May 6, 200915 yr comment_72859 Jag åkte på för hög CO-halt på besiktningen 5,6 istället max 4,5. Jag har för mig att jag har läst lite tips om vad man kan göra för att få ner CO-halten, någon som vet nått?Det var första gången jag besiktigade med nya förgasaren på, en Edelbrock 600cfm
May 6, 200915 yr comment_72860 Dålig Besikningsgubbe, skruvarna som sitter i framkantpå förgasaren är blandskruvarna, kör bilen varm. Skruva in den högra framifrån sett tills motorn gårojämt, vrid ut tills motorn går jämt igen 1varv påskruven eller mindre. Gör samma på den vänstra, stäng av motorn ochåtergå till den första skruven, skruva in den helt menräkna varven och skruva tillbaka där du ställt denvid justeringen. Gör samma med den vänstra, skruva in och räkna,skruva ut den till det inställda läget, detta med inskruvningoch varvräkning är för att du skall om möjligt habåda skruvar inställda så nära samma antal var sommöjligt. Om du gör detta så är det så fint det går att ställaskruvarna, åk och kolla värdet, skulle det fortfarandevara problem så måste man kolla instälningar igen. Fuska avgasvärde går men är inte rätt, E85 i mermängd än den redan inblandade i bensinen från bensinbolagen eller en flaska K-sprit på 20 liter så dör deras avgasprovare.
May 6, 200915 yr Author comment_72866 Tack Lars!!Som alltid mycket bra och konkreta tips, beskrivna så att även amatörer förstår! Fantastiskt forum det här, snabba och bra svar från er. Väldigt värdefullt, jag ska prova och justera och rapportera hur det går.
May 7, 200915 yr comment_72873 Hej.Jag besiktigade min bil för 3 veckor sedan och höll på att åka på en ombesiktning med CO 5.5 . Efter att jag påpekade att bilen gick igenom för 2 år sedan med CO 5.5 så kom besiktningsgubben på "ja just det, så här gamla bilar får ju ha en CO på 5.5". CO under 4.5 gäller nyare bilar.Så jag tycker att han kunde släppt igenom din bil med en uppmaning att justera CO halten./Tony
May 7, 200915 yr comment_72879 Hej.Tyvärr är det idag smygsänkt värde på ASB , det är någotsom dom håller för sig själva, maxvärdet är sänkt för allabilar utan avgasrening.
May 7, 200915 yr comment_72880 Nu har ju Lars redan beskrivit det hela väldigt väl, men annars har Edelbrock instruktionsvideos för deras inställningar, bla just detta med A/F inställning: Själv har jag 2x650 Edelbrock och hade en CO halt på 0,13 - besikningsgubben undrade om jag körde på ren K-sprit
May 7, 200915 yr comment_72896 Själv har jag 2x650 Edelbrock och hade en CO halt på 0,13 - besikningsgubben undrade om jag körde på ren K-sprit
May 13, 200915 yr Author comment_73262 Tack för alla tipsen. Det gick lysande på besiktningen idag Fick dessutom en besiktningsman som tyckte det var kul med gamla bilar, allt blir liksom lättare då.
May 15, 200915 yr comment_73446 Hej!Vad är det som gäller 4,5 eller 5,5 CH värde, som max värde?Var och besiktigade i dag utan problem. Men max värdet för CH var 4,5. Påpekade att det borde vara 5,5. Men icke sa nicke. Diskuterade inte vidare med besiktningsmanen eftersom bil hade 4,0 CH.Vad är det som gäller? Bra att vet till nästa besiktning ifall värdet är högre då, över 4,5 CH .Lennart CMC 1507
May 15, 200915 yr comment_73464 Som det tidigare nämdes i tråden så har det smygsänkts och ändrat lite hit o dit genom de sista åren... men enligt utdrag ur SFS ser det ut så här... "1.2 Gränsvärden Förorening Äldre Äldre lätt Övriga äldre personbil lastfordon lätta bilar a) (g/km) (g/km) g/km Kolmonoxid 2,1 6,2 24,2 Kolväten 0,25 0,5 2,1 Kväveoxider, uppmätta som kvävedioxid 0,62 1,1 1,9 Partiklar 0,124 0,162 - Avdunstningsförlust för kolväten (per prov) 2,0 g 2,0 g - 1. Avser årsmodell 1976 och senare. För årsmodell 1975 och tidigare gäller att halten kolmonoxid i avgaserna vid tomgång inte skall överstiga 4,5 volymprocent, eller om driftstörningar hos motorn förekommer vid detta värde, det lägsta värde däröver vid vilket sådana störningar inte får förekomma.Bilar som delats in i miljöklass 1 och 2 enligt tidigare bestämmelser skall uppfylla kraven för det godkännandet. "Som jag tolkar det så 1976 och senare ej miljöklassade fordon eller katalysatorbilar Co max 2,1tidigare än 1976 Co max 4,5Är det rätt tolkat eller kanske helt fel?Läser man nya sfro-boken som är lite mer lätt att tyda säger de till o med 1975 Co 4.5% tomgång, sluten vevhusventilation - det sista är väl dock bara krav fr o m 1968 års modell.
June 18, 200915 yr comment_75567 Jag löste det med att tanka i några liter E8 innan bilprovningen. Temporär lösning men sänkte co halten rejältMvh Jonas
June 19, 200915 yr comment_75583 Ska inte va nå problem alls om man justerat rätt, har en Edelbrock 800 och vass kam men en co på 0.3 när jag besiktigade förra veckan. Ganska konstigt med tanke på att den tar minst 2l milen.....
June 19, 200915 yr comment_75584 Inte så konstigt alls, SBP mäter CO-halten vid tomgång, det har ingenting med verklig körning att göra.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.