Tobias CMC1505 March 31, 2009 Report March 31, 2009 .. bör man ju kunna göra med en 302:a även fast den sitter i en tung 71:a, right?Kan man bränna däck i en 71hk VW Vento så bör det gå i Mustangen också. Kanske ingen viktig fråga men det är ju ändå rätt skoj. Har inga problem att få bilen att dra lös när man svänger och gasar, då spinner den gärna. (Även fast det bara är på ett hjul)Men när jag vill lägga en lakrits så dörnar det bara i bilen, ~1500 varv men ingenting händer.Min gissning är att den spinner lös i växel-lådan? (FMX)Inga problem att dra iväg, accelerar som den ska.Vad är det som är fel i lådan om detta "fenomen" uppstår? Per B? Eller är det helt enkelt så att man måste trimma? Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Hej.Det är oftast en avvägning på hur hårt du hållerbroms, kanske dinna trummor bak nyper litehårt eller tidigare än fram, övning ger färdighet. Citera
Tobias CMC1505 March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Mjae dom kunskaperna ska nog sitta kvar.Man har gjort en hel del lakritsar även fast det inte varit i en Ford. Visserligen har dom bilarna legat på runt 200hk mer än min lilla.. men ändå.Tror det är någonting med lådan då bilen står stilla fast motorn varvar upp en bit.Ska testa plocka bort bakre bromsarna och plugga HBC vid senare tillfälle även fast jag inte tror det är detta.Går ju att sätta dit en sådan här också.. som grabbarna sätter på Epa-traktorerna. Citera
hasco March 31, 2009 Report March 31, 2009 Ja man kan ju skylla på att bakbromsen tar för bra Eller så inser man fakta,att det är för lite pulver i maskinen Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Hej.Visst kan det vara lådan som är lite grinig och integreppar, en sån där ställbar sak är alltid bra, menprova att ställa ner backarna bak. Förresten du kanske har självjusteringarna monterade,jag skrotar alltid dessa för att få ställa in efter egetönskemål, ger också liten chans att knäppa ner bromsverkanbak, man kan fuska till lite med att ge lite längre väg för backarna att nå trumman. Citera
JanneJ March 31, 2009 Report March 31, 2009 Åk till skroten och skaffa ett par smala och väl till åren kommna Barumdäck så kan du burna hur lätt som helst Skämt åsido, min 302/FMX kombo har inga problem att lägga larkrits.Motorn är standard förutom en holley 600 och ignitor, dock har jag lagt löjligt mycket tid att få den att gå riktigt bra. Potential finns i alla friska motorer, det gäller bara att få allt att lira tillsammans. Citera
Tobias CMC1505 March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Åk till skroten och skaffa ett par smala och väl till åren kommna Barumdäck så kan du burna hur lätt som helst Skämt åsido, min 302/FMX kombo har inga problem att lägga larkrits.Motorn är standard förutom en holley 600 och ignitor, dock har jag lagt löjligt mycket tid att få den att gå riktigt bra. Potential finns i alla friska motorer, det gäller bara att få allt att lira tillsammans.Skulle varit skoj att testa en annan Mustang med liknande motor faktiskt.Har ju bara kört en Mustang i hela mitt liv så det är lite svårt att jämföra. Kör själv med Edelbrock 600, Holley performer insug, PerTronix Flame-Thrower Ignition Coil. Tändkablar bytta till nå dyra jäklar från Summit samt alla smågrejor i tändspolen är bytta. Tändningen är dock aldrig inställd till 100% då vi bara haft en gammal jäkla stroboblabla. Vad är Ignitor? Läste att den hjälper tändningen och ger x000 Volt extra.Är det en bra boost när man inte kör brytarlöst? Citera
ThomasFB March 31, 2009 Report March 31, 2009 En 5.0/302+C4+ diffad 8" burnar nog på 1:an och 2:an med 225/50/15 Continental Sport Contact däck...No problem.Plattan i mattan från lätt rullande på 1:an skall få hjulen att släppa grepp med ett hästdroskechassi som Mustangens. Citera
Nenne March 31, 2009 Report March 31, 2009 Vad är Ignitor? Läste att den hjälper tändningen och ger x000 Volt extra.Är det en bra boost när man inte kör brytarlöst?Den ersätter brytarspetsarna, så visst är det bra. Citera
Tobias CMC1505 March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 En 5.0/302+C4+ diffad 8" burnar nog på 1:an och 2:an med 225/50/15 Continental Sport Contact däck...No problem.Plattan i mattan från lätt rullande på 1:an skall få hjulen att släppa grepp med ett hästdroskechassi som Mustangens. Humma, man skulle nästan haft någon som kan få kolla över den gamla hinkmotorn låter dom som.. Citera
