Jump to content

Renovera Cleveland 351, tips trimning


Per Ola Persson

Recommended Posts

Skulle vara tacksam för hur jag ska hotta upp min motor. Bilen är en Mustang Mach1-73 och där sitter en Cleveland 351-4V från 1970. Då jag köpte bilen för många år sedan renoverades den, dock stod den i garage >10 år innan den för 4 år sedan blev besiktigad. Tyvärr har jag aldrig tyckt det varit någon bra fart i den. Förra året tog jag komp.prov och det var lågt på en cylinder samt en del ventiltick, så jag ska ta upp motorn och gå igenom allt.

Vill gärna få lite råd om trimning utifrån de förutsättningar som råder:

- köpt ny förgastare Holley 650 dp

- nytt insug Weiand X-celerator 4V

- brytarlöst tändsystem Pertronix IgnitorII, högeffektspole

- headers

Det jag inte har koll på är vilken kamaxel som sitter i, troligen standard. Vad för typ av kamaxel skulle behövas för att utnyttja förgasare insug bra?

Jag har egentligen fel utväxling C6 med 2,75. Jag har en ny turbin som jag ska sätta i (Hughes med 3000 stallspeed) som jag tänkt sätta i. Ev. byta utväxling också. Vad är lämpligt här, enkelt byta?

Jag vill ha bra krut i motorn dock med rimliga medel och utifrån förutsättningarna ovan. Vad säger experterna här i forumet, tacksam för tips och råd

Per Ola Persson CMC1299, Halmstad

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle sätta i en kam ifrån comp cams som heter xe 274 samt byta utväxlingen till 3,50.Det blir en pigg maskin med rimliga medel.

Givet att allt övrigt är i bra skick. Och är topparna ifrån 1970 så är det closed champer vilket är+++ :P

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för ditt tips,

Ja det är de stora topparna. Någon sa till mig att de var för stora, men det borde ju blir bra flöde i dem. Jag ska gå igenom hela motorn och fixa till det som ev. inte är ok. Som sagt jag renoverade motorn 1987 och sedan stod den i garage till 2003 och då har det nog rostat eller bekat igen, ev. är någon av lyftarna också kass då det blir ett tickande ljud vid 1000-1500 varv.

Den kamaxeln du nämner var köper man en sådan till rätt pris? Är det lämpligast att skicka efter den från USA, eller?

MVh Per Ola Persson

Link to comment
Share on other sites

summit racing brukar jag handla.ca 210 dollar kostar den.32-246-4 heter kammen.Det är många som säger att dom topparna är för stora,jag tycker dom är välldigt trevliga jämfört med dom små 2v topparna.

men en turbin med hyfsat stall är ett måste om skall få riv i maskinen.

www.summitracing.com

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Tack Hasco för tipset. Jag har kollat på Summit och hittade den inkl lyftare frö 210 USD. Jag har också tidigare handlat på Summit och det har funkat bra. Det är väl lämpligt att byta stötstängerna också eller hur? Bytar man även vipparmarna (blir de slitna)?

Gresse tack för tipset. Vad jag förstår så ska man byta fjädrarna och då tar jag ventilerna också. Jag vet när jag renoverade topparna 1987 så sattes det dit nya wenonastyrningar och ventiler slipades, men jag vet inte om ventilerna byttes

Mvh Peo CMC1299

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eftersom jag är en Cleveland missbrukare och har skruvat och kört med denna snurra i 25 år så kan jag inte låta bli att slänga in lite goda råd till dig.

Några huvudtips för att få en bra och hållbar Cleveland

1. Olja,olja och olja! Cleveland lider tyvärr av ett dåligt oljesystem där för mycket olja går till botten av motorn och för lite till överdelen.

Det finns ett kit med pluggar att köpa från alla stora leverantörer med pluggar som pluggar återflödet från galleriet ner till botten som gör att överdelen för bättre smörjning.

Satsa ALLTID på en högklassig oljepump + vindage tray som håller oljan där den skall vara. Min erfarenhet säger att du alltid skall ha mycket olja i en Cleveland, gärna lite över maxstrecket.

2. Om du har möjlighet så modifiera topparna för "screw in studs"

En Cleveland har "splayed valves" som gör att det blir stora påfrestningar på ventiler,fjädrar,retainers osv.

Du hittar mer info och instruktion om detta på nätet, jag kan annars skicka dig det om du vill.

3. En Cleveland med Closed chamber toppar gillar en dual kam ,dvs en kam med olika öppningstider samt en lobe på 112-114 som medverkar till att få minska de skadliga spikningar som är lätt att få i en Cleveland med CC toppar.

Nu har du grunden,då kan du gå vidare. Om du åker automat med hög utväxling så kommer bara detta att göra att du inte får ut max av en Cleveland, jag rekommenderar att du kör minst 3,50 om du kan stå ut med det samt att du har en frisk C4/C6, gärna med ett bra shift-kit och bra converter. Cleveland gillar höga varv och vaknar till liv över 4000.

Om du vill ha max effekt så satsa på ett Edelbrock Torker + Edelbrock 750 Performer förgasare eller liknande Holley (750 vaccum), då måste du förstås ha en hyfsat aggresiv kam.

Om du vill ha max körbarhet så satsa på ett Performer insug+1405 Performer förgasare (600)

Glöm inte tändsystemet, MSD billet +6A är alltid bäst men en frisk originalfördelare med Pertronix duger också.

Tänk också på att inte borra en Cleveland mer än 0,30. Det är tyvärr tunt material i blocket och det kan spricka om man går över det.

