Jump to content

Pelle H

Klubbmedlem
  • Inlägg

    56
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    682
  • Region
    Ö.Mälardalen

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Pelle H's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (2/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Hej, Skulle vilja byta vindruta på min 1970 Cab, den gamla original är repig och oskön att köra i motljus med... Vill ha en ny med tonad överkant. -Var kan man få hjälp med det i Stockholmstrakten?
  2. Batteriet var 20 år gammalt och hade nog tappat marginalerna, med nytt batteri verkar det nu funka bra i värmen
  3. Förtydligande: Jag har alltså lagt (Biltemas) värmesköld runt startmotorn...Var det osmart? Vore det bättre att inte ha nån 'värmefilt' runt om startmotorn??
  4. Hej, 302:a med C4 från 1970, med shorty headders, snäll Edelbrock kam/förgasare, ingen högkompmotor, startar och går mycket snällt och bra. Men när det är varmt och man kört ett tag och stannar en kort stund för att tanka/köpa glass så går startmotorn VÄLDIGT långsamt och ibland knapp alls. Uppenbart ett eftervärmeproblem, för när den svalnat 10-15minuter så startar den fint som vanligt igen. Annars inget problem med värme i sig, har bigblockkylare, och det är en cab... Jag har bytt till Torqq Ministarter, kablaget är (tror jag 35mm²), gjort rent och dragit alla anslutningspunkter, skärmat motor och kabel med värmesköld, batteriet är iofs gammalt men fräscht, men fortfarande samma problem. Tändningen ställd enl Edelbrocks rekommendationer, och har fö aldrig märkt av nåt sånt problem, inte heller med förgasarproblem, etc. Vad är kvar att göra? Värt att gå upp till 50mm²-kabel, batteribyte??
  5. Min 1970 Cab 302/C4 har original skivbromsar fram, trumbromsar bak, dubbelkrets servobromsar, bara lite motortrim (snällaste Edelbrock kamm+förg, etc) Av nån anledning är bromsverkan sämre på vänster sida enl nedan, dock inom felmarginalen enl besiktningen (har för mig dom sa >70% diff för en anmärkning). Vä fram 1,8 Hö fram 2,2 Vä bak 1,9 Hö bak 2,3 Viss liten åtgång av bromsvätska, jag får fylla på lite i båda bassängerna nån gång ibland, men inget synligt läckage. Jag kan såklart justera upp vänster bakbroms lite, men undrar om det kan vara nåt annat i bromssystemet än slumpen som gör att just vänster sida är svagare?
  6. Tack för tips! Vad menas med 'reaktionsstag', och vad är den engelska benämningen så jag kan orientera mig?
  7. Framvagnen på min 1970 Cab med 302/C4 och styrservo kan behöva lite mer omsorg, bilen är lite vinglig i högre fart, det knakar lite när man kör över gupp, dock inga gamla besiktningsanmärkningar. Jag vill inte göra Shelbysänkningar eller andra racinglösningar utan bara för lugn körning. Bilen har tvådelat 'exportbrace' i plåt samt standard swaybar (kan den vara 7/8"?), framvagnsinställning gjord för ett antal år sedan, däck är OK utan specifikt slitage, stötdämpare runt om är bytta. Har ett ganska trångt garage utan lyftar. -Vilka insatser bör jag göra i första hand? T ex byte av gummibussningar, vilka är viktigast? Inte polyuretan,va?! Annat? Tacksam för råd&tips om vad jag ska prioritera och i vilken ordning
  8. Hej, Min Mustang 1970 har gamla Sebring/Roberk/Racing typ av yttre backspeglar, enl bild, helt anonyma men troligtvis inte original... Backspeglarna kan bara justeras genom att vrida hela huvudet, mått ca 140x95mm. Spegelglaset alltså inte justerbart i sig, utan sitter fast i en gummiprofil inne i huvudet. Spegelglasen är ju helt platta och det skulle vara trevligare om dom var konvexa... 1. Vad är det för typ av backspeglar? 2, Hur kan man byta till konvexa glas i dom? Finns det att köpa??
  9. Nån som kan tipsa var jag kan hitta tre-vingade spinners som passar chromade Cragar S/S-fälgar? Om det finns med Mustang emblem vore det ju ännu coolare... Tack/
  10. Dekorlisten i framkant av cabben har släppt. -Vad är bäst att limma med? Göra så rent det går och limma med vanligt Kontaktlim, eller?? Nån med erfarenhet? ...måste ju tåla lite fartvind...!
  11. Hej Har korrigerat vakumslangarna som Per påpekade, tack! Bilen hackar som sagt inte längre, den går tvärtom ganska bra. MEN jag har kvar problemet som egentligen alltid varit; när man t ex har en växel i (C4 automat) och håller foten på bromsen och snabbt varvar upp och släpper gasen lika fort, då stannar motorn lätt vid varvtalsfallet, särskilt om den inte är fullvarm, precis som om den tappat andan. Har ställt upp tändningen något till 12° och gått igenom allt annat. Bytt ACC-pump och satt i nya fjädrar i förgasaren, först nya oranga (ingen färg kvar på de gamla), sedan bytt till rosa - ingen märkbar skillnad efter nån kilometers provkörning. Inget katastrof problem men 'så ska det ju inte va'...
  12. Har köpt nya fjädrar på Hansen som ska testas så småningom. När jag nu varit runt och kollat 'allt' slår det mig att vid 6-700rpm ger min vacuum-mätare inget (!)utslag, men varvar jag upp ordentligt så kommer vacuumet ner till normalt undertryck. När jag 'sugtestar' vacuum-mätaren verkar den fungera helt rimligt. Jag har ju bara Edelbrock Performer Plus insug+kam. Skumt, med tanke på att motor trots allt går bra och hyggligt jämnt på tomgång när den är varm. Power-bromsar, C4-växlingar och whatever funkar också helt normalt. -Vad kan detta indikera?
  13. Hej, Vid kraftig kurvtagning så hackar den lite men absolut inte så att den vill stanna, dock aldrig märkt nåt vid inbromsning. Bränslepumpen är en vanlig standard
  14. Hej, Tack för tips. Har kollat igenom tändingsinställning, ser OK ut (10-15grader vid tomgång), Acc pumpen squirtar, vacuumklockan funkar och tändplattan rör sig, inget märkbart vacuumläckage. Möjligtvis var Idle-skruvarna inte balanserade så de är nu bättre justerade. Efter allt petande i det mesta har motorn skärpt sig och hackar inte längre vid rödlyse-pådrag :-) Dock ingen synbar åtgärd som kan härledas... MEN, ett problem som egentligen alltid varit är när man t ex har en växel i (C4 automat) och håller foten på bromsen och snabbt varvar upp och släpper gasen lika fort, då snubblar motorn och stannar lätt vid varvtalsfallet, särskilt om den inte är fullvarm. Inget avgörande problem såklart men irriterande på t ex parkeringsplatser, etc. ...Skulle vara skönt att bli av med det!
  15. Hej, har mätt enl instruktion från Pertronix, verkar inte vara nåt fel på värdena. Men bytte i a f tillbaks till brytarna och fanskapet hackar fortfarande ordentligt när man gasar ordentligt. Vid snäll-åkning funkar den, även i rådande värme men man måste vara försiktig på t ex P-platser då den lätt stannar när man växlar fram å back (C4 automat). -Fler 'fault-finding' tips emottaget med absolut största tacksamhet. Tack/ Pelle H
×
×
  • Create New...