Jump to content

för hög CO-halt på besiktningen


tomarc

Recommended Posts

Jag åkte på för hög CO-halt på besiktningen :(

5,6 istället max 4,5. Jag har för mig att jag har läst lite tips om vad man kan göra för att få ner CO-halten, någon som vet nått?

Det var första gången jag besiktigade med nya förgasaren på, en Edelbrock 600cfm

Link to comment
Share on other sites

Dålig Besikningsgubbe, skruvarna som sitter i framkant

på förgasaren är blandskruvarna, kör bilen varm. :)

Skruva in den högra framifrån sett tills motorn går

ojämt, vrid ut tills motorn går jämt igen 1varv på

skruven eller mindre. :)

Gör samma på den vänstra, stäng av motorn och

återgå till den första skruven, skruva in den helt men

räkna varven och skruva tillbaka där du ställt den

vid justeringen. :)

Gör samma med den vänstra, skruva in och räkna,

skruva ut den till det inställda läget, detta med inskruvning

och varvräkning är för att du skall om möjligt ha

båda skruvar inställda så nära samma antal var som

möjligt. :?

Om du gör detta så är det så fint det går att ställa

skruvarna, åk och kolla värdet, skulle det fortfarande

vara problem så måste man kolla instälningar igen. :roll:

Fuska avgasvärde går men är inte rätt, E85 i mer

mängd än den redan inblandade i bensinen från

bensinbolagen eller en flaska K-sprit på 20 liter så dör

deras avgasprovare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars!!

Som alltid mycket bra och konkreta tips, beskrivna så att även amatörer förstår! Fantastiskt forum det här, snabba och bra svar från er.

Väldigt värdefullt, jag ska prova och justera och rapportera hur det går.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag besiktigade min bil för 3 veckor sedan och höll på att åka på en ombesiktning med CO 5.5 . Efter att jag påpekade att bilen gick igenom för 2 år sedan med CO 5.5 så kom besiktningsgubben på "ja just det, så här gamla bilar får ju ha en CO på 5.5". CO under 4.5 gäller nyare bilar.

Så jag tycker att han kunde släppt igenom din bil med en uppmaning att justera CO halten.

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju Lars redan beskrivit det hela väldigt väl, men annars har Edelbrock instruktionsvideos för deras inställningar, bla just detta med A/F inställning:

Själv har jag 2x650 Edelbrock och hade en CO halt på 0,13 - besikningsgubben undrade om jag körde på ren K-sprit :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vad är det som gäller 4,5 eller 5,5 CH värde, som max värde?

Var och besiktigade i dag utan problem.

Men max värdet för CH var 4,5. Påpekade att det borde vara 5,5.

Men icke sa nicke.

Diskuterade inte vidare med besiktningsmanen eftersom bil hade 4,0 CH.

Vad är det som gäller?

Bra att vet till nästa besiktning ifall värdet är högre då, över 4,5 CH .

Lennart CMC 1507

Link to comment
Share on other sites

Som det tidigare nämdes i tråden så har det smygsänkts och ändrat lite hit o dit genom de sista åren... men enligt utdrag ur SFS ser det ut så här...

"1.2 Gränsvärden Förorening Äldre Äldre lätt Övriga äldre personbil lastfordon lätta bilar a) (g/km) (g/km) g/km Kolmonoxid 2,1 6,2 24,2 Kolväten 0,25 0,5 2,1 Kväveoxider, uppmätta som kvävedioxid 0,62 1,1 1,9 Partiklar 0,124 0,162 - Avdunstningsförlust för kolväten (per prov) 2,0 g 2,0 g -

1. Avser årsmodell 1976 och senare. För årsmodell 1975 och tidigare gäller att halten kolmonoxid i avgaserna vid tomgång inte skall överstiga 4,5 volymprocent, eller om driftstörningar hos motorn förekommer vid detta värde, det lägsta värde däröver vid vilket sådana störningar inte får förekomma.

Bilar som delats in i miljöklass 1 och 2 enligt tidigare bestämmelser skall uppfylla kraven för det godkännandet. "

Som jag tolkar det så 1976 och senare ej miljöklassade fordon eller katalysatorbilar Co max 2,1

tidigare än 1976 Co max 4,5

Är det rätt tolkat eller kanske helt fel?

Läser man nya sfro-boken som är lite mer lätt att tyda säger de till o med 1975 Co 4.5% tomgång, sluten vevhusventilation - det sista är väl dock bara krav fr o m 1968 års modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ska inte va nå problem alls om man justerat rätt, har en Edelbrock 800 och vass kam men en co på 0.3 när jag besiktigade förra veckan. Ganska konstigt med tanke på att den tar minst 2l milen.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...