Jump to content

Kokar inte, men pyttsar ut skum (289 2p)


Christ -CMC 2405-

Recommended Posts

Min 289:a hostar ut skum och lite vatten ur lilla slangen som kommer ur kylaren. Misstänker topplockspackning, men det luktar inte avgaser i kylet.

(har även liiiite vevhuskompression.. Inte kul....)

Det är inte mycket, men jag får fylla på ungefär 1,5 liter var 10-15:e mil.

Motorn blir väl varm, men den kokar inte.

Vad kan detta bero på? Har bara skruvat luftkylt innan, så jag är lite ny på dessa fuktkylda..

/Castor

Link to comment
Share on other sites

Innan Du målar f-n på väggen och börjar riva av toppar och sånt, så finns det ett par enkla saker att kolla.

Du har väl inte helt enkelt överfyllt kylaren så att det är överskott som kommer ut? Nivån i övre kylartanken ska inte vara särskilt mycket över cellerna när motorn är kall.

Har Du haft loss några slangar så att Du t.ex. har luft kvar i insuget? Lufta på högsta punkten.

har kylarlocket rätt tryck för din motor? 12-15 psi nånting.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt Nenne men om det är 1,5liter han får fylla på så tror jag inte på overskottsvatten låter lite mycket som pytsas ut. Men kör lite till så det inte är 2liter som måste fyllas på kanske, eller efter en stund känn på avgaserna om de känns fuktiga (till en början kanns alla avgaser fuktiga)

Kanske ändå att det är insuget som spelar spratt och vattnet kommer därifrån

Link to comment
Share on other sites

Janne, det är ett vanligt misstag att fylla alldeles för mycket vatten i kylaren, och när man felsöker ska man inte hoppa över ens en så här enkel detalj.

Link to comment
Share on other sites

Janne, det är ett vanligt misstag att fylla alldeles för mycket vatten i kylaren, och när man felsöker ska man inte hoppa över ens en så här enkel detalj.

Mycket möjligt att jag gjorde det från början, men nu går vattnet under cellerna om jag inte fyller på med 10 mils mellanrum.

Ska ända av med förgasaren, så jag får försöka lossa insuget när jag ändå håller på. Ska bli spännande att se om jag får ihop allt igen..

Man kanske skulle skaffa sig en packning till insuget innan man börjar bryta i det iofs?

Link to comment
Share on other sites

Nej, bara lite blå silikon i skarvarna mellan de olika packningarna, och kanske en tunn sträng silikon runt vattenkanalerna.

Du kan också limma korkpackningarna mot blocket (vanligt kontaktlim duger fint) så att de inte glider undan med oljeläckage som följd när Du lägger på insuget.

Men innan Du sätter i gång och skruvar så kanske Du skulle överväga att köpa en bok som t.ex. den här:

http://www.lafri.se/product.asp?product=3661

Eller kolla på närmaste bibliotek, det kan finnas liknande böcker där.

Link to comment
Share on other sites

vad som är intressat är ju också att kylaren arbetar som den ska,och att värmen fungerar.

fungerar värmen hela tiden är det sällan fel på topplockspackningen.

man ska även känna temeperaturskillnader på kylaren,kallare nertill.

en för varm termostatställer ofta till det också,har själv åkt dit på att det suttit monterat vintertermostat,vilket ju är det sista man förväntar sig.

rätt kylar lock är nämnt,men är kylaren kanske väl liten?,då blir det direkt problem,och att vattennivån är under cellerna när motorn är kall..

Rätt glykohalt?,med bara vatten avdunstar det mycket mera ur kylaren eftersom att kokpunkten då är lägre

Och man var alltid tvungen att fylla mer vatten i de gamla bilarna utan expensionskärl,att montera ett kärl är alltid bra ide.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev lurad en gång i tiden. Fixade min kylare. Trodde jag hos en makare. Visst han bytte ut paketet. tog rejält med betalt och sa nu så kommer du slippa problem med kylaren ett tag. Hej och hå så lång näsa jag fick. Hade sagolika problem. den kokade hur jag än gjorde. Och kylaren var det inget fel trodde man. Men efter jag gjort allt man kan tänka sig. Så fanns det bara kylaren kvar. Och säsongen hade tagit slut för länge sedan. Så blev det kylaren nästa år igen. Men då gick jag till en riktigt gammal räv, på kylare. Han mötte mig i backen ner till hans verkstad. Jaha sa han. här kommer du med en mustang ram och ett mazda paket instoppat . Kan alldrig fungera. Sa han. Han fixade till kylaren. Har inte haft problem sedan dess. Snarare att den vill gå lite kallt. kanske ett tips att se över kylaren.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med, tack för all hjälp! Underlättar verkligen!

Tror elfläkten för mitt värmepaket har packat ihop, så jag har lite svårt att kolla det just nu. (Ska se över den inom kort)

Rätt glukolhalt har jag verkligen inte, eftersom jag bara hällt i vanligt vatten. Har ju blivit ett antal liter eftersom jag har kört en hel del :D

Men, om min mätare visar rätt, så kommer jag inte högre än 170-180ºF (typ 70-80ºC). Då tycker jag inte den borde dunsta av sådana kopiösa (relativt) mängder vatten?

Kollade på kylarlocket, & det står 14 på, men som sagt, det ser ut som om det har vikt sig någon gång för länge sen, & kanske inte är så hemskt tätt längre.

@Nenne: Tack för tipset, boken är beställd. Precis vad jag har letat efter.

Link to comment
Share on other sites

Opopop,,,

Kör inte med enbart vatten, glykol är inte endast för frysrisken.

Den förhindrar även korrosion (rostangrepp) i kylsystemet.

Glykolet höjer även kokpunkten samt kyler bättre än vatten.

Det är också viktigt att du har ett visst tryck i kylsystemet, iom att tryck höjer kokpunkten över 100gr.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

För tusan häll i glykol fort. Det rostar som fan i blocket. Sedan får du defenitivt problem med kylningen. Kylaren kackar igen direkt. Kör alldrig enbart med vatten. Inte ens under prov. Då är det bättre att återanvända den kylvätskan som du hällt i. Så slipper du köpa ny glykol varje gång.

Berra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hällt i glukol, men nu har motorn gått över gränsen för vad som är OK.

Började spika i sommarvärmen idag. Oerhört o-coolt.

Kan att motorn blir så varm ha något med tändförställningen att göra? Har på tomgång utan vacuum ställt den på ca6-8 grader, men har inte kollat vid högre varv.. Svårt att se på dessa ograderade skivor..

Sen läcker mina grenrör en del, samt att jag är osäker på topplockspackning & insugspackning. Så jag köpte mig ett komplett packningsset. Tänkte lämna in bilen till min mekaniker, så får han ta hand om det. Känner mig inte riktigt tillräckligt säker för att ge mig in på sånt.

Till frågan;

Hur mycket ska jag be honom fixa när motorn ändå är ur? Förstår ju att det kan kosta precis hur mycket man vill. Man vill ju inte göra för lite och behöva plocka ur den igen av snålhet, men samtidigt är man ju inte gjord av pengar.

Funderar på ventilinslipning, kolla kolvringar osv.

Link to comment
Share on other sites

Skulle uppskatta lite snabb hjälp, :oops:

Tänkte försöka lämna in henne i veckan. Man vill ju inte ha en stillastående Mustang i garaget i sånthär väder..

Köpt nya motorfästen iaf, så jag kan byta & få ordning på förhoppningsvis pinjongvinkeln & kunna sätta tillbaka fläktkåpan igen, så hon går hjälpligt.. Bilder kommer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...