Nu kommer jag in lite sent i tråden men men,,, Det är rätt märkligt att SBP (med numera flera aktörer) börjar att kolla något som de enligt reglerna alltid varit skyldiga att kolla. Att utöver det sedan underkänna och förelägga om ny registreringsbesiktning, med extra kostnader etc. är i mina ögon rent av kriminellt. En besiktningsmans första uppgift är att kontrollera identiteten, då pratar vi inte registreringsnummer eller plåten i rutan. Den enda sanna identiteten är det instansade som skall vara kollat första gången fordonet registrerats, samt vid varje kontrollbesiktning sedan dess. Sitter chassinumret på ett ovanligt ställe (skall sitta på bärande del) skall det anges i registreringsbeviset. Exempelvis: "Chassinummer vänster balk i bagageutrymme". Som tidigare nämnts skall chassinummer vara minst 7mm höga, kan alltså vara större. (själv drog jag ditt 10mm höga i balken bakom höger framhjul. Har man inga stansar går det att skriva ut chassinumret på ett papper i lämplig storlek och därefter fästa det på balken för att sedan med en körnare med punkter forma siffrorna och bokstäverna (stansa efter konturen av siffra eller bokstav). Jag var själv för en tid sedan och besiktade ett fordon av nyare modell, då jag känner några av dem på SBP så gav jag dem en riktig skrapa angående detta. De skruvade på sig och kunde inte riktigt försvara SBP:s agerande. Jag är rätt säker på att detta beror på att besiktningsföretagen fått bakläxa av Swedac och att detta då medför att vi vanliga Svenssons får ta smällen för något som besiktningsföretagen slarvat med. Jag blir förbannad när jag tänker på det iom. att jag själv är i den branschen.