Jump to content

Recommended Posts

Tänkte kolla om någon har haft liknande symptom ang cleveland eller annan ford 8:a

Förutsättningar

rätt t tidpunkt

bra flöde i kylaren

glykol vatten 50/50

provkokad termostat öppnar vid 72 gr o fullt öppen vid ca 75.

Ingen vitrök i avgaser.

mkt lätt/svag antydan till oljefilm i kylvätskan ( röd gröngulskimrande mycket små ringar)

kompression varm o tändstift visar inget märkligt se bild ( möjligen en svag gul/guld ton på porslinet = overheat?)

Vä topp visar IR temp 115 gr i framkant samtidigt som hö topp visar 85 - 95 grader då det står som en brandspruta ur expansionskärlet

Startar och går mkt bra men kommer snabbt upp i arbetstemp, stiger sedan sakta mot max, stannar man ( efter ca 20 km så hör man hur det bubblar ( kokar? ) i vä toppen. färgen har oxå försvunnit i framkanten på toppen.

Startar man kall utan termostat så bubblar det inte något från hålet där termostaten sitter.

351:an har haft lätt för att gå varm tidigare om det varit varmt väder annars så har tempnålen legat lågt ( 71 gr termostat)

FRÅGA:

Kan man få en topplockspackning att funka vid uppstart dvs kall motor som sedan visar sig eller börjar läcka vid driftsvarm. Eller är detta typiskt för just spricka mellan förbränningsrum och kylkanal i topp eller cyl?

Är det någon vitts med att spola ur och testa typ wynn´s engine seal eller Holtz motorsvets INNAN man plockar av topparna

Tacksam för ev erfarenheter

Undvik motorsvets och dylikt. Det är alltid bäst att gå till botten. Det kan vara packningen. Eller en spricka. Men att hälla i en massa annat i systememt. Brukar leda till andra problem efter en tid. Typ igen satt kylare. Vilket brukar bli rätt jobbigt till slut. Så kolla upp ditt problem från grunden. sedan ta ställning till vad du ska göra. Så får du minst problem i framtiden.

Berra

Du har inte blivit av med "restriktorringen" nedanför termostaten?

Har setat en sån sedan 2005. Kollade i går å den ser likadan ut. Verkar vara i mässing eller liknanade. Däremot har jag inte en "riktig" cleveland termostat utan en vanlig Stanton 54 mm 160 gr F dvs 71 C men det kan ju inte vara orsaken eftersom den gått sedan 2005.

Undvik motorsvets och dylikt. Det är alltid bäst att gå till botten. Det kan vara packningen. Eller en spricka. Men att hälla i en massa annat i systememt. Brukar leda till andra problem efter en tid. Typ igen satt kylare. Vilket brukar bli rätt jobbigt till slut. Så kolla upp ditt problem från grunden. sedan ta ställning till vad du ska göra. Så får du minst problem i framtiden.

Berra

Håller i och för sig med dig men jag har blivit lite ödmjukare med åren/erfarenhet med att döma ut "nymodigheter" och mirakelprodukter.

Ex FMX lådan läckte som ett såll växlade som ett a---l 2005. Fick ett tipps av en hydaulfirma att testa o hälla i ex v OMEGA ( tror det stod 917 på burken) för nån hundring och seddan dess har lådan gått utan något som helst läckage och växlar som en dröm.

De va många som svalde skrattet när Columbus visade att Jorden var rund!!

Jag tänkte lite så här:

Är det en spricka i nedre delen av motorn/cylindern så funkar nog motorsvets eller liknande och det kräver ju att systemet är intakt dvs det måste man ju göra som ett test innan man demonterar toppar insug mm

Nu vet jag inte hundra på Cleveland, men en tänbar grej är kanske att en av topplockspackningarna sitter felvänd och du får ingen flöde där

Det var ju en intressant tanke. Ja cleveland packningen ser ju lite speciell ut. Jag vet inte om det skulle funka alls och vända den fel eller om det fungerar fast man får varmgång lättare. Skulle kanske vara därför 351:an går någotsånär vid normal väderlek men överhettar när det är varmt sommarväder. :shock::shock:

