jolle May 13, 2009 Report Share May 13, 2009 Måste bara skriva en tråd om min musse -65.Har varit orolig på vägen,hög o eländig att köra.Bytte till poly bussningar i framvagnen,kapade fjädrarna 1/2 varv,gjorde en shelbysänkning,nya kyb dämpare,grövre krängare fram,nya hängen till bladfjädrarna + poly.Bilen vart som ny.Fick perfekt höjd på den,det som behövs nu är att byta till poly i främre bladfjäderinfästningen och framvagnsjustering.Kvarstår ett problem,som blivit mindre men finns där,nämligen när man kör i långa gupp så ålar sig bakändan i sidled när den fjädrar ihop,varför?Kan det bero på dom främre bladfjäderbussningarna om dom är slut? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax May 13, 2009 Report Share May 13, 2009 Kanske installera en bakre krängninshämmare?/Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 13, 2009 Author Report Share May 13, 2009 Skall byta bladfjäderbussningarna först,blir det inte bra beställer jag en krängare bak från verrera Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax May 13, 2009 Report Share May 13, 2009 Kanske det bästa att göra, så du kan köra på vägarna nu när tjällossningen börjar./Tommy (f.d. Lulebo) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 13, 2009 Author Report Share May 13, 2009 Skall försöka få tag på vererra o se vad den kostar(krängaren) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 13, 2009 Report Share May 13, 2009 Kanske installera en bakre krängninshämmare?/Tommy.varför? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 13, 2009 Author Report Share May 13, 2009 Vad menar du? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 Att bakvagnen är orolig beror knappast på att det saknas en krängningshämmare. Krängningshämmaren används för att balansera bilens beteende i kurvor.Förutom bussningen som du redan vet så skulle jag kolla hjulinställningen.Det kan vara så att bakaxeln inte spårar rakt utan sitter lite snett.Då kan också bilen vilja dra åt ena sidan vid kraftigt gaspådrag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 14, 2009 Author Report Share May 14, 2009 Okej,men om bakvagnen sitter snett,hur får man den rak? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 Kanske installera en bakre krängninshämmare?/Tommy.varför?Jag betvivlar inte dina väghållningskunskaper,,,men det rekommenderas att man monterar en krängningshämmare bak om man i framvagnen sätter en grövre än orginal, då bakvagnen kan uppträda oroligt, men ett byte av bussningar i bladfjädrarna är väl inte fel i första hand.Bladfjädrar är stenålder, för att få riktigt bra väghållning går det ju att modifiera till 4 -link och coilovers./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThomasFB May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 Bladfjädrar är stenålder, för att få riktigt bra väghållning går det ju att modifiera till 4 -link och coilovers.Detta är inte det preliminära problemet, med rätt bladfjädrar kan man få bilen riktigt bra.Inte vet man med säkerhet att det behövs krängningshämmare baktill bara för att man går upp i diameter på främre hämmaren. En hämmare minskar alltid på greppet och stabiliserar ingenting.Mussen behöver behöver riktas upp med förenad hjälpram fram-bak, tillräckligt starka clamps som håller ihop bladfjädrarna, bakaxeln centrerad och i 90 grader till färdriktningen och en ordentlig framvagnsinställning.Byte från gummi till polybussningar medför bara att det flexar annanstans i systemet. Kanske bladfjädrarna är från 60-talet och behöver uppdateras med nya och kanske bilen ligger på fel höjd? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 Okej,men om bakvagnen sitter snett,hur får man den rak?Bladfjädrarna har en styrpigg som centrerar mot bakaxeln, eventuellt måste du göra om hålen i fästet i bakaxeln för att komma tillrätta med problemet. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ESO553 May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 Bara en varning angående Vererrahttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ht=verrera Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin May 14, 2009 Report Share May 14, 2009 På min 68 är det lite skumt... sitter Monroe coilovers + standardbladfjädrar bak... vet inte om tidigare ägaren hade någon vidare plan för detta men så ser min setup ut idag. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 14, 2009 Author Report Share May 14, 2009 Får väl beställa från staterna ifall vererra inte kan leverera. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 15, 2009 Report Share May 15, 2009 För din information. Shelby använde ingen bakre krängningshämmarefast de satte dit en 1" främre och flyttade ner övre bärarmar. Har du original bakaxel? Om inte skall du kolla längden på styrbulten somhåller ihop bakre fjäderpaketet. 9" har djupare hål för styrpinnenoch behöver en bult med längre styrskalle. Om inte kan bakaxelnsitta snett.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 15, 2009 Author Report Share May 15, 2009 Insåg att det är nog felet med den.Bakaxeln känns lös när man kör ,skall fixa det i veckan.skall sitta 9" på min orginal tror jag,men ej helt säker.Sitter nu en 8". Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 16, 2009 Report Share May 16, 2009 Jolle,Om din bil är en K-bil med 289 HP motor har du en sk 9" axel.Egentligen var den 8 3/4" under 1965. Annars är det en 8" i originaloch styrpinnens längd är korrekt.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 16, 2009 Author Report Share May 16, 2009 Eftersom jag inte har en k modell så har jag väl en 8" orginal.Det jag har är en A-code. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 May 17, 2009 Report Share May 17, 2009 JolleFrämre bladfjäderbussningen behöver Du inte byta, den är normalt sett tillräckligt stor/kraftig. Byter Du till poly blir endast resultatet att Du får upp allt vägljud i kupén eftersom fästet sitter i ramen under baksätet.Vad Du däremot skall göra med bakre fästet är att sätta dit mycket kraftigare hänken tillsammans med polybussningarna.Original är så veka att de flexar i sidled och åstadkommer en fladdrig bakvagn när framvagnen är åtgärdad på rätt sätt.Vad gäller kränghämmare fram / bak rekommenderar jag läsning av pdf på SET:s hemsida ang. väghållning.www.set-engineering-team.comStörre kränghämmare fram ökar bara på problemet med understyrning, en bakre kränghämmare i rätt dimension gentemot den främre är ett MÅSTE föratt ge balans och neutralt uppförande på bilen. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax May 17, 2009 Report Share May 17, 2009 Det var den artikeln jag tänkte på när jag skrev mitt förra inlägg./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 23, 2009 Author Report Share May 23, 2009 hittade felet på min ormande bakvagn.Styrningen som går från bladfjädern,som går in i bakaxeln var för kort så bakaxeln låg "flytande" på bladfjädrarna.Skickar en bild på hur den vart efter shelbysänkning,kapade fjädrar fram ½ varv,10mm sänkblock bak. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle May 23, 2009 Author Report Share May 23, 2009 en till Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax May 23, 2009 Report Share May 23, 2009 Enligt min mening helt rätt stuk.Tummen upp!/Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 23, 2009 Report Share May 23, 2009 Den får inte äta upp min bil på träffarna. Kommer att parkera långt irån din elaka bil. Nä så är det inte. Coolt stuk.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.