget ska kolla märkningen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 11, 2009 Report March 11, 2009 ACCEL kanonstift, otur kan vem som helst ha, ävenvid bilköp s.k. (måndags ex). # 0378 för HP motorer 18mm stift. 0375 för vanlig åkning 18mm stift, även 390 .Stiften bör kombineras med Ignitor eller Accel elktronisk. Citera
Per Berglund March 11, 2009 Report March 11, 2009 Ja jag har ju en annan erfarenhet än kanon. Otur 3ggr under olika tillfällen och motorer kan ingen övertala mig om att det råkar vara måndagsexemplar.Då bygger man ju mentalt upp ett motstånd att köpa en sån produkt igenProdukt som tillverkas i miljontalsexemplar och håller dålig standard så vid så många tillfällen är bara dåligt val av material, kvalitet eller produktions sätt.Finns ju fler liknande budgetstift på marknaden som Mekonomens BERU som också ska ligga i papperskorgen tillsammans med AccellNGK klassar faktiskt det mesta om man ser till priset.Pratade med med en polare Mange Gasfot som körde till sig ett värdsrekord i Street Nationals med helt vanliga NGK stift.Champion har ju samma gedigna rykte.Stift som sitter i produktions bilar är ju garanterat bra där det skulle varalivsfarligt att tumma på kvaliten Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 11, 2009 Report March 11, 2009 Hej.Jadå det har han Fredde alltså, min sjukgymnasts granne,Fredde har även min syrras gamla pickup något förbättrad. Freddes barn är ta-m-fan motorgalna enligt mn gymgubbe. Men Pelle.Det måste ju vara okej att åka med det man vill, jag villebara ge förslag, jag tror säkert att det är många som jag o du som tror på det man gör och kan, då vill man ju gärnadela med sig. http://www.sparkplugs.com/ Citera
ThomasFB March 11, 2009 Report March 11, 2009 En urban legend säger att Champion är bara s**t medan det är Bosch som gäller....Vissa gillar morsan, andra gillar dottern..... Citera
Per Berglund March 11, 2009 Report March 11, 2009 Fredde? Magnus Ericsson menade jag.Visst kör man självklar med vad man vill.Lika självklart som man får dela med sig av negativa eller positiva erfarenheter.Säkert ofta som Thomas antyder att det egentligen bara är tycke och smak. Upp till var och en att pröva.Det behöver ju inte vara fel på stiftet utan miljön det sitter i.Ett budgetstift tar ju självklart en massa stryk i tuff miljö ochdet är ju inte stiftets fel.Ett platina stift för 1000kr kan bli pannkaka om det inte är rätt värmetal.I trimmade bilar är det mycket pröva sig fram som gäller.MotorCraft som Ingo nämnde har jag också använt mycket det var aldrigt nått problem.Minns dock att jag hade ungefär samma problem som Bosch stiften när dom blev sura att dom då lätt blev förstörda.Men då var ju motorn felinställd så inte heller det stiftets fel Citera
ThomasFB March 11, 2009 Report March 11, 2009 Håller med Per.Bosch är OEM tillverkare av tändstift till flere "highperformance" motorer, och i vissa fall det ENDA märke motorillverkaren rekommenderar. Helt kass kan dom inte vara.Vanligtvis hittar man orsaken till felet då man tittar i närmaste spegel.... Citera
Per Berglund March 11, 2009 Report March 11, 2009 Kom just på en grej när jag ägde en Golf en gång i tiden.Satte i stift vilka jag nu inte minns vilka dom var men bilen gick så illa att det skakade i hela bilen.Köpte då Bosch Super 4 och då därefter var det som om bilen gick på anabola!Var jävligt nöjd då men aldrig provat Bosch Super 4 i någon klassiker Citera
MrTurbo_1645 March 11, 2009 Author Report March 11, 2009 Ojdå.Jag monterade de Bosch Super 4 som var rekomenderade till min bil och den gick totalt SKIT över 0,8 i laddtryck. Monterade i mina gamla NGK BCP7ES igen och den gick kanon. Efter det får Bosch INTE en chans till hos mig. Första intrycket är viktigast och där torskade de rejält, bilen eller mekanikern (mig) var det inget fel på den gången. Skall se om jag kan finna NGK hos någon svensk återförsäljare.Edit; UR4GP verkar vara rekommenderat men det finns även med högre värmetal. UR6GP kanske vore något? Har bra kontakt med den svenska återförsäljaren KG Knutsson via jobbet så skall ragga lite på dem så får vi se. Citera
Per Berglund March 11, 2009 Report March 11, 2009 hehe ja du ser!Vad som går i en bil går inte i en annan.NGK finns ju nästan på varje välsorterad biltillbehörs kedjaMekonomen vet jag säljer Citera
