-
Inlägg
55 -
Blev forummedlem
-
Senaste besök
Medlemsinformation
-
Stad
Trollhättan
-
Yrke
Projektledare
-
Intressen
Bilar, film,skapande arbeten av olika slag (ex. möbelrenovering)
Senaste Profilbesöken
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
MikaelDessner's Achievements
Nybörjare (1/14)
11
Omdömespoäng
-
Byte av kupefläkt Mustang mach 1 -73
MikaelDessner replied to MikaelDessner's topic in EL, Tändning, Data 1964½-2004
Aj då! Jag hade ju inte förväntat mig att det skulle vara enkelt i och för sig men.... Får helt enkelt pröva. /Mikael -
Hej. I min Mustang -73 (fabriksmonterad A/C som är bortkopplad) så tjuter/skriker kupéfläkten så pass att den knappt går att ha på. Luft kommer ut på alla ställen som den ska komma ut på så det är det inga problem med men det är ett riktigt oväsen. Är det någon som har bytt fläktmotorn till kupén på en Mustang 71-73 ( jag antar att den sitter på samma ställe oavsett årsmodell) och om det är möjligt att göra underifrån? Tack på förhand /Mikael
-
Hej. Jag har införskaffat en ny instrumentpanel till min Mustang Mach 1 -73 och gjorde en första provmontering ikväll. Problemet var att jag blev osäker på hur den skulle monteras. På den nya brädan finns en ingjuten metallskena som jag inte vet om den ska ligga ovanpå motsvarande på instrumentbrädan eller mellan plastkanten och metallkanten. På översta bilden ses den metallkant som sitter på den nya panelen. Där fingret sitter är kanten mellan de 2 kanterna. Tack på förhand! Mvh /Mikael
-
Elkopplingar instrumentbrädan Mach 1 -73
MikaelDessner replied to MikaelDessner's topic in EL, Tändning, Data 1964½-2004
Sorry! Var så inne i men egen bubbla att jag inte reflekterade över detta. Jag har en Mustang mach 1 1973 med de 3 mätarna i mitten samt A/C (även om kompressor m.m är borttagen). Mvh /Mikael -
Hej. Har tagit bort den gamla instrumentbrädan för att byta ut denna. Under denna såg jag 2 okopplade kontakter och när jag kopplade ihop 2 av dessa så startade summern så fort jag satte i nyckeln. Jag förstod att detta var ”key summer warning” enligt elschemat och antagligen är det pga huvudströmbrytaren som den tjuter så fort nyckeln sitter i? Eller är det meningen att den ska tjuta hela tiden? Sedan finns det även en kontakt (brun) som jag inte vet var den ska gå. Kan det vara till A/C som är bortkopplad? Allt fungerar som det ska men är nyfiken på var sakerna ska kopplas. Mvh /Mikael
-
Led lampor i instrumentbelysningen
MikaelDessner replied to Michael sollent's topic in Mustang 1964½-1973
Hej. Vet du Per B. om det är lika enkelt att byta på en -73:a? Mina lampor lyser men så svagt så jag knappt ser hastigheten när det börjar bli mörkt. Mvh /Mikael -
Hej. Jag har samma bekymmer med mina dörrsidor och hittade en firma som heter colorglo. Jag har dock inte gjort något åt dörrsidorna än då jag inte vet om det blir bra eller inte. Se länk till min fråga jag ställde här på forumet:
-
MikaelDessner changed their profile photo
-
Hej. Jag har en Mach 1 -73 med Edelbrock 1407 (750) monterad. Motorn är dock lite trimmad och bilen går bra med den. Mvh /Mikael
-
Ja nu får jag skämmas! Jag har hylsnyckelsats i tum men inte så många fasta öppna nycklar tyvärr (bara några få större). Det får bli en nyårspresent till mig själv helt enkelt Creme Brulée- brännaren har levt i garaget i flera år men sedan blir jag alltid lätt nojig när det kommer till att värma saker på bilen. Jag värmde litegrann förut idag men inte så extremt mycket. Har hört att bromsolja brinner bra också, om det nu stämmer? Är det bättre att värma på klumpen än på nippeln? Mvh /Mikael
-
Hej. Håller på med arbetet att byta bromsslang vä. bak på min Mustang. Nipplarna på bromsrören sitter rejält fast i slangen och det verkar som att jag har fel verktyg till jobbet. De bromsrörsnycklar jag har är i mm och 12 är för stort och 11 för litet. Jag har inte hittat några i tumstorlek men jag antar att de är i tum? på bilden ser ni hur de ser ut (lätt rundade huvuden) tror ni att det är bättre att byta bromsrör ut till bromsarna istället för att försöka få bort de gamla rören? Bromsrören är för övrigt i bra skick. Mvh /Mikael
-
Ytterligare slipning gjord och bortkapning av rost (och då är jag inte klar än). Mycket spackel är det och det som förvånar mest är att plåten under allt spackel är så pass bra. Svårigheten som det känns nu är att stoppa efter lagom mycket slipning. Plastic padding var uppenbarligen någon tidigare ägares bästa vän. Hur tror ni det bästa sättet är att fästa ny plåt i nederkant? Mvh /Mikael
-
Har nu varit ute en timme till och slipat gammal Plastic Padding. Resultatet ser nu som på bilden. Med tanke på all spackel jag slipat bort (det ljusa området på bilden) så är rosten inte så extrem. Det positiva är att karossplåten ser bra ut. Än är inte all spackel borta men jag börjar se slutet på spackelslipningen (men då börjar rostborttagningen istället). På bilden är det ganska mycket smuts kvar och även en del vatten. Har bara svetsat i relativt tjockt gods (4 mm) så jag överlåter nog svetsningen till någon annan. Har ställt in mig på att hjulhuset på andra sidan ser likadan ut. Mvh /Mikael
-
Tack för svaret Per B. Har nu varit ute igen en stund då det var ett ställe som såg misstänkt likt Plastic Padding (se längst ned på översta bilden). Jag började knacka på det och visst var det spackel. Spacklet började lossa i överkant så det var bara att fortsätta. Jag fick bort en kaka på ca 10x10 cm innan jag ens började se någon rost (jag misstänkte att rosthål var anledningen till spacklet). När de små rosthålen började dyka upp var kakan 5-10 mm tjock. Jag har inte fått bort allt än men för stunden ser det ut som på bifogade bilder. Kommer behöva ta bort allt spackel och sedan med största sannolikhet ta bort en del gammal plåt kan jag tänka. Sedan såg jag även att det är ett rosthål på samma ställe mot fronten till.
-
Hej. I samband med att jag ska byta en bromsslang bak gjorde jag även rent hjulhuset från smuts och rost. Efter första rengöring blev resultatet som på bilden. Är det någon som har tips på färg/rostskydd/slitskydd eller om något mer behöver göras efter rengöring innan färgen läggs på? Tack på förhand /Mikael
-
Hej. Är det någon som har erfarenhet av Colorglo (www.colorglo.se) och dess produkter/metod? Mina dörrsidor vill jag färga om från blå till svart och de sprickor som uppkommit efter mer än 40 år behöver lagas. Kostnaden för detta skulle hamna på cirka 4-5000:- enligt de på Colorglo. Kan det vara bra eller bortkastade pengar? Nya finns att köpa också men kostar en del de också och de som köpt verkar inte helt nöjda med kvaliteten. http://www.cjponyparts.com/door-panel-deluxe-mach-1-interior-pair-1971-1973/p/DPD5-V/ Mvh /Mikael