bulan March 17, 2009 Report March 17, 2009 Hej! Lägger ut en bromsfråga på "fel" plats om hopp på svar då jag gör ett nytt försök i morgon att åka till mitt garage ( 5 mil bort) Hade verkligen trott att det skulle lösa sig idag. Följande har hänt!Vi bytte vacuumklockan tidigare pga läckage i den och därmed tröga bromsar. Har justerat "tryckstången" på boostern 2 ggr då vi trodde den var lite för kort pga. att pedalen tog långt ner. Har luftat noga vid 3 tillfällen. Provade idag. Bromsarna tar på alla fyra men fortfarande med pedalen nästan i golvet. Justerade även backarna bak då jag såg i Fords V-handbok att det kan påverka. Boostern är samma typ som tidigare (Bendix) och alla slangar och kopplingar är hela och inga läckage. En kompis som håller på med Mopar undrade on jag luftat huvudbromscylindern men jag har bara luftat noga vid varje hjul flera gånger. Räcker inte det? Hittar ingen beskrivning onm detta i Fords Shop Manual. Det står bara att om H-cylindern har en luftningsskruv ska man lufta med denna. Hur gör jag annars! Mycket tacksam för alla tips. Har verkligen försökt vara noggrann och systematiskk men helt kört fast nu!!!!MatsCMC 2089 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 17, 2009 Report March 17, 2009 Hej.Vi vill gärna veta lite om bromstypen, skivor eller trummor,jag tror att du har något problem med HB cylindern, attjag frågar i ämnet HB cylinder har du rätt typ av cylinderför bromstypen. Citera
bulan March 17, 2009 Author Report March 17, 2009 Hej!Jag har skivor fram och trummor bak. Vad jag sett på alla bilder verkarde ha rätt H-cylinder för Disc 67-72. Dock är lilla behållaren kopplad bak och stora fram? Mvh. Mats Citera
bulan March 17, 2009 Author Report March 17, 2009 Så här ser HB-cylindern ut.http://www.mustangunlimited.com/itemdy0 ... 1=1378F+01Mvh. Mats Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 17, 2009 Report March 17, 2009 Hej.Det är rätt cylinder, jag vet inte hur du upplevt bromsarnainnan du bytte cylinder d.v.s. pedalkänslan. Jag kan bara ge dig rådet att försöka lufta igenom en gångtill, hur luftar du, jag brukar lufta alla på en gång. Slangar kopplade med backventiler nerstoppade i glasburkareller flaskor, fyll på vättska och trampa försiktigt, backventilenfunkar bäst om den kommer under vättskenivå i buken, flaskan. Backventiler på slang kan du köpa hos bildelsförsäljade typMekonomen, Biltema, mfl. Fyll upp i behållaren hela tiden och lägg på och knäpp fast locket varje gång, jag är säker på att du har mycket luftnågon stans på vägen. Var snäll mot bromspedalen, stampa inte eller pumpa hårt,detta kan göra att du stänger en av kretsarna, mjuka tryckär bäst. Citera
THOMAS March 17, 2009 Report March 17, 2009 Om du har justerat tryckstången mellan servo / huvudbromscylinder ska du vara väldigt uppmärksam så att den inte ligger an i cylindern.Då kan det bli så att du stänger tilloppet för vätskan i cylindern. Citera
bulan March 17, 2009 Author Report March 17, 2009 Tack! Jag tror du har rätt! Att jag har luft kvar någonstans. Jag har inte bytt HB cylindern nu. Den var redan bytt vid importen i sep. utan jag bytte Boostern. Någon har därför påpekat att det borde vara fel på den men jag tror inte det för det är helt säkert samma sort och utförande. Allt var identiskt utom diametern på "tryckstång" som var lite klenare men det ska bero på att de passade 67-70 och påverkar knappast något. Längden tror vi säkert att vi fått till nu efter 2 försök. Du frågade om bromsen tidigare och den tog jämt och fint men var väldigt trögtrampad eftersom Boostern läckte och då är det även svårt att få en känsla. Hade ändå känslan av att den inte var så nära golvet men som sagt kändes det mera som när man bromsar en bil som bogseras (utan bromskraftförstärkning)Ska fundera lite och jobba vidare i morgon! Tusen tack för all input!!!Mats Citera
