Jump to content

Featured Replies

comment_69807

Hej! Lägger ut en bromsfråga på "fel" plats om hopp på svar då jag gör ett nytt försök i morgon att åka till mitt garage ( 5 mil bort) Hade verkligen trott att det skulle lösa sig idag. Följande har hänt!

Vi bytte vacuumklockan tidigare pga läckage i den och därmed tröga bromsar. Har justerat "tryckstången" på boostern 2 ggr då vi trodde den var lite för kort pga. att pedalen tog långt ner. Har luftat noga vid 3 tillfällen. Provade idag. Bromsarna tar på alla fyra men fortfarande med pedalen nästan i golvet. Justerade även backarna bak då jag såg i Fords V-handbok att det kan påverka. Boostern är samma typ som tidigare (Bendix) och alla slangar och kopplingar är hela och inga läckage. En kompis som håller på med Mopar undrade on jag luftat huvudbromscylindern men jag har bara luftat noga vid varje hjul flera gånger. Räcker inte det? Hittar ingen beskrivning onm detta i Fords Shop Manual. Det står bara att om H-cylindern har en luftningsskruv ska man lufta med denna. Hur gör jag annars! Mycket tacksam för alla tips. Har verkligen försökt vara noggrann och systematiskk men helt kört fast nu!!!!

Mats

CMC 2089

comment_69816

Hej.

Det är rätt cylinder, jag vet inte hur du upplevt bromsarna

innan du bytte cylinder d.v.s. pedalkänslan. :?

Jag kan bara ge dig rådet att försöka lufta igenom en gång

till, hur luftar du, jag brukar lufta alla på en gång. :shock:

Slangar kopplade med backventiler nerstoppade i glasburkar

eller flaskor, fyll på vättska och trampa försiktigt, backventilen

funkar bäst om den kommer under vättskenivå i buken, flaskan. :)

Backventiler på slang kan du köpa hos bildelsförsäljade typ

Mekonomen, Biltema, mfl. :?

Fyll upp i behållaren hela tiden och lägg på och knäpp fast

locket varje gång, jag är säker på att du har mycket luft

någon stans på vägen. :roll:

Var snäll mot bromspedalen, stampa inte eller pumpa hårt,

detta kan göra att du stänger en av kretsarna, mjuka tryck

är bäst. ;)

  • Author
comment_69821

Tack! :D

Jag tror du har rätt! Att jag har luft kvar någonstans. Jag har inte bytt HB cylindern nu. Den var redan bytt vid importen i sep. utan jag bytte Boostern. Någon har därför påpekat att det borde vara fel på den men jag tror inte det för det är helt säkert samma sort och utförande. Allt var identiskt utom diametern på "tryckstång" som var lite klenare men det ska bero på att de passade 67-70 och påverkar knappast något. Längden tror vi säkert att vi fått till nu efter 2 försök. Du frågade om bromsen tidigare och den tog jämt och fint men var väldigt trögtrampad eftersom Boostern läckte och då är det även svårt att få en känsla. Hade ändå känslan av att den inte var så nära golvet men som sagt kändes det mera som när man bromsar en bil som bogseras (utan bromskraftförstärkning)

Ska fundera lite och jobba vidare i morgon! Tusen tack för all input!!!

Mats

  • Author
comment_69828

:D Tack igen! Ett av tipsen på länken ni skickade lät intressant. Att plugga utgångarna från HB-cylindern och prova hur pedalen känns. Då vet man ju om vi har fel i eller före cylinder eller om felet ligger efter. Någon som vet vilken gänga de anslutningarna har. Hade inte lös dom idag och har inte bilen hemma så jag minns inte. Tänkte beställa sådana + ett bättre luftningskit i morgon. :D

Mvh. Mats :D

  • Author
comment_69868

:D Tror luftningsnippeln sitter bakåt/uppåt i förhållande till slanganslutningen som är låg och framåt. Ska prova att lufta HB-cylindern. Väntar på delar till detta. Bör man göra detta med cylindern i bilen eller löst brevid. Har hört någonstans att det kan bli bättre bredvid då man kan trycka längre än vad tryckstång gör annars och därmed få ut all luft. Vad tycker ni???

