Gresse February 17, 2004 Report February 17, 2004 Tjena.Är det nån som vet vad bullen högst upp i vänstrahörnet i avgasporten på ett par -66 ans 289 toppar är förnågot?Tänkte porta lite,är det nåt man kan slipa bort?Finns det nån bra litteratur om portning att hitta? Citera
Ronnie S February 18, 2004 Report February 18, 2004 På bilar med avgasrening (California-bilar) finns det ett gängat hål i denna "bulle". I dessa hål är luftrören från luftpumpen anslutna. Även grenrören brukar ha en "frigång" så att luftrören ska gå fritt (även på bilar utan avgasrening)."Bullarna" kom såvitt jag förstår under 1966 (som väl var första året som luftpump användes), så jag gissar att det borde gå att slipa i dom. Jag är dock inte någon trimexpert, så lita inte för mycket på mig i den frågan. Citera
Roger February 18, 2004 Report February 18, 2004 HejHar du aldrig portat toppar innan så ska du inte ge dej på det nu.Tillbörja med så måste man veta vad och hur man ska fila och det lär man sej inte på en beskrivning för det andra när du har börjat med 10000varvarn och har kommet till tredje porten så är fingrarna utan känsel och du har tröttnat och då är det 13 kvar.Nä lämna iväg dom till en kunnig person och betala vad det kostar. Citera
mobcharge February 18, 2004 Report February 18, 2004 Har någon ett förslag på en kunnig person som kan porta toppar för en RIMLIG penning? Citera
Gäst February 18, 2004 Report February 18, 2004 Jag skulle nog villja säga att du absolut vågar prova göra det själv.Det är ingen ide att lämna bort ett par 40år gammla toppar.Vääääldigt dyrt att lämna bort för portning.Kompletta nya aluminiumtoppar från exempelvisst Edelbrock kostar "bara" 10.000 och då är det nya ventiler och fjädrar dessutom.Jag portat flertal liknande toppar och med rätt verktyg så går det bra.Vibrationer kommer bara från dåliga BilTema filar så har du kontakt med någon firma som du kan låna riktiga grejjer så är det bäst.Att köpa på sig roterande filar och bra maskin är dyrt det också.Så hugg in i dom bara om du kan få fatt i verktyg!Slipa bara ner "bulan" så det går jämnt med det övriga materialet runtom.Du kan gott ta någon mm till runtom.Är du osäker ta bara bort "bulan"Finns det hål för luftreningen i den "bulan" så pluggar du det hålen med att driva in ett stift. Citera
lars10 February 19, 2004 Report February 19, 2004 Det som föregående skriver är helt riktigt, ett par nya alu-toppar gör susen på en small-block ford. Vinsterna ligger i bättre flöde, bättre värmeavledning, och bättre bränsleekonomi. Porta toppar görs av LP-racing. Finns i Helsingborg, det är du själv som bestämmer vad det ska kosta, allt från att ta bort "bulorna" till att porta fullt ut. Pris efter överenskommelse. Har stor erfarenhet av ford small-block. Mvh LP :wink: Citera
Gresse February 19, 2004 Author Report February 19, 2004 Har tillgång till oändligt med luft,slipstift och maskiner+ett brinnandeintresse.Skulle vara kul om man lyckats med något själv.Tack för svaren,nu ska jag slipa. Citera
olf_ironpower April 27, 2004 Report April 27, 2004 Hur är det med kullen tillventilstyrningen på avgasidan kan man "korta" av den med? vet att det går bra på volvo B20 men det här är ju lite andra grejer Citera
Gäst April 27, 2004 Report April 27, 2004 Jag har gjort det på en 302'a och det gick fint.Finns säkerligen gott om material för att styra ventilen rätt ändå. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.