Jump to content

Recommended Posts

Ska skruva ihop motorn nu efter att ha borrat den men undrar vad det är för åtdragings moment på vevaxeln och vevstakarna? Motorn är en 302

Tack på förhand // Tommy

Det beror bl.a. på vilka bultar som används, och vad du smörjer/fettar in dem med. ARP tex har egna anvisningar. Följ dem om det är vad du använder.

För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).

inga vinkeldragningar?

Det var inte uppfunnet på den tiden, tror jag. Jag har aldrig varit med om att man specificerat vinkeldragningar på 60/70-talsmotorer, men jag är i och för sig bara en glad amatör.

För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).

inga vinkeldragningar?

vinkeldragningar är för moderna aluminiummotorer.

dessutom ska man ju oftast byta bultar varje gång man haft isär en modern vinkeldragen motor.

För originalbultar/muttrar ska ramlageröverfallen dras med 60-70 ft lbs, och vevstaksöverfallen med 19-24 ft lbs (jag läser i 1968 års Shop manual).

inga vinkeldragningar?

vinkeldragningar är för moderna aluminiummotorer.

dessutom ska man ju oftast byta bultar varje gång man haft isär en modern vinkeldragen motor.

Ja, men jag har en sån där Cammer SOHC-motor här, jag försökte muttra ihop den men så sprack det... försöker hitta ett nytt block nu

Blir det korekt att ramlageröverfallen ska dras ca:80-90 kg och vevstaksöverfallen ca: 30 kg.?

V.H //Tommy

Nej för böveln! Det är 30-32 Nm resp. 82-94 Nm, alltså 3.2 "kg" och 8,2-9,4 "kg".

Eller följ tillverkarens rek. om det är annat än originalstuff.

ok.. Tusen tack..

Väntar nu bara på kolvarna som jag lämna in.. Klara inte av själv att pressa in dom i staken. Prova först själv men hade en tendens att bli lite spänningar då annläggnings ytan i kolven inte var rak:( Åter igen Tack för alla som hjälper till här på forumet. :)

Klara inte av själv att pressa in dom i staken. Prova först själv men hade en tendens att bli lite spänningar då annläggnings ytan i kolven inte var rak

:shock::shock::shock: Man blir stum. Kontrollmät kolvarna att dom inte tagit skada. Har nångång skrivit ett svavelosande inlägg om detta, kanske hittas med sökfunktionen

Kolvarna är nya, men anläggnings ytan inuti är inte rak så staken har inte en rak yta att ligga mot när jag pressar i bullten (gjutna kolvar) Få se om jag får till baka dom idag så man kan börja skruva ihop bilen, Vill åka nu men åandra sidan så är det ju en skräp sommar ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...