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

comment_69898

Kanske banalt men ändå; Om backarna bak är dåligt justerade ( fast du tror dom är ok) tar ju alltid pedalen långt ner. Om du inte kan tvinga ut backarna så kan du med snabba pumprörelser med pedalen få ut dom. Tar pedalen längre upp för varje pumpning, så kan felet vara vid backarna. Om du pumpat upp och håller hårt ner, så är det luft om det är mjukt, eller h-cyl om den fortsätter ner. :--

comment_69901

Hej

Fick samma bekymmer själv när jag bytte bromsklocka och huvudcylinder. Det sista jag gjorde var att lossa bromsoken fram och vred upp dessa så att ingen luftficka kunde uppstå. Gick direkt. Tydligen kan lite luft bli kvar som inte trycks ut. Lossa och sätt emellan något emellan bromsklossarna och prova.

Lasse cmc 1726

  • Author
comment_69918

:D Nu har jag fått en massa bra tips! Det uppskattas verlikgen för härom dagen var jag ganska uppgiven. :D

Svedis, jag har justerat in backarna så att hjulen nästan är låsta men jag har aldrig tänkt på det du säger om hur man kan känna skillnaderna i pedalen mellan luft och bromsbackar. :D Trodde det var luft eftersom man kan pumpa upp ett tryck då man komprimerar luften.

Ska nu prova alla era förslag även Larwid och Leffes tips om oken fram samt en luftning av HB-cylindern när jag får lite prylar till detta. 2 frågor till. :D

1.) När jag ska lufta HB-cylindern, gör jag det bäst monterad i bil eller lös. Har beställt delar för att kunna lufta genom att retunera bromsvätskan tillbaks till "kopparna" men har hört någon stans att man bör ta lös den för att kunna trycka längre än vad man gör med pedalen och därmed få ut mer luft?

2.) Kan man inte plugga utgångarna från HB-cylindern för att då känna hur pedalen känns? Då vet man kanske mera om felet är efter eller före cylindern.

SUPERTACK FÖR ALLA FÖRSLAG!!!!

Mats Nilsson

CMC 2089

comment_69939

Jo du jag förstår din frustration. Jag har en 65a' skivor fram o trummor bak. Jag fick tack o lov hjälp här på forumet. det slutade med att jag i alla fall hade olämplig h-cylinder för HÅLEN i botten på cylindern hade fel storlek. Kolla hur dina (cylinderhål) ser ut om det kanske är så att bromsrören måste skiftas för rätt tryck o mängd olja ska kunna rusa ut.

Ska följa dina inlägg ska bli intresant att höra vad felet va när du är klar.

Lycka till Från Mellerud : Snöfritt 10+

  • 2 weeks later...
  • Author
comment_70755

Ska snart göra min luftning av HB cylinder. Har fått hem prylar nu. Tittade över allt en gång till när jag gått igenom alla tips från er och ser nu att luftningsnippeln på vänstra oket pekar bakåt precis som ni menar det ska vara men eftersom nippeln är placerad på samma plats på mitt högra ok blir denna att peka mera uppåt. Skulle man byta hö/vä blir det alltså ingen skillnad. Kan det vara så på vissa eftermarknadsok. Vet ju inte var den är köpt. Annars ser det ju ut som jag har 2 vänsterok? Menar att jag hört någon på forumet som hade samma problem och tog då lös oket och vinklade om det för att få ut luften från "fickan".

Mvh. Mats Nilsson

:D CMC 2089

comment_70756

Ja, det verkar som om Du har två vänsterok, se bilden Lasse la ut, så ska det se ut på båda sidorna.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... c&start=14

Det bästa vore att skaffa ett högerok och sätta ihop bromsarna rätt utan att behöva ta till Oppfinnar-Jocke-lösningar, de brukar bita tillbaks förr eller senare.

  • Author
comment_70766

:D Jag håller med. Kan bara inte förstå hur mycket spök det kan gå i detta.

Ska försöka lufta HB cylinder i helgen. Råkade bara se att det verkar vara 2st. vänsterok. Bilen hade också jämn bromsverkan innan rep. Det var bara "Boostern" som byttes för den hade läckage och bilen var trögtrampad. Det kan inte finnas eftermarknads som är gjorda så här?

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

comment_70798

En nödlösning, tills du får hem högeroket, kan vara att lossa oket från hållaren och hålla det upp och ner (i handen) när du luftar (stoppa in en träkloss eller något liknande som håller emot kolven i oket, så att inte den åker ut). När all luft har försvunnit är det bara att vända oket rätt och skruva fast det igen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...