THOMAS March 17, 2009 Report March 17, 2009 Du får inget tryck i systemet för ingen eller mycket lite vätska kan komma fram.Ev kan du få tryck i endast en krets. Citera
mnilsson March 17, 2009 Report March 17, 2009 Litet tips som jag kopierade från nätet för ett tag sedan...se den bifogade filen.//Mats Citera
bulan March 17, 2009 Author Report March 17, 2009 Tack igen! Ett av tipsen på länken ni skickade lät intressant. Att plugga utgångarna från HB-cylindern och prova hur pedalen känns. Då vet man ju om vi har fel i eller före cylinder eller om felet ligger efter. Någon som vet vilken gänga de anslutningarna har. Hade inte lös dom idag och har inte bilen hemma så jag minns inte. Tänkte beställa sådana + ett bättre luftningskit i morgon. Mvh. Mats Citera
Leffe N cmc712 March 18, 2009 Report March 18, 2009 Har du kollat så bromsoken sitter rätt?Om man råkar växla höger och vänster så kommer luftnippeln fel och det blir helt omöjligt att få ur all luft...Luftnippeln ska peka bakåt, och inte uppåt som det blir om man sätter oken på fel sida. (Jag antar att du har enkolvs-ok...) Citera
bulan March 19, 2009 Author Report March 19, 2009 Tror luftningsnippeln sitter bakåt/uppåt i förhållande till slanganslutningen som är låg och framåt. Ska prova att lufta HB-cylindern. Väntar på delar till detta. Bör man göra detta med cylindern i bilen eller löst brevid. Har hört någonstans att det kan bli bättre bredvid då man kan trycka längre än vad tryckstång gör annars och därmed få ut all luft. Vad tycker ni???Mvh. Mats NilssonCMC 2089 Citera
Svedis March 20, 2009 Report March 20, 2009 Kanske banalt men ändå; Om backarna bak är dåligt justerade ( fast du tror dom är ok) tar ju alltid pedalen långt ner. Om du inte kan tvinga ut backarna så kan du med snabba pumprörelser med pedalen få ut dom. Tar pedalen längre upp för varje pumpning, så kan felet vara vid backarna. Om du pumpat upp och håller hårt ner, så är det luft om det är mjukt, eller h-cyl om den fortsätter ner. Citera
larwid March 20, 2009 Report March 20, 2009 HejFick samma bekymmer själv när jag bytte bromsklocka och huvudcylinder. Det sista jag gjorde var att lossa bromsoken fram och vred upp dessa så att ingen luftficka kunde uppstå. Gick direkt. Tydligen kan lite luft bli kvar som inte trycks ut. Lossa och sätt emellan något emellan bromsklossarna och prova.Lasse cmc 1726 Citera
bulan March 20, 2009 Author Report March 20, 2009 Nu har jag fått en massa bra tips! Det uppskattas verlikgen för härom dagen var jag ganska uppgiven. Svedis, jag har justerat in backarna så att hjulen nästan är låsta men jag har aldrig tänkt på det du säger om hur man kan känna skillnaderna i pedalen mellan luft och bromsbackar. Trodde det var luft eftersom man kan pumpa upp ett tryck då man komprimerar luften.Ska nu prova alla era förslag även Larwid och Leffes tips om oken fram samt en luftning av HB-cylindern när jag får lite prylar till detta. 