Jump to content

Renovera bromsar


Daggis

Recommended Posts

Tack för synpunkterna ang förgasarrenovering/byte.

Jag provar ytterligare en frågeställning på er.

Mina bromsar, trummor runt om behöver också renoveras och då har jag som jag ser det två alternativ:

1 Renovera så mycket som behövs av nuvarande trumsystem

2 Köpa ett kit och bygga om till skivor fram ev. med servo.

Ska väl tilläggas att bilen mest är tänkt att användas för lugn cruising.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det bestämmer du själv vad du vill göra. Det är din plånbok som sagt. Att renovera org är väl inget fel. Och som du skriver lugn cruising. Duger det gott till. Tänker du något annat. Så titta djupt i plånboken. För tänker du byta till skivor. Då är det lika bra att satsa ordentligt direkt. För detta med org skivor gör ingen större skillnad tycker jag. Då blir det en onödig utgift. Eller?

Berra

Link to comment
Share on other sites

Med trummor riskerar du aldrig att bli påkörd bakifrån eftersom,

enligt min mening dessa är helt undermåliga för dagens traffik.

Hade trummor på min 66:a som jag ägde mellan 1973 0ch 78.

Drog alltid snett och var helt värdelösa att stoppa bilen.

Byt till skivor fram utan servo är mitt råd.

Stor skillnad och en bil som stannar.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tycker lite olika om detta med trummor eller skivor,

jag har tidigare skrivit en del om just trumbromsar

och jag kan övertyga dom flesta om att det funkar

jäkligt bra så länge man håller ordning på prylarna. :)

Nyrenoverade eller fixade trummor med eller utan

servo kan slå ut dom flestas tänder mot ratten vid

en tvär inbromsning. :shock:

Som jämnförelse, jag har som många pysslat en del

med originalbromsar på Mustang och visst är båda

typerna undermånliga, just idag 2009 totalt kass i

jämnförelse med det som sitter i bilar idag. :?

Jag vill påsstå att efter renovering som jag gjorde

på en 65a original med fyrkolvsok och nya skivor så

blev det helt ok broms, men en viss förlängd bromsträcka

att ta med i marginalen även som original. :roll:

Jag har renoverat 67 trumbromsar runt om original, nöp

av bara fan i lägre farter och hade ungefär samma

inbromsningsmarginal att ta med i högra farter. :?

De bromsar som gjort mig mest övertygad om att det

finns bra bromsar på Mustang är de som monterades

68 med enkolvsok och servo, skivor. 8)

Men för att ta detta med trumbromsar från början,

renovera med nya delar d.v.s allt innanför trumman,

backar, fjädrar, justeringar, hjulcylindrar så kan jag

sätta en liten peng på att du blir förvånad över hur

bra dom funkar även som original. ;)

Det går att göra massor med bromsarna om lädret

är tjockt i bakfickan säger oscar med tunt läder, men det

går också att få jättebra bromsar med originalgrejor

och nogranhet. 8);)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Renoverade mina trummbromsar förra året, bytte trummor, bromsbackar, bromscylindrar, fjädrar, självjustering, alla bromsslangar etc. Kompletterade också med en bromsservo, har numera kanonbromsar som tar mycket bra till en rimlig kostnad men det var en hel del arbete.

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Original i gott skick duger gott till "vanlig" körning Har själv trummor runt om utan servo, nya belägg, ny huvudcylinder och nya hjulcylindrar, inga som helst problem att låsa hjulen på asfalt!

Link to comment
Share on other sites

Håller med Lars, Jag har inte rört mina trummor på 3 år (fast kanske max 800 liter), kompletterade med servo (från Sierra tror jag) och är helnöjd.

Sedan får man inte ha för bra bromsar, då problemet är alla som ligger 5 m bakom för att "kolla in den fina bilen där framme"!! :--

Link to comment
Share on other sites

Har du pengar, tillgång och ska ändå vara där och rota så är inte det så mycket av en fråga.

Självklart skivbromsar.

Varför fortsätta med samma gamla meck när det finns nytt?

Det är ju ändå en anledning till varför man knappt använder trummor längre idag.

