Jump to content

Byta kylare


Daggis

Recommended Posts

Jag måste ha en ny kylare och tänker köpa en ny 3-raders. Måste jag byta till en kortare spacer mellen vattenpump och fläkt min är ca 7 cm lång och mellanrummet mellan kylare och fläkt med den 2-radiga kylare jag har nu är ca 2 cm.

Finns det något avstånd som är optimalt? Jag menar även om jag får dit en tjockare kylare så rör sig ju motorn lite.

Link to comment
Share on other sites

Visst rör sig motorn lite men inte åt det hållet, så skaffa du din treradiga så passar det säkert med den adapter du har idag, annars får du kanske fila ner den något ;) Det viktigaste för bra kylning är nog ändå att du har "svepet" runt kylaren så luften verkligen går igenom den, den saknas på väldigt många mussar.

Link to comment
Share on other sites

Du menar fanshroud som det heter på engelska. Det finns väl bara originalmonterat på hi-po motorn och bilar med ac 1966 tror jag.

Fast visst har du rätt, kylningen blir nog mycket bättre med sådan, fast funkar nog bra ändå.

Link to comment
Share on other sites

Om du besämmer dig för att modifiera din originalspacer, så tänk på följande: Spacern är ihålig och när du svarvar/filar ned den i toppen så försvinner den lilla "styrklack" som centrerar fläkten.

Been there, done that...

Antingen så får du som jag, fixa en ny klack tex genom att svarva en plugg som du knackar in i hålet, alt skaffa en grundare spacer.

Link to comment
Share on other sites

Thomas du har helt rätt, hittar jag någon som kan leverera en tvåtumsspacer med skruvar FORT så är det bästa lösningen.

MEN svarvlösningen är mycket bättre än att vänta hur länge som helst från ett paket från USA.

Solen skiner och jag vill åka.

Link to comment
Share on other sites

Sådärja nu är spacern avsvarvad 2 cm. Nu måste jag fixa ca 2 cm kortare bultar. tack för tipset om traktorfirman.

Kan någon kunnig upplysa mig om vilken gänga det är? det enda jag begriper är ju att det inte är m8 hehe.

Link to comment
Share on other sites

Det där med dimension på gängor verkar vara en återkommande fråga !

det finns ett underbart mätverktyg som heter " skjutmått ". :D:D:D

Det trodde jag att alla "Hobbybilsägare" hade i sin ägo.

Om inte tycker jag att ni ska skaffa det.Skulle inte klara mig utan.

Har för mig att gängan är 5/16 unf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...