JanneJ March 31, 2009 Report March 31, 2009 Åk till skroten och skaffa ett par smala och väl till åren kommna Barumdäck så kan du burna hur lätt som helst Skämt åsido, min 302/FMX kombo har inga problem att lägga larkrits.Motorn är standard förutom en holley 600 och ignitor, dock har jag lagt löjligt mycket tid att få den att gå riktigt bra. Potential finns i alla friska motorer, det gäller bara att få allt att lira tillsammans.Skulle varit skoj att testa en annan Mustang med liknande motor faktiskt.Har ju bara kört en Mustang i hela mitt liv så det är lite svårt att jämföra. Kör själv med Edelbrock 600, Holley performer insug, PerTronix Flame-Thrower Ignition Coil. Vad är Ignitor? Läste att den hjälper tändningen och ger x000 Volt extra.Är det en bra boost när man inte kör brytarlöst?[/quote:33qkvncl]Ignitor är ett enkelt brytarlöst tändsystem som monteras i fördelaren, tillsammans med en flamethrower tändspole är det en bra start för gnistan.Du kan öka gapet på tändstiften något med den lösningen. Citera
JanneJ March 31, 2009 Report March 31, 2009 Att jobba med befintliga grejor och få ut max av dem är en billig form av trimning.Rätt tändinställning kan ge några extra kusar. Jag brukar ta med mig stoppur och strobolampa och leta upp en bra vägstump där motorn kan få dra mellan ex 1500-5000 rpm ( på 2:an ) eller ex 50-120 km/h och klocka tiden med olika inställning på tändningen. Ganska snart hittar man ett intervall där motorn går som bäst, lyssna så den inte spikar bara. Skillnaden mellan 6 och 12 graders förtändning på tomgångsvarv kan vara som skillnaden på skritt och galopp när du lägger plattan i mattan. Citera
ThomasFB March 31, 2009 Report March 31, 2009 Modifiera fördelaren så, att den ger förtändning mellan 10 och 34 grader.Grundinställ fördelaren till 10 grader, så har ni max förtändning på 34, och 36 graders max vid 12 graders grundinställning. Nu är ni inne på spelplan. Leta efter bästa kombination och rappaste gasrespons. Fila till mera spelrum (2-3 grader max.) vid behov, eller gör ännu 2 grader kortare mellan min. och max utslag..Basic stuff- Citera
Janne Holm CMC1740 March 31, 2009 Report March 31, 2009 En 5.0/302+C4+ diffad 8" burnar nog på 1:an och 2:an med 225/50/15 Continental Sport Contact däck...No problem.Plattan i mattan från lätt rullande på 1:an skall få hjulen att släppa grepp med ett hästdroskechassi som Mustangens. Humm, man skulle nästan haft någon som kan få kolla över den gamla hinkmotorn låter dom som.. Hm ja något är nog galet fick t.o.m min dotter att börna med min bil i Skänninge förra året efter en instruktion som några i musseklubben gladdes sig åt har "bara" en 302 med orginalkam fast med fyrportsinsug och Edelbrock 600 Citera
Tomas Stein CMC 1966 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Näääää ! Nu tror jag att du överdrev lite Janne .Jag vet inte om de små snälla skriken var värt att kallaen burnout .Men efter så många öl så förstärks nog intrycken .// Tomas Citera
Tobias CMC1505 March 31, 2009 Author Report March 31, 2009 Fila till mera spelrum (2-3 grader max.) vid behov, eller gör ännu 2 grader kortare mellan min. och max utslag..Basic stuff-Fila till? Du snackar med en som är så grön att det växer maskroser på fingrarna. Citera
JohanT5 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Det finns ett säkert sätt att få den att burna.Lägg i neutral, gasa upp den i varv, lägg i drive.Flyger det delar så har du gasat för lite så bakhjulen inte släppte.Har provat detta i mina unga år men det var ju visserligen en Cheva. Citera
Janne Holm CMC1740 April 1, 2009 Report April 1, 2009 Näääää ! Nu tror jag att du överdrev lite Janne .Jag vet inte om de små snälla skriken var värt att kallaen burnout .Men efter så många öl så förstärks nog intrycken .// Tomas Citera
Tobias CMC1505 April 1, 2009 Author Report April 1, 2009 Det finns ett säkert sätt att få den att burna.Lägg i neutral, gasa upp den i varv, lägg i drive.Flyger det delar så har du gasat för lite så bakhjulen inte släppte.Har provat detta i mina unga år men det var ju visserligen en Cheva.Jag låter dig testa på din först i sommar så kan du återkomma med rapport om hur det gick. Citera
Tobias CMC1505 April 1, 2009 Author Report April 1, 2009 Idag ställde jag tändnigen (10 grader) och kollade över allting så det var funktionellt. Stod på 7-8 grader innan för den delen.Hittade även ett läckage för tjuvluft vid förgasaren.Går inte att lägga lakrits än men bilen går ju bättre än innan iaf. Citera
Dr Frelin April 1, 2009 Report April 1, 2009 Häll ut lite olja så ska du nog se att den spinner på startmotorn till och med... Citera