CMC 1061 Berra March 11, 2009 Report March 11, 2009 Själv tycker jag att det kan variera kraftigt ibland. Tror jag testat nästan alla olika stift till mussen. Obs. Mussen. Och det verkar som att det skiljer på vad man gjort med bilen. När min motor var org. Verkade som Motorcraft var bäst. Efter olika trimningar så har det slutat på Accel stift. Och jag är nöjd. Hade NGK innan. Men dom slog igen och villi inte komma igång ordentligt efter en sådan händelse. Bosch har alldrig funkat för mig. Men i våran tävlings bil. Var det enda som funkade. Så det verkar vara olika jämt och ständigt. Tror att det är bäst att testa själv och läsa stiften.Berra Citera
Ingo March 11, 2009 Report March 11, 2009 Fredde? Magnus Ericsson menade jag.Visst kör man självklar med vad man vill.Lika självklart som man får dela med sig av negativa eller positiva erfarenheter.Säkert ofta som Thomas antyder att det egentligen bara är tycke och smak. Upp till var och en att pröva.Det behöver ju inte vara fel på stiftet utan miljön det sitter i.Ett budgetstift tar ju självklart en massa stryk i tuff miljö ochdet är ju inte stiftets fel.Ett platina stift för 1000kr kan bli pannkaka om det inte är rätt värmetal.I trimmade bilar är det mycket pröva sig fram som gäller.MotorCraft som Ingo nämnde har jag också använt mycket det var aldrigt nått problem.Minns dock att jag hade ungefär samma problem som Bosch stiften när dom blev sura att dom då lätt blev förstörda.Men då var ju motorn felinställd så inte heller det stiftets felJo motorcraft surade lätt ihjäl minns jag..men det var så tuff förpackning.. Citera
ThomasFB March 12, 2009 Report March 12, 2009 Manad av det skäll Bosch tändstift har fått, kom jag ihåg, att det ligger en gammal 6:a i lagret.Bara att kuta dit och skruva ut stiften...Motorn satt i en "fixad" E28 / 3.5. Vi använde den som arbetshäst ett antal år, åkte på lunch, hämtade och levererade varor. Det gick också att göra livet surt för diverse GTE - GTI, GSI- riskokare med monstret. Mycket köra- obefintligt underhåll. Jag antar att tändstiften åkt med rejält över över 2500 mil, har ingen aning, Styrning: Motronic 1.3Stiftgap: uppmätt nu 0,75mmCr: högre än standard, antagligen runt 10.2-10.3:1Motoreffekt: lite osäkert, men en tidig kombination låg runt 95-100 hästar/ liter. Det borde sitta en Schrick kamaxel och parametrarna är modifierade i ECU'n. Toppen har en gatportning, ingen turbo. Så här ser stiften ut, direkt ur cylindrarna: Inte illa, jag ser ingen orsak till att undvika Bosch, har åkt med märket sedan tidigt 80-tal i diverse bilar, hög som låg. Citera
MrTurbo_1645 March 12, 2009 Author Report March 12, 2009 De Bosch stift jag kört 2 mil med var också jättefina när jag tog ur dem (de var ju nya när jag satte i dem 30 min tidigare) men bilen misstände, bluddrade och hackade med dem ändå... Citera
Ingo March 13, 2009 Report March 13, 2009 De Bosch stift jag kört 2 mil med var också jättefina när jag tog ur dem (de var ju nya när jag satte i dem 30 min tidigare) men bilen misstände, bluddrade och hackade med dem ändå... men vad hände de milen då?Om du lyckats sura ner dom rejält så kan dom mycket väl lagt av,även om jag aldrig haft den typen av problem med bosch(däremot motorcraft) Citera
MrTurbo_1645 March 13, 2009 Author Report March 13, 2009 Ingen som "hände" förutom att bilen gick illa. Laddade turbon över 0,8 bar var det kört. Körde på 1,2 bar då och med NGK stiften funkade det kanon. Alltså, bilen dog inte, var inte helt okörbar etc utan den misstände och gick dåligt. Citera
FastMagnus March 13, 2009 Report March 13, 2009 Edit; UR4GP verkar vara rekommenderat men det finns även med högre värmetal. UR6GP kanske vore något? Har bra kontakt med den svenska återförsäljaren KG Knutsson via jobbet så skall ragga lite på dem så får vi seDesto lägre siffra desto högre värme tal här är det tvärtom Citera
MrTurbo_1645 March 13, 2009 Author Report March 13, 2009 Va?De NGK vi säljer på jobbet är 5 & 6 för original bilar 7, 8 & 9 för trimmade.Hur menar du? Citera
FastMagnus March 14, 2009 Report March 14, 2009 http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=171du vet säkert; men skrev tvärtom Citera
bosewallius March 14, 2009 Report March 14, 2009 Jag har kort med Autolite BF32 (original) i alla ar i bade min 65:a och 67:amed 289HP motorer. Aldrig haft nagra problem.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.