Jump to content

Kamaxelfett


LasseS

Recommended Posts

beställde kamaxelfett på den lokala Hansenhandlaren och trodde jag skulle få en burk märkt med Molynånting och med nåt svart, klibbigt och trådigt inuti. Istället fick jag en liten flaska märkt med SPECIAL OIL FOR CAMSHAFTS och med en röd, tunn olja. Är det sånt man använder nuförtiden:?:

Link to comment
Share on other sites

Då räcker det med ett tunt lager vanligt molyfett på loberna och sen köra upp oljetrycket före uppstart. Bra tack för det 8) Det är kanske lite överkurs för kammen är inte ny men har legat några år nu :oops: Tänker inte tala om hur länge :roll:

Link to comment
Share on other sites

Se också till att du har olja med tillräckligt med tillsatsen ZDDP med ny kam. Här i USA har många kört ner sina nya kammar omedelbart

när ZDDP saknats i motoroljan. Oljebolagen har tagit bort denna tllsats

på grund av miljömupparnas framfart.

/Bosse

Link to comment
Share on other sites

F-N vad besviken jag är :( Jag har ALLTID kört Castrol oljor i bilar och motorer som jag har varit ansvarig för pga. att jag haft goda erfarenheter och haft förtroende för just Castrol. Men de har inte ZDDP tillsats i sina oljor :cry: .....

Vad blir det nu då :?: Amalie verkar köra en reklamdrive och har mindre än 1% i sin olja eller Statoil som har mindre än 2,5% i sin PRO Traditional olja :?: eller köper castrololja och rullkam :--

Har igentligen ZDDP någon betydelse i en inkörd motor :?: ( glömde fråga när jag ringde Castrols support :oops: )

Hur mycket ZDDP behövs igentligen i oljan för att det ska fungera :?: nån som vet?

Fick ett tips om att dieselmotoroljor ofta mer ZDDP tillsats.

Ni som vill kolla ZDDP tillsatsen i just ert oljemärke kan faktiskt gå in på leveratörens hemsida och kolla säkerhetsdatabladet och se vad just ert oljemärke har för innehåll.

Misstänker att i praktiken har det här inte någon som helst betydelse för många av oss, men jag vill i allafall ha den här tillsatsen nu när jag känner till den.

Tack för påminnelsen om ZDDP Bosse, Hade inte du med någon av dina Shelby:s på vår Kustom Car & Bike Show i Enköping 83-84 el. 85 :?:

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

Kan nog hända att jag var i Enköping med min 67:a innan jag flyttade till

USA 87. Själv kör jag båda mina bilar med 289 HP på Valvoline Racing

40W rak viskositet sedan 25 respektive mer än 20 år tillbaka utan problem. Tittade på flaskor jag har i garaget och den innehåller ZDDP

i tillräcklig mängd. ZDDP diskuteras väldigt mycket i USA.

Speciellt på nyrenoverade motorer.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

beställde kamaxelfett på den lokala Hansenhandlaren och trodde jag skulle få en burk märkt med Molynånting och med nåt svart, klibbigt och trådigt inuti. Istället fick jag en liten flaska märkt med SPECIAL OIL FOR CAMSHAFTS och med en röd, tunn olja. Är det sånt man använder nuförtiden:?:

I mitt compcams kit fanns det påsar med "rött fett" för lobar och andra detaljer som det blir friktion emellan tex fördelardrev mot kammdrev,

soppapumpsaxel, lyftare, stötstänger mm.

Jag har även "hört" från motorrenoverare att tillsatsen i oljan inte behövs när detta fett används. För det sitter kvar länge och ger en bra inkörning av kammen.

