-
Nenne changed their profile photo
-
vindrutespolare ett måste?
Det är inte krav på vindrutespolning förrän 1971 om jag minns rätt. Jag ställde frågan på Bilprovningen och det är oftast den bästa källan till rätt information.
-
Motor nummer
Ingjutet strax intill gjutnumret Du listade.
-
Motor nummer
Så enkelt är det inte, Den kan var gjuten senare så man måste kolla datumkoden också. D4 i det här sammanhanget säger bara att det var då den ursprungliga konstruktionen gjordes, inte när blocket göts.
- Motor nummer
-
Hur #!&¤%!% får man loss torkararmarna?
Jag kan aldrig låta bli att köpa "Bra-att-ha" verktyg. Den här är från NPD's katalog men jag har för mig att jag köpte min från Eastwood.
-
Kopplingsbultar
Lösa fjäderbrickor enligt AMK's katalog.
-
Sprickor i 390 block
Topparna kan ju också spricka så det är ju inte säkert det är fel på blocket. Annars är det är väl bara att plugga alla vattenkanaler, fylla blocket med vatten och se om det fuktar någonstans. Kan behöva trycksättas om det är en liten spricka. Använd lite såpa eller diskmedel eller nåt't annat som minskar vattnets ytspänning. Gjut- och datumkod borde finnas på blockets botten, nedanför oljefilterbasen.
-
Kopplingsbultar
AMK Products har den här bilden i sin katalog. Jag har inte kollat reservdelsnumret mot MPC eftersom den ligger hemma.
-
Izod Indycar serien
På Canal+ just nu, men det finns även streamad utsändning av god kvalitet (med reklam som avbryter kommentatorernas prat men inte bilden) att kika på http://www.indycar.com/schedule/ Dagens race är från Barber Motorsports Park där Mustangjubileet firades förra året. Kurvigt och kuperat, riktigt kul bana.
-
Rätt koder, hur viktigt för värdet?
Intressant, 2005 läste jag en artikel i USA Today att på 10 år hade värdet på en Hemi-Cuda (tror jag det var) ökat från $60 000 till $600 000, det var den överlägset bästa investeringen de redovisade. Så rätt bil i rätt utförande kan visst vara en bra investering.
-
Bromsar
Ja, jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna, men jag vet att många glada amatörer trodde att våld var en bra idé när man reparerade bilar. Det brukade i alla fall föranleda ett besök till den lokala bilskroten för att köpa ett fungerande ok.
-
Ignitor I eller II?
Ignitor III släpptes ju för ett tag sedan, kanske ett ännu bättre val. Innehåller även en varvtalsregulator.
-
Bromsar
Pressa inte för hårt, det som brukade hända med de gamla SAAB oken var att man tryckte sönder handbromsmekanismen inne i oken om man inte vred in kolvarna på rätt sätt.
- Dussinbilar
-
Signatur/avatar
Det är bara en annan sorts skiftnyckel.