Jump to content

Recommended Posts

Hej,

för ett tag sedan köpte jag ett par 2V toppar. Idag började jag gå igenom dessa och rengjorde bl.a. förbränningskammaren. Jag såg till min fasa att någon har "fixat" med den ena toppen. När jag tog bort sot märkte jag att kammaren har putsats, dom små ojämnheterna är bortslipade. Jobbet är mycket dåligt gjort och det är gropar/kullar samt övrigt dåligt slipad.

Topparna är märkta med 3E21 respektive 0L18, gjutnummer? Vad säger dessa er som kan? Jag antar att detta kan beror på att den ena är "fixad" men inte den andra....

Har jag köpt grisen i säcken för första gången i mitt liv? Det är i så fall själva fan. Jag borde ha uppmärksammat detta vid köpa men min brist på kunskap gjorde att jag missade detta. Litade helt enkelt på att jag köpte bra toppar.

:oops:

Det är svårt att veta exakt. Men dessa toppar går det att göra mycket med. Jag vet inte om du var ute efter strikt orginal. Det går säkert att rädda toppen. Men man måste nog bearbeta bägge så dom blir lika. Jag kan inte svara exakt på vem somm kan hjälpa dig. Eftersom den store har gått bort för en tid sedan. Men det finns säkert någon i landet som är duktig och kan hjälpa dig. Med din problem.

Berra

Jag var inte ute efter strikt orgina utan ett par toppar som kunde användas direkt utan renovering. Jag har ett par 4V som skulle kosta 5000 kr att renovera som jag kände att jag inte riktigt hade lust till just nu. Därav köpte jag dessa toppar som skulle gå att använda direkt utan att renoveras.

Men dessa går inte att använda direkt då den ena ger högre kompression än den andra. Svärfar sa att det går att ordna till men det är ett jävla hästjobb och att det inte går att lite på att toppen håller. Jobbet är dåligt gjort, vissa ställen är djupare än ändra.

Jag känner mig faktigst jäkligt lurad då ingen sa dettta till mig. Jag köpte topparn av en på forumet som har köpte dom av en på forumet. Jag hade lika gärna kunna betalat 5000 kr för renovering av mina första toppar.

Det är det som kallas läropengar tyvärr.Oftast så är det billigast att att göra det dyrast alternativet först.På dom här gammla delarna till våra klenoder så är det oftas utslitet,någon som halvrenoverat osv.

Tack før att du lægger ut en tråd angående detta.

Lurad? Då jag sjælv inte visste någonting om topparna så kan jag inte sæga det.

Men att påstå att jag lurat dig gør mig rætt førbannad.

Lugn!!! Han säger inte att du lurat honom, utan att.... Jag tror inte att någon av de tidigare säljarna har någon aning om det var på detta vis.

Han säger att han känner sig lurad, det gör man när man upptäcker en sån sak.

Tror verkligen inte att du har lurat mig. Var väldigt svårt att se före rengöringen. Lurad känner jag mig men kan inte skylla på er.

Någon som ver vad det kostar att låta någon anna fixa detta?

Har Du volymmätt förbränningsrummen så att Du vet att det skiljer mycket ?

Att dra slutsatser utan fakta är inte särskilt konstruktivt.

Har Du volymmätt förbränningsrummen så att Du vet att det skiljer mycket ?

Att dra slutsatser utan fakta är inte särskilt konstruktivt.

Nej det har jag faktiskt inte, men jag har svår att tro att det inte är någon större skillnad. Jag ska se till att mäta detta i helgen.

Hur gör jag, stoppar i ventiler, tändstift och lägger en skiva tvärs över. Gör ett par mindre hål där jag häller i vätska med ett mätinstrument?

Hur gör jag, stoppar i ventiler, tändstift och lägger en skiva tvärs över. Gör ett par mindre hål där jag häller i vätska med ett mätinstrument?

Just precis, man brukar ta en plexiglasskiva med två hål. Ett lufthål och ett påfyllnadshål. ;)