Jag upplever att gjutna kolvar räcker bra upp till 400hk men annars är det bra smidda flat tops, Probe,TRW etc.

Cleveland originalstakar tåler en hel del effekt, jag har aldrig knäckt en stake och då har det ibland handlat om mycket effekt och blytung fot.

Cleveland har också en bra vev som tåler mycket stryk. Satsa på bra lager, OBS inte racelager eftersom tvärtemot vad många tror så håller de inte länge - bara mycket!

Glöm inte att grada in kammen om du byter den, det är sällan det stämmer med spec + att Cleveland går bäst med lite advanced kam.

Hoppas du får till en riktigt dräpare! Hör av dig om det är något.

mvh

Magnus CMC852

Link to comment
Share on other sites

[q

uote="72Jönsson]Eftersom jag är en Cleveland missbrukare och har skruvat och kört med denna snurra i 25 år så kan jag inte låta bli att slänga in lite goda råd till dig.

Några huvudtips för att få en bra och hållbar Cleveland

1. Olja,olja och olja! Cleveland lider tyvärr av ett dåligt oljesystem där för mycket olja går till botten av motorn och för lite till överdelen.

Det finns ett kit med pluggar att köpa från alla stora leverantörer med pluggar som pluggar återflödet från galleriet ner till botten som gör att överdelen för bättre smörjning.

Satsa ALLTID på en högklassig oljepump + vindage tray som håller oljan där den skall vara. Min erfarenhet säger att du alltid skall ha mycket olja i en Cleveland, gärna lite över maxstrecket.

2. Om du har möjlighet så modifiera topparna för "screw in studs"

En Cleveland har "splayed valves" som gör att det blir stora påfrestningar på ventiler,fjädrar,retainers osv.

Du hittar mer info och instruktion om detta på nätet, jag kan annars skicka dig det om du vill.

3. En Cleveland med Closed chamber toppar gillar en dual kam ,dvs en kam med olika öppningstider samt en lobe på 112-114 som medverkar till att få minska de skadliga spikningar som är lätt att få i en Cleveland med CC toppar.

Nu har du grunden,då kan du gå vidare. Om du åker automat med hög utväxling så kommer bara detta att göra att du inte får ut max av en Cleveland, jag rekommenderar att du kör minst 3,50 om du kan stå ut med det samt att du har en frisk C4/C6, gärna med ett bra shift-kit och bra converter. Cleveland gillar höga varv och vaknar till liv över 4000.

Om du vill ha max effekt så satsa på ett Edelbrock Torker + Edelbrock 750 Performer förgasare eller liknande Holley (750 vaccum), då måste du förstås ha en hyfsat aggresiv kam.

Om du vill ha max körbarhet så satsa på ett Performer insug+1405 Performer förgasare (600)

Glöm inte tändsystemet, MSD billet +6A är alltid bäst men en frisk originalfördelare med Pertronix duger också.

Tänk också på att inte borra en Cleveland mer än 0,30. Det är tyvärr tunt material i blocket och det kan spricka om man går över det.

Jag upplever att gjutna kolvar räcker bra upp till 400hk men annars är det bra smidda flat tops, Probe,TRW etc.

Cleveland originalstakar tåler en hel del effekt, jag har aldrig knäckt en stake och då har det ibland handlat om mycket effekt och blytung fot.

Cleveland har också en bra vev som tåler mycket stryk. Satsa på bra lager, OBS inte racelager eftersom tvärtemot vad många tror så håller de inte länge - bara mycket!

Glöm inte att grada in kammen om du byter den, det är sällan det stämmer med spec + att Cleveland går bäst med lite advanced kam.

Hoppas du får till en riktigt dräpare! Hör av dig om det är något.

mvh

Magnus CMC852[/quote

Vad jag funnit vara lite motsägelsefullt ute på forumen,är smörjning och rullkam.

Normalt rekommenderas att montera in reduceringar,men till hydraulisk rulle ser jag ingen klar linje.

Även läst om de som borrar upp reduceingarna något på vissa ställen.

Och även att man INTE kör med högvoympump,men är det bara för att den stjäl effekt?

Link to comment
Share on other sites

Ang 72Jönsons inlägg punkt 1.MAN SKA HA OLJA PÅ VEVAXELN INTE HA MER OLJA TILL ÖVERDELEN UTAN MINDRE TILL ÖVERDELEN OCH MER PÅ VEVEN!! En Cleveland har inga problem med oljeförsörjning upp till 6000rpm vid högre varvtal så får man för mycket olja i topparna och returen där ifrån hinner inte med att returnera oljan till tråget. Om man vill öka varvtaler till 7500rpm så vill man ha mera olja till veven och då finns det restriktorer som man monterar i smörjningen till kammlagren så att mera olja stannar kvar på veven.

JAG VET HUR 351C SMÖRJSYSTEM FUNGERAR!! +30ÅRS ERFARENHET OCH FORTFARANDE AKTIV!!!

Link to comment
Share on other sites

Till Ingo. Vid hyd flat tappet eller hydroller ska du inte varva över 6000rpm och behöver inga restriktorer ej heller hv olje pump. Använd aldrig Comp Cams nu mera Comp Crap roller retrofit kit, jag har

erfarenhet där och har förankrat detta med en mycket erfaren motorbyggare i USA. Bevingat uttryck " hyd rollers are for girls "

8) +30 års erfarenhet av 351C and here we go again 351C ger alltid mer hp än 351W

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...