Är det nån som vet eller har varit med om att montera en packning fel eller bak och fram hur man nu säger

Visst finns det medel som fungerar. Typ detta som du skrev om. Men om detta ska fungera så gäller det att tätningarna är hela. Det den gör Omega 917 är att rengöra och mjuka upp tätningarna. Men är det en spricka så finns det inga medel som tättar i detta läge. Motorsvets är ett cementerande medel. Då kanske du förstår hur bra det blir med kylare och värme paket. Jag tycker det är en ren nödlösning för försäljnig. Sedan gäller det att byta adress och namn.

Berra

:oops:

Blir ju pinsamt de här. Snacka om att börja felsöka i fel ordning. Skulle naturligtvis kollat kylarlocket.

Jag var ute och kontrolltryckte locket och de gick inte att få ens bar att "ligga kvar" utan det sjönk till 0.

Blir till att beställa ett 13 LBS lock först innan man lyfter nån topp

Jag har vänt en 351C packning fel en gång. :oops:

Det blir rätt snabbt märkliga ljud i motorn som om den gurglade och bubblar i toppen.

Körde inte motorn varm den gången då det direkt slog mig att packningen kunde vara felvänd.

Trots jag visste att det var viktigt att kolla packningen noga så gjorde jag fel ändå. :?

Ganska korkad konstruktion att inte lägga in någon form av styrning så det är omöjligt att lägga fel.

Alla får ju hjärnblödning då & då. 8)

Jag har vänt en 351C packning fel en gång. :oops:

Det blir rätt snabbt märkliga ljud i motorn som om den gurglade och bubblar i toppen.

)

Det där känner jag igen. Det låter mkt mysko. Fast min kan väl inte ha varit felvänd sen före 2005 och sen nu helt plötsligt ... eller går de bara det inte blir för varm...

Om man nu kör ( som jag gjort Obviously ) med 0 bar övertryck , hur funkar det då. De kokar förståss vid 100 grader

Jag har vänt en 351C packning fel en gång. :oops:

Det blir rätt snabbt märkliga ljud i motorn som om den gurglade och bubblar i toppen.

)

Det där känner jag igen. Det låter mkt mysko. Fast min kan väl inte ha varit felvänd sen före 2005 och sen nu helt plötsligt ... eller går de bara det inte blir för varm...

Om man nu kör ( som jag gjort Obviously ) med 0 bar övertryck , hur funkar det då. De kokar förståss vid 100 grader

Japp det låter konstigt och den borde inte funkat felvänd sen 2005

Felvänd packning borde visas omedelbart eftersom det är inte bara kylningen som fungerar fel utan även flödet.

Rätt tryck på locket är väldigt viktigt så du är nog på rätt spår där till en början iallafall.

Med 0 tryck så sjunker kokpunkten men det kan även bildas märklig kavitation i vattnet och flödet går då inte som det ska.

Det kan bildas stora bubblor här och där som både låter och ställer till det.

På Mustanger så står felkällorna på kö så det är bara åtgärda dom en i taget!!! ;)

Skönt att "bolla" lite tankar i alla fall.

Det får bli ett nytt lock sen ska jag nog passa på att spola ur systemet med vattenledningstryck. sen har jag lånat hem en sån där vacuum/sug/ fyll utrustning så det med all säkerhet INTE blir några luftfickor när jag fyller upp systemet.

Sen hade de varit kanon om man fått tag på en STANT 29468 alt 29469 dvs en riktig cleveland termostat men det är väl lurigare att få tag på.

Ska kolla med Custom racing i morgon

Verkar det vettigt med typ 13 - 14 LBS lock?