Link to comment
Share on other sites

Jaa det var någonting fettaktigt som jag förväntat mig men jag fick som sagt röd olja istället, jag tänkte göra som Berra föreslog och använda vanligt molyfett och sedan hälla den röda oljan på alltihopa, det kan ju inte bli sämre och jag har inte hunnit kolla med Hansen om vad det är för innehåll i burken ännu :? (ska det inte vara innehållsdeklaration :?: )

Kammen är inte helt ny utan har gått en halv säsong med föregående inkörning så jag är bara lite extra försiktig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kollade med Hansen idag och de hade inte sålt flaskan som jag har :shock: , men rekomenderade kamaxelFETT och inget annat. In på Autoexperten som sålt flaskan och de hade fått flaskan från sin ordinarie leverantör med märkning som kamaxelFETT. Efter lite snack med leverantören som förstod problemet (och som rekomenderade FETT) så visade det sig att de hade ingen aning om vad de sålde för någonting :shock: . Troligtvis så är det liknande olja som finns i Hansen katalogen och som är en tillsats och ingen ersättare för inkörningsfett.

I mitt fall så hade det kanske inte gjort så mycket om jag använt oljan men kul för någon annan som köpt samma flaska och kört in en ny kam och fått haveri :cry:

Tack för råd och åsikter och ha en trevlig påsk.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog vara lugn för kammen är ju redan inkörd, skifta inte lyftarna så har du kanske redan en perfekt kombination.

Det borde räcka med enbart olja, samt uppkörning av trycket innan start.

Du ska väl inte köra in kammen igen, eller har du satt i nya lyftare?

Link to comment
Share on other sites

Jag är bara lite extra försiktig och vill helst inte ha några problem framöver, det hade kanske räckt med inoljning av kammen och de tillhörande lyftarna vid monteringen men tänkte att det inte kan göra någon skada med lite riktigt fett.

Därimot blev jag lite upprörd över att inte få rätt vara som jag beställt samt att leverantören till Autoexperten inte visste att de sålde oljetillsats istället för inkörningsfett ( de skulle genast kolla det här och var tacksamma för påpekandet). Hade jag vetat om från början att det finns sådan här tillsatsolja så hade jag kanske hällt i den och inget annat :lol:

Nyfiken fråga "JH":Hur har det gått med min gamla 302 4V, är den renoverad och monterad??

Link to comment
Share on other sites

Det är bra att du är vaksam. Man ska alltid ta reda på sådant först. Så man är säker på vad man håller på med. För du får inga garantier från dom som säljer. Det är något som jag lärt mig genom åren. Det ska mycket till innan man får ersättning. För skador på kammen. Och lager och dylikt. Man ska bevisa att det är typ matrial fel. Eller att dom sålt fel saker. Så det gäller att ta reda på allt innan. Jag hoppas att alla andra är lika noga med att kolla upp allting innan provstart.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

Har kört min 67:a i Sverige (sommaren enbart) på

Valvoline Racing SAE40 rak viskositet i mer än 25 år.

På sommarstället i Dalarna där bilen står ute blir det

ganska kallt ibland även på sommaren. En gång snöade

det i Juni. Just idag är det inte så varmt i Texas. Beror säkert på

att tre kompisar från Sverige kommer hit på tisdag för att på

torsdag skall vi köra till Birmingham, AL tillsammans.

Normalt brukar jag ta mitt första dopp i poolen i slutet av mars

men inte i år. För kalla nätter. Tror vi går mot en istid istället för

uppvärmning.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är en intresserad amatör så finns det inga genvägar ;),

Kul att motorn motsvarade deras förväntningar 8) Jag nobbade 2 köpare pga. att de hade "fel" Mustang :oops:

Istiden kanske kommer men innan dess blir det nog en utjämning av klimatet till vår fördel :?: Har bara varit i USA en gång, i mars/april 2006 landade i SF med minusgrader första natten och sedan regn och blåst varje dag, åkte sedan ner till LA för att få lite värme.. men nej.. fortsatte till Las vegas där vi också frös för att sedan fortsätta till Flagstaff men vände när det var 2decimeter nysnö och trafikkaos :roll: Sommarstuga i dalarna. trevligt, förmodar att det är längre upp än till Leksand/Bergsäng :?: Vad det gäller olja så blir det nog 15-40 av bra :?: kvalitet till att börja med 8)

Mvh.

Lasse S.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...