Bottle78 July 10, 2009 Report July 10, 2009 Ska skruva ihop motorn nu efter att ha borrat den men undrar vad det är för åtdragings moment på vevaxeln och vevstakarna? Motorn är en 302Tack på förhand // Tommy Citera
87gt50 July 10, 2009 Report July 10, 2009 Det beror bl.a. på vilka bultar som används, och vad du smörjer/fettar in dem med. ARP tex har egna anvisningar. Följ dem om det är vad du använder. Citera
Ronnie S July 11, 2009 Report July 11, 2009 För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual). Citera
grufman July 11, 2009 Report July 11, 2009 För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).inga vinkeldragningar? Citera
Ronnie S July 11, 2009 Report July 11, 2009 Det var inte uppfunnet på den tiden, tror jag. Jag har aldrig varit med om att man specificerat vinkeldragningar på 60/70-talsmotorer, men jag är i och för sig bara en glad amatör. Citera
Ingo July 12, 2009 Report July 12, 2009 För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).inga vinkeldragningar?vinkeldragningar är för moderna aluminiummotorer.dessutom ska man ju oftast byta bultar varje gång man haft isär en modern vinkeldragen motor. Citera
Bottle78 July 13, 2009 Author Report July 13, 2009 Blir det korekt att ramlageröverfallen ska dras ca:80-90 kg och vevstaksöverfallen ca: 30 kg.?V.H //Tommy Citera
grufman July 13, 2009 Report July 13, 2009 För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).inga vinkeldragningar?vinkeldragningar är för moderna aluminiummotorer.dessutom ska man ju oftast byta bultar varje gång man haft isär en modern vinkeldragen motor.Ja, men jag har en sån där Cammer SOHC-motor här, jag försökte muttra ihop den men så sprack det... försöker hitta ett nytt block nu Citera
ThomasFB July 13, 2009 Report July 13, 2009 Blir det korekt att ramlageröverfallen ska dras ca:80-90 kg och vevstaksöverfallen ca: 30 kg.?V.H //TommyNej för böveln! Det är 30-32 Nm resp. 82-94 Nm, alltså 3.2 "kg" och 8,2-9,4 "kg".Eller följ tillverkarens rek. om det är annat än originalstuff. Citera
Bottle78 July 13, 2009 Author Report July 13, 2009 ok.. Tusen tack..Väntar nu bara på kolvarna som jag lämna in.. Klara inte av själv att pressa in dom i staken. Prova först själv men hade en tendens att bli lite spänningar då annläggnings ytan i kolven inte var rak:( Åter igen Tack för alla som hjälper till här på forumet. Citera
ThomasFB July 14, 2009 Report July 14, 2009 Klara inte av själv att pressa in dom i staken. Prova först själv men hade en tendens att bli lite spänningar då annläggnings ytan i kolven inte var rak Man blir stum. Kontrollmät kolvarna att dom inte tagit skada. Har nångång skrivit ett svavelosande inlägg om detta, kanske hittas med sökfunktionen Citera
CMC 1061 Berra July 14, 2009 Report July 14, 2009 Stum är bara förnamnet. Om man inte vet exakt vad man ska göra. Så blir det absolut billagare att be någon som vet hur man gör. Detta kan resultera i stora onödiga kostnader. Bara för man tror att man kan.Berra Citera
Bottle78 July 14, 2009 Author Report July 14, 2009 Kolvarna är nya, men anläggnings ytan inuti är inte rak så staken har inte en rak yta att ligga mot när jag pressar i bullten (gjutna kolvar) Få se om jag får till baka dom idag så man kan börja skruva ihop bilen, Vill åka nu men åandra sidan så är det ju en skräp sommar Citera
ThomasFB July 14, 2009 Report July 14, 2009 Stum är bara förnamnet.BerraÄr då efternamet "Mållös" eller "Förskräckt" undrar Thomas Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.