gustaf March 11, 2009 Report March 11, 2009 Fick låna ytterligare en startmotor, från en 302 med c4. Den första var alltså från en 351 med fmx. Hade båda bredvid varandra och försökte mäta allt, men de verkade exakt lika och ej slitna. Skruvade dit den "nya " och det verkar funka och låter helt ok. Det finns en tråd här om "uppätna tänder" som verkar vara lite åt mitt problem.I kommentarerna står det lite om 160, 164 och 157 kugg, samt om gängade fästöron. Jag kan då konstatera att;A Startmotor 1 som var till 351 fmx har ogängade fästöronB Startmotor 2 som var till 302 c4 har ogängade fästöronC Startmotor 3 som sitter på min 289 med toploader och 157 kuggars svänghjul har ogängade fästöron.D Startmotor 4 som är en ny ministarter till manuell har nedre örat gängat! Om någon är intresserad så finns uppstarten på You Tube. Sök på Puttersmällan . Mvh och tack för tips och råd. Citera
Ingo March 11, 2009 Report March 11, 2009 ATill FMX ska det vara ett gängat fästöra...B borde vara likadan?C ska väl stämma att det är ogängde fästöron och så ska dom vara lika tjocka.D en automat startmotor..problemet är att speedshops ofta har fel i listor och ford har ju ännu mer att välja typ till Fe motorer bla.sedan har jag hört att man rationaliserat på något vis så at man kan använda samma startmotor till olika modeller.Någon påstod att bendixdrevet slog ut olika långt,var enda skillnaden?kanske svammel? Citera
LasseS March 11, 2009 Report March 11, 2009 Verkar kul med Fords startmotorer Startmotor 1 är min och satt original på min Sportsroof 351W/fmx från 1970.... bytte motor till -72 351cl 2v och behöll startmotorn från windsorn utan problem.. Citera
Husse March 11, 2009 Report March 11, 2009 Kan till lägga att 5.0 med AOD (164 kugg) också har ogängade fästöron. Citera
gustaf March 12, 2009 Author Report March 12, 2009 Ministartern passar iallafall inte till min automat,( C4 ) flexplattans tänder tar i huset på startern. Citera
JohanT5 March 12, 2009 Report March 12, 2009 Som info.Jag har en -70 med FMX och 351:a, den har startmotor med ogängade fästöron. Citera
Fredde77 March 12, 2009 Report March 12, 2009 Som info.Jag har en -70 med FMX och 351:a, den har startmotor med ogängade fästöron.Samma här./Fredde Citera
Ingo March 12, 2009 Report March 12, 2009 behövs ju för att kunna dra in bulten som jo då dras bakvägen,måste ju ändrats infästningen till nyare bilar då..Ford är kul med sina förändringar.Vad vi skulle behöva göra är att ha lite skisser med mått på olika startmotorer.Vet att jag byggde ihop en mellan en FE startmotor och en till en 351 windsor.Husen runt bendix skiljer ju men i övrigt vete sjutton.. Citera
LasseS March 12, 2009 Report March 12, 2009 Kul med lite "svammel".. Och roligt om vi kan få klarhet i vad som är "rätt" Men vilka sm startmotorer är det nu som ska ha gängat fästöra?? Vad har ex. 63-64 260-289 med C4 el. manuell för fästöron?? Citera
gustaf March 12, 2009 Author Report March 12, 2009 Ibland när jag har problem med vad som passar till vad så går jag in på Summits hemsida. Söker man där på "starters" så verkar det finnas 1 st startmotor som bara passar till 3 växlat manuell, kan det vara möjligt?Andra startmotorer till manuell från -68 och framåt står det "fits 5 speed manuell only" Jag blir bara mer brydd. Jag läste dessutom på nå´t ställe att "det är viktigt att hitta rätt starmotor, och att detta handlar myckket om TUR.... ???? )Detta fixar sej nog, men det vore kul att reda ut sakerna, precis som min nyfunne vän Sackmark nämner. Citera
Ingo March 13, 2009 Report March 13, 2009 Ibland när jag har problem med vad som passar till vad så går jag in på Summits hemsida. Söker man där på "starters" så verkar det finnas 1 st startmotor som bara passar till 3 växlat manuell, kan det vara möjligt?Andra startmotorer till manuell från -68 och framåt står det "fits 5 speed manuell only" Jag blir bara mer brydd. Jag läste dessutom på nå´t ställe att "det är viktigt att hitta rätt starmotor, och att detta handlar myckket om TUR.... ???? )Detta fixar sej nog, men det vore kul att reda ut sakerna, precis som min nyfunne vän Sackmark nämner.kan det vara en klenare startmotor avsedd för sexabilar? Citera
gustaf March 13, 2009 Author Report March 13, 2009 Finns det startmotorer avsedda bara för 6:or ochså ?Hur orkade Ford !Men inget förvånar mej längre, idag t.ex konstaterade jag att fästhålet för kopplingslänkaget (equalizer bar) i bakkant på blockets vä. sida på min "nya" -85 302:a saknades, inte bara 1/2 " UNC hålet utan hela gjutklacken har man minskat ner. Tja man sparade väl en 50 gram vikt.... Visst det bhövdes ju inte när man gjick över till vajermanövrerad koppling, men ändå. Men ett nytt fäste är snart färdigt.Till sist en fråga: Tycker ni att det är värt ca 6 papp att bänkköra en sån här motor?Tacksam för synpunkter och svar. Citera
gustaf March 13, 2009 Author Report March 13, 2009 Finns det startmotorer avsedda bara för 6 or ochså ?Hur orkade Ford !Men inget förvånar mej längre, idag t.ex konstaterade jag att fästhålet för kopplingslänkaget (equalizer bar) i bakkant på blockets vä. sida på min "nya" -85 302:a saknades, inte bara 1/2 " UNC hålet utan hela gjutklacken har man minskat ner. Tja man sparade väl en 50 gram vikt.... Visst det bhövdes ju inte när man gjick över till vajermanövrerad koppling, men ändå. Men ett nytt fäste är snart färdigt. Till sist en fråga: Tycker ni att det är värt ca 6 papp att bänkköra en sån här motor?Tacksam för synpunkter och svar. Citera
Recommended Posts