ThomasFB April 1, 2009 Report April 1, 2009 Fila till mera spelrum (2-3 grader max.) vid behov, eller gör ännu 2 grader kortare mellan min. och max utslag..Basic stuff-Fila till? Du snackar med en som är så grön att det växer maskroser på fingrarna. Förlåt.Basics här:http://www.carcraft.com/techarticles/cc ... index.htmlRefererar till mitt tidigare inlägg: Man förkortar, alternativt förlänger spåret som kontrollerar centrifugalvikternas rörelse genom att fylla igen eller fila upp spåret så, att den önskade durationen mellan max utslag och minimi erhålls. I fall av en 302:a (gatkam/gat toppar) vill man ha ca 12 grader förtändning vid tomgång under 1000 rpm, och max förtändning kring 34-36 grader från ca 2800-3200 och upp.Då gör man såhär:Pluggar ur vakuumslangen, grundinställer till t.ex 6 grader förtändning, och mäter upp tändkurvan med strobolampa. Om max förtändning nu blir tex 38 grader, har du en duration på 32 grader, vilket kanske är för mycket.Nu bör du förhindra vikterna från att åka ut mer än ca 24 grader totalt. Detta gör du genom att fylla igen några millimeter av den långa skåran där vikterna löper. Det är lite pulande att få det bra, och du blir tvungen att fylla / fila upp ett antal gånger innan du hittar rätt.Egentligen behöver man dyno för att hitta exakt rätt förtändning, men man kan testa mot "spikningsgränsen", och sen backa 1-2 grader. Då du justerat in rörelsen, kan du anpassa vikternas fjädrar, så att du får den tändkurva du vill. Nu har du mekaniska förtändningen under kontroll.Om du kör manuell har du läget under kontroll nu, menom du kör med automatlåda behöver du ännu vakuumjusteringen fixad. med t.ex en sån:http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=skuom du inte redan har justeringsmöjlighet på befintlig klocka. Du kan kolla detta genom hålet där vakuumslangen fästs. Om du ser en sexkantskruv är det bara att skruva, om du ser en slät skalle, kan du inte justera membranen alls.Nu är det bara att leta efter den rätta kombinationen fjädrar för vikterna, och rätt inställning av vakuumklockan.Du vill ha 11-12 grader på tomgång och 34-35-36-37 eller t.om 38 grader maxutslag. Som referens: 5.0:an som sitter i vår Fb vill ha 34 grader max förtändning och 12 grader grundinställning, den tappar redan vid 35 maxgrader avsevärt, och 33 grader är för lite, Den förlorar minst 3-4 hp om det är 1 grad fel.Obs: kopiera inte rakt av, spisen är lite "hottad"och ger lite mer hästar än i originalutförande, och den bränner nog gummi. :?Du kanske behöver mera maxgrader med din kombo, kanske också mindre grundinställning om du får startsvårigheter. Det går inte att ge tips i exakta termer här, men gå inte över 38 max..Piece of cake Citera
Per Berglund April 1, 2009 Report April 1, 2009 Skriver under det:!: Bromsat min maskin och 34 grader var optimalt för min kombinationEfter filande på fjädrar så blev grundinställningen 17 grader och går lugnt som en filbunke.OBS! Ej en orginalmaskin!! Har man trimmat är det viktigt att inte tro att man ska ha en viss grundinställning utan justera in tändningen efter typ 100 olika testkörningar med radikala förändringar och anteckna varje körning på tid som Thomas är inne påFick dock lära mig nyligen att max tändning kan sättas betydligt radikalare än vad som sägs.Har en artikel från ett snille i USA där han går igenom en vanlig 350 som har grundinställning över 20 grader och slutar på 46 grader. En kompis har justerat in sin kärra efter den instruktionen och bilen går sjukt bra.Ska försöka leta fram den för det var väldigt intressant! Citera
1096 April 1, 2009 Report April 1, 2009 En 5.0 High Output som är driven av en EEC-IV med strategi A9L (Mustang 89-93 bla) har tändkurva som bilden visar... detta är på fullgas eller då spjället har nått det läge man i datorn satt som Wide Open Throttle.Dessa motorer är satta med 10grader som grund så alla siffror är plus 10 grader så att säga... 26 grader är alltså 36 totalt... Så det är nog där nånstans som basic... Går man sen i o läser i tabellerna för de övriga tändkurvorna utanför fullgasläge hittar vi betydligt högre värden... Bortåt 50 grader före... men då pratar vi låglast och måttliga varvtal... Samt att det då finns parametrar som i sin tur tar tillbaka graderna något... Citera
ThomasFB April 2, 2009 Report April 2, 2009 Ska försöka leta fram den för det var väldigt intressant! Ja tack.quote "Per B: 357W 4-bultat block, 400Hp/570NmTusan också, Per, du har fortfarande mera vrid, men det var väl 351W i botten va? Där ser vi skillnaden mellan 302 och 351 Jag var inne på en allround gatbil (inte std.dock) i ovanstående inlägg, men som '1096' kan det vara nåt helt annat i racing. Det blir alltför för långa inlägg om vi börjar ta upp alla variabler - Då kan vi lika bra ge ut en separat bok..Har själv åkt med cranktrigger och 48-52 grader då det begav sej (ej Ford).Man skall också vara lite försiktig då man behandlar exakta värden, emedan dessa är specifika för just den motor man behandlar. Man kan inte kopiera rakt av och tro att det funkar i en helt olika maskin.WOT -diagrammet ovan är en typisk konservativ kurva som funkar hyfsat bra som universal. Härifrån börjar man sen preppa... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.