Jump to content

Shelbysänkningen gav RESULTAT!!!


jolle

Recommended Posts

Måste bara skriva en tråd om min musse -65.Har varit orolig på vägen,hög o eländig att köra.Bytte till poly bussningar i framvagnen,kapade fjädrarna 1/2 varv,gjorde en shelbysänkning,nya kyb dämpare,grövre krängare fram,nya hängen till bladfjädrarna + poly.Bilen vart som ny.Fick perfekt höjd på den,det som behövs nu är att byta till poly i främre bladfjäderinfästningen och framvagnsjustering.Kvarstår ett problem,som blivit mindre men finns där,nämligen när man kör i långa gupp så ålar sig bakändan i sidled när den fjädrar ihop,varför?Kan det bero på dom främre bladfjäderbussningarna om dom är slut?

Link to comment
Share on other sites

Att bakvagnen är orolig beror knappast på att det saknas en krängningshämmare.

Krängningshämmaren används för att balansera bilens beteende i kurvor.

Förutom bussningen som du redan vet så skulle jag kolla hjulinställningen.

Det kan vara så att bakaxeln inte spårar rakt utan sitter lite snett.

Då kan också bilen vilja dra åt ena sidan vid kraftigt gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

Kanske installera en bakre krängninshämmare?

/Tommy.

varför?

Jag betvivlar inte dina väghållningskunskaper,,,

men det rekommenderas att man monterar en krängningshämmare bak om man i framvagnen sätter en grövre än orginal, då bakvagnen kan uppträda oroligt,

men ett byte av bussningar i bladfjädrarna är väl inte fel i första hand.

Bladfjädrar är stenålder, för att få riktigt bra väghållning går det ju att modifiera till 4 -link och coilovers.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Bladfjädrar är stenålder, för att få riktigt bra väghållning går det ju att modifiera till 4 -link och coilovers.

Detta är inte det preliminära problemet, med rätt bladfjädrar kan man få bilen riktigt bra.

Inte vet man med säkerhet att det behövs krängningshämmare baktill bara för att man går upp i diameter på främre hämmaren. En hämmare minskar alltid på greppet och stabiliserar ingenting.

Mussen behöver behöver riktas upp med förenad hjälpram fram-bak, tillräckligt starka clamps som håller ihop bladfjädrarna, bakaxeln centrerad och i 90 grader till färdriktningen och en ordentlig framvagnsinställning.

Byte från gummi till polybussningar medför bara att det flexar annanstans i systemet. Kanske bladfjädrarna är från 60-talet och behöver uppdateras med nya och kanske bilen ligger på fel höjd?

Link to comment
Share on other sites

Okej,men om bakvagnen sitter snett,hur får man den rak?

Bladfjädrarna har en styrpigg som centrerar mot bakaxeln, eventuellt måste du göra om hålen i fästet i bakaxeln för att komma tillrätta med problemet.

Link to comment
Share on other sites

För din information. Shelby använde ingen bakre krängningshämmare

fast de satte dit en 1" främre och flyttade ner övre bärarmar.

Har du original bakaxel? Om inte skall du kolla längden på styrbulten som

håller ihop bakre fjäderpaketet. 9" har djupare hål för styrpinnen

och behöver en bult med längre styrskalle. Om inte kan bakaxeln

sitta snett.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Insåg att det är nog felet med den.Bakaxeln känns lös när man kör ,skall fixa det i veckan.skall sitta 9" på min orginal tror jag,men ej helt säker.Sitter nu en 8".

Link to comment
Share on other sites

Jolle,

Om din bil är en K-bil med 289 HP motor har du en sk 9" axel.

Egentligen var den 8 3/4" under 1965. Annars är det en 8" i original

och styrpinnens längd är korrekt.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Jolle

Främre bladfjäderbussningen behöver Du inte byta, den är normalt sett tillräckligt stor/kraftig. Byter Du till poly blir endast resultatet att Du får upp allt vägljud i kupén eftersom fästet sitter i ramen under baksätet.

Vad Du däremot skall göra med bakre fästet är att sätta dit mycket kraftigare hänken tillsammans med polybussningarna.

Original är så veka att de flexar i sidled och åstadkommer en fladdrig bakvagn när framvagnen är åtgärdad på rätt sätt.

Vad gäller kränghämmare fram / bak rekommenderar jag läsning av pdf på SET:s hemsida ang. väghållning.

www.set-engineering-team.com

Större kränghämmare fram ökar bara på problemet med understyrning, en bakre kränghämmare i rätt dimension gentemot den främre är ett MÅSTE föratt ge balans och neutralt uppförande på bilen.

Link to comment
Share on other sites

hittade felet på min ormande bakvagn.Styrningen som går från bladfjädern,som går in i bakaxeln var för kort så bakaxeln låg "flytande" på bladfjädrarna.Skickar en bild på hur den vart efter shelbysänkning,kapade fjädrar fram ½ varv,10mm sänkblock bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...