Link to comment
Share on other sites

Besikta min bil för ca 2 veckor sedan klockrent bra bromsar sa besiktningsmannen :D Trumbromsar runt om. Skivbromsar har den fördelen att det är lättare att byta beläggen då de är slitna och att vid racing att de får en bättre kylning men vid körning av våra gamla klassiker så duger det gott med trummisar :D

Link to comment
Share on other sites

HAHAHAHA grabbar det vet ni väl att köra med trummbrommsar är som att, Citat. :P:P:P

SITTA I EN SACKOSÄCK I EN ICA KUNDVANGN I 100 kM/T PÅ E4 an

OCH DOM ÄNDA BROMMSAR MAN HAR ÄR KLACKARNA PÅ SKORNA.

MUHAHAHAHAHAHAH. :P:P:P:P:P:P:P

Handen på hjärtat trummbrommsar fram är kvalificert skit, det funkade på den tiden när alla hade trummbrommsar. :P

Det är stenåldersteknik och fullkomligt livsfarligt som frambrommsar

bak funkar det hyffsat. :P:P

Att jämföra trummor och skivor är som att jämföra en hästdroska med en modern bil, inte på samma planet. :P:P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Lasse målare. Har du någonsin kört eller suttit i en bil, med perfekta trumbromsar. Skulle inte tro det när du skriver så som du gör. Kör du efter vad våra hastigheter är. Så är det inga problem. Har både kört och haft bilar med perfekta trumbromsar. Det är som Lasse O skriver. Man får passa sig för en blodig näsa eller underläpp. Näst intill tandskydd krävs. Problemet är vid upprepande häftiga bromsningar. Så mattas trumbromsen rejält. Men vid vanlig lugn körning så är dessa inget större fel på.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Måste erkänna att mina nyrenoverade trumbromsar tar över för väntan när det behövs. Visst inget att pressa några varv på bana med men det funkar på allmänna vägar. Planerar dock att uppdatera eftersom att köra bana är en sak jag vill göra...

Link to comment
Share on other sites

Tja Berra. :P:P

Har väl haft en 6 st bilar med trummor, så jag har fått alldeles

tillräckligt med trummbrommsar. :shock:

Köbildningar på landsvägar och motorvägar där det rullar mellan

40-100 km upp och ner mil efter mil, hemskt. :P

Köra i Norge har gjort det backe upp och backe ner ,hemskt. :P

Bil semester nere i Europa med långa svepande backar och

värme, hemskt :P

Motorväg 110-130 Km och plötsligt tvärstopp, hemskt :P

Men du har rätt i att om man bara kör lungt 50-70 km och inte behöver

göra någon hårda inbrommsningar då funkar det. :P

(Dom skulle väl inte heller funka med elektroniken idag.)

Berra du vet ju också att när dom blir tillräkligt varma så finns dom

inte längre, nada brommsar. :P

Nä det finns en anledning till att SAAB och Volvo övergav trummor

redan för 40 år sedan. :P

Bara min lilla åsikt och erfarenhet. :P

Men var och en blir salig på sitt. :P

Hej Hopp.

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Men du har rätt i att om man bara kör lungt 50-70 km...

Det är väl just det som 75% av alla 60-tals mustagner används till i Sverige idag. (resterade 25% har skivor fram ;) ) Det där andra du skrev är det nog få äldre Mustanger som blir utsatta för.

Jag fick tvärnita för en vimsig cyklist som fick för sig att cyklister har företräde på övergångsställen här om dagen. Körde la iofs bara 40>50 då men vette fan om jag stannat mycket snabbare med skivor. Fan ta alla cyklister btw... :twisted:

Berra du vet ju också att när dom blir tillräkligt varma så finns dom inte längre, nada brommsar. :P

Det händer med skivor med, märkte jag efter 15-20 varv på Knutstorpring. Tog spjän mot ratten för att få kraft i bromspedalen men det vart inte bättre. Bara att köra lugnt några varv så de fick kyla ner sig...

Link to comment
Share on other sites

Det händer med skivor med, märkte jag efter 15-20 varv på Knutstorpring. Tog spjän mot ratten för att få kraft i bromspedalen men det vart inte bättre. Bara att köra lugnt några varv så de fick kyla ner sig...