Sådär nu är det bytt kylarlock och återfyllt kylvätska med vacuum metoden. Provstartade och det såg ganska bra ut Hela systemet höll sig på 1:a ¼ av tempmätare i bilen. Inget bubblande i toppen. Inge vatten ut ur skvaller röret. Skulle de kunna vara så enkelt att utan kylarlock som håller tryck så kokar det?? Den gamla 160 F termostaten är återsatt. Nu är det ju i och för sig bara 15 gr ute så det får bli fullskaletest i morgon . Fortfarande så blir dock vä topp fortare varm. Den låg på runt 75 gr och hö topp runt 55. nu mäter jag med en IR termometer och ”skjuter” laserpunkten på toppens framkant. På Hö sida sitter det en 100 A generator och den innehåller ju en kylfläktsfunktion i sig som blåser ut rätt bakåt på just toppens framkant så det kanske är lite missvisande. Eller så går helt enkelt vä topp för varm pga ”smygspricka” som expanderar till fullo vid påfrestning.

Ang termostaten så verkar det som om Hansen R hade uppgett till den jag beställde av på MECA i Kumla att det bara fanns 190 F modellen av cleveland termostat att beställa ???. Det skulle vara spännande och testa med en Robertshaw. Är det någon som har eller hört talas om det märket?

Sen passade jag på och mätte strömmen som den elektriska kylfläkten tar ( fr volvo S80 ). Jora det snurrar på bra, som en hel orkan genom kylaren. 38 A visade tångamperemetern så 40 A relät som jag har satt dit lär man väl få byta ut eller byta själva elmotorn i fläkten till en som inte är så häftig.

Så här der det ut när en cleveland termostat öppnar. DVS den "öppnar" själva botten pluggen neråt och täpper till kanalen som går tillbaka till motorn. Alltså tvingas all kylvätska att gå genom termostaten när den har öppnat. Det är denna extra funktion som är själva poängen med Clevelandspecifika termostater.

Med rätt termostat så syns det på tempnålen när termostaten öppnar . nu kör jag elfläkten manuellt pga att jag inte hunnit installerat någon termostatstyrning så ärvärde o börvärde blir ganska tidsförskjutet. mistänker att det funkar mkt snabbare med en termostat.

Problemet är att när maskinen gått riktigt driftsvarm så går den inte rent vid hastigt gaspådrag så missar den liksom tändning eller så blir det för lite bränsle. Har ett vacuum på ca 10, tomgång 700 rpm dock vandrande 50 rpm hit och dit. grundtändning 6 gr föd bortkopplat portvacuum. centrifugal förställer max 10 gr och vacuum max 18.

Vid kallstart så funkar den helt perfekt. och fortfarande så blir hö topp ganska varm 105 gr C när man stängt av motorn.

Gjorde en kontroll på topplocksbultarna. Markerade läge lossade och drog 95 Ft LBS och då gick bultskallen ca 1/8 varv till. detta hände på båda de två bultarna som jag testade på.

Nu har jag plockat bort insuget och tänkte ta bort vipporna o efterdra topparna i rätt ordning med 100-105 Ft lbs.

På en 390 hade jag tryck i kylaren,med bubblande ljud,och tempen låg på gränsen till kokning.

jag provade ju först kylarlocket,men antog sedan att kylaren var tät,så jag beställde en ny.

Sedan blev det att plocka ner bilen så jag lyfte topparna av motorn.

Då såg jag att ena topplockspackningen rostat hål på så allt vatten cirkulerade i princip i framkant på motorn..

med ny packning och ny kylare försvann alla problem..

hade nog räckt med toppackningen..

Vä topp är precis avlyft. Då jag efterdrog topplocksbultarna gick de som sagt att dra ca 1/8 varv till vid 100 Ft lbs men sista bulten ( framkant av toppen) så var det TOTAL ROSTIG, helt otroligt. Gick mkt tungt i gängen så jag tog av toppen och det ser inte ut att ha varit speciellt tätt runt det förbränningsrummen. Sen var det en riktig brun rost klump i bakkant. Det blir till att tvätta topparna i morgon och provtrycka för att se om de e sprickor i godset

Lägger in en bild på rostig bult o rostklumpen senare i kväll. Ska ut och ta bort höger topp med.

Nån rekommendation om toppackningar. Mr Gasket.... Felpro eller ..?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...