2 frågor till. 1.) När jag ska lufta HB-cylindern, gör jag det bäst monterad i bil eller lös. Har beställt delar för att kunna lufta genom att retunera bromsvätskan tillbaks till "kopparna" men har hört någon stans att man bör ta lös den för att kunna trycka längre än vad man gör med pedalen och därmed få ut mer luft?2.) Kan man inte plugga utgångarna från HB-cylindern för att då känna hur pedalen känns? Då vet man kanske mera om felet är efter eller före cylindern. SUPERTACK FÖR ALLA FÖRSLAG!!!!Mats NilssonCMC 2089 Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 20, 2009 Report March 20, 2009 Hej.Det skall inte vara något problem med att lufta påvanligt sätt när HB cylindern är mont, demonterainte den igen, lufta i stället flera gånger och medsamma ordning på hjul luftning. Kör Hö fram Vä Fram Hö bak Vä bak. Citera
Dan53 March 20, 2009 Report March 20, 2009 Jo du jag förstår din frustration. Jag har en 65a' skivor fram o trummor bak. Jag fick tack o lov hjälp här på forumet. det slutade med att jag i alla fall hade olämplig h-cylinder för HÅLEN i botten på cylindern hade fel storlek. Kolla hur dina (cylinderhål) ser ut om det kanske är så att bromsrören måste skiftas för rätt tryck o mängd olja ska kunna rusa ut.Ska följa dina inlägg ska bli intresant att höra vad felet va när du är klar.Lycka till Från Mellerud : Snöfritt 10+ Citera
bulan April 1, 2009 Author Report April 1, 2009 Ska snart göra min luftning av HB cylinder. Har fått hem prylar nu. Tittade över allt en gång till när jag gått igenom alla tips från er och ser nu att luftningsnippeln på vänstra oket pekar bakåt precis som ni menar det ska vara men eftersom nippeln är placerad på samma plats på mitt högra ok blir denna att peka mera uppåt. Skulle man byta hö/vä blir det alltså ingen skillnad. Kan det vara så på vissa eftermarknadsok. Vet ju inte var den är köpt. Annars ser det ju ut som jag har 2 vänsterok? Menar att jag hört någon på forumet som hade samma problem och tog då lös oket och vinklade om det för att få ut luften från "fickan". Mvh. Mats Nilsson CMC 2089 Citera
Nenne April 1, 2009 Report April 1, 2009 Ja, det verkar som om Du har två vänsterok, se bilden Lasse la ut, så ska det se ut på båda sidorna.http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... c&start=14Det bästa vore att skaffa ett högerok och sätta ihop bromsarna rätt utan att behöva ta till Oppfinnar-Jocke-lösningar, de brukar bita tillbaks förr eller senare. Citera
bulan April 2, 2009 Author Report April 2, 2009 Jag håller med. Kan bara inte förstå hur mycket spök det kan gå i detta.Ska försöka lufta HB cylinder i helgen. Råkade bara se att det verkar vara 2st. vänsterok. Bilen hade också jämn bromsverkan innan rep. Det var bara "Boostern" som byttes för den hade läckage och bilen var trögtrampad. Det kan inte finnas eftermarknads som är gjorda så här?Mvh. Mats NilssonCMC 2089 Citera
Nenne April 2, 2009 Report April 2, 2009 Nej, det skulle inte gå att lufta då, men det verkar Du ju ha märkt. Citera
bulan April 2, 2009 Author Report April 2, 2009 Okey, tack! Har beställt ett högerok. Lika bra att montera ett direkt. Får sedan lufta igenom HB cyliner och sedan resten av systemet så får jag se hur pedalen känns. Tack igen!!! Mats Citera
Ronnie S April 3, 2009 Report April 3, 2009 En nödlösning, tills du får hem högeroket, kan vara att lossa oket från hållaren och hålla det upp och ner (i handen) när du luftar (stoppa in en träkloss eller något liknande som håller emot kolven i oket, så att inte den åker ut). När all luft har försvunnit är det bara att vända oket rätt och skruva fast det igen. Citera
bulan April 3, 2009 Author Report April 3, 2009 Tack! Ska prova det om jag inte får hem oket före mån-tis.Mats Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.