Och med trummor hade du kommit 3 varv. :roll:

Sen kör man racing så har man oftast större och bättre ventilerade skivor.

Fast det är klart, med en stålborr kan man ju ventilera trummorna också. 8)

Sen å säga att 75% kör 50-70km/h... njae.

Du själv kör ju trimmat och med trumbromsar så den statistiken håller inte i mina ögon. :--

Inte för att vara spydig men ni måste väl själv förstå varför alla nya bilar har skivbromsar? T.o.m SMARTCAR! har skivor fram.

Och snälla säg att du har lite mer kusar än den bilen i din MrTurbo_1645? :--

Link to comment
Share on other sites

haha, jo det är trimmat men jag skall också byta till skivor som sagt tidigare. Ännu så länge håller jag mig på vägen och låga hastigheter, möjligen lite gasa i trafikljusen när tillfälle bjuds.

Man får ju helt enkelt anpassa sig, ingen tvekan om att skivbromsar är effektivare, har aldrig påstått något annat, men helt kass är det inte med trummor runt om för "normalt bruk" en stund på sommaren.

Som kuriosa kan nämnas att den T-Ford morsans gubbe har är det enbart bromsar bak och de är dessutom mekaniska. Utvecklingen GÅR framåt. :--

Är vi inne på bromsservo, ABS och TCS med snart med kanske? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vi behandlade ämnet bromsar och skillnad trumbroms,

skivbroms och då kanske i första hand klassiska Mustanger,

som man åker med på utställningsträffar och gliiiiider runt

med. 8)8)8)

Race och annat bus finns i ett annat ämne på

på vårat emenenta forum som behandlar. :shock:

Ämnet bromsar här, vanlig normal körning i trafik och

cruise. 8)

Vidare om bromsar, ni som har haft oturen att åka med

dåliga bromsar oavsett trummor eller skivor skall i första

hand gå till sig själv när det gäller vad som kändes bra

eller dåligt, gäller även skrivande MIG. :?:)

En kort körning av normalt bra eller jätte bra skivbroms

skall inte gämföras med en längre tids körning av slitna och

dåligt underhållna trumbromsar, gäller även i omkastad

ordning, viktigast och rätt är om båda varianterna är

i renoverat skick eller av samma standard, friska för

att ge ett rättvist resultat. :shock:

Fakta är, bromsar som är underhållna och servade som dom

skall göras inför VARJE åksesong ger garanterat en posetiv

bromsupplevelse, Oavsett trummor eller skivor, så är det

i min värld ;)

Kanske det viktigast med bromsar är att det biter fram så

man kan BÖÖÖRNA, dumt skrivet men lite sant är det

för många. ;)

Link to comment
Share on other sites

Frågan var cruising-speed och bromsar. Klart man har skivor på bruksbilen. Men det är en annan teknik ( och bättre för dagens bilar). Men skivor kräver servohjälp, och många gamla har trummor utan servo. Detta då det behövs mer tryck för skivor, trumbromsar med backar är halvt självhållande och kräver mindre kraft för bromseffekt. men som Lars skriver, underhåll är ett krav.

Det nyper i både nyvolvon (med skivor) som mussen, Valpen och min Fordson (-50) med trumbromsar. Traktorn ( över 2 ton) bromsar på utgående axeln och den nyper bara jag andas på pedalen. Vete f--n hur, men det finns nästan bara två lägen på den, fullgas eller tvärstopp!! :--

Link to comment
Share on other sites

kan/vill man ha större hjul kan jag rekomendera http://www.vintagevenom.com

de nyper perfekt med 73:ans huvudcylinder (jag har inget servo men det behövs inte eftersom huvudcylindern är avsedd för skivor utan servo)

har även stålomspunna bromsslangar

annars är det 68-73 års skivor och enkolvs ok som funkar bäst.

hade trummor första halvåret efter bytet till 5.0 liters motorn, att ens försöka få ner hastigheten på motorvägen normalt var svårt....för att inte tala om hur det var över 150km/h.........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...