danne77 July 18, 2009 Report July 18, 2009 Jag blev rekomenderad att köpa en ny drivaxel till oljepumpen som förhindrar att pinnen kan röra sig och ev följa med fördelaren upp. De jag har hittat tycker jag kostar för mycket för en liten pinne och undrar nu varför man inte bara kan svetsa fast brickan med an loppa då man justerat den rätt? Nästa fråga är givetvis hur man justerar oljepinnen? Min tanke var att man sätter brickan långt upp och drar åt pumpen så att brickan tvingas ned och därefter ytterligare sänka brickan med en millimeter eller så?Tacksam för tips och råd! Citera
bosewallius July 18, 2009 Report July 18, 2009 Hej Danne,Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värmeförmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är somsagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.Mvh Bosse Citera
danne77 July 18, 2009 Author Report July 18, 2009 Hej Danne,Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värmeförmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är somsagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.Mvh BosseKan nog stämma bra det, tänkte inte på att den skulle vara härdad alls...Då är det kanske inte ide att göra något litet skär med en nålfil i den heller för att förhindra att det glider? Citera
Jonasm July 18, 2009 Report July 18, 2009 Hmmmm ska du ta upp fördelaren många gånger ? Ha du en ny bricka så stanar den kvar där den ska. Citera
Per Berglund July 18, 2009 Report July 18, 2009 Drivpinne på 302 är den sämsta delen i hela motorn och inte ovanligt att de går av eftersom den är så tunn.Köp en ny den kan inte kosta många kronorPå Summit kostar den billigaste $10 http://www.summitracing.com/parts/MEL-IS-68/Oftast köper man en kraftigare pinne typ Ford Racing och dom kan kosta ett par 100-lappar.Kanske var en sådan du fått pris på?Men originalpinne är billig försäkringAnnars skit i brickan! Citera
danne77 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Håller med Pelle.Skit i bricka, sätt fast pinnen i fördelaren och stick ned allt på en gång, med rotorn på plats vid montering avfördelare så är det lätt att pricka rätt i oljepumpen. Hmmm... Men hur ska man då montera pinnen i fördelaren så den säkert sitter och inte något sedan lossnar och hamnar i motorn??? Citera
Bobbe cmc 2103 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Är den rätt monterad så sitter den "fast" mellan oljepump och fördelare!Den kommer ingenstans.Se bara till så du får rätt längd på axeln om du har köpt en ARP t.ex.(behöver ev.kapas,OBS då med rätt metod för härdningens skull!)http://www.summitracing.com/parts/ARP-154-7904/ Citera
Bobbe cmc 2103 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Är den rätt monterad så sitter den "fast" mellan oljepump och fördelare!Den kommer ingenstans.Se bara till så du får rätt längd på axeln om du har köpt en ARP t.ex.(behöver ev.kapas,OBS då med rätt metod för härdningens skull!)http://www.summitracing.com/parts/ARP-154-7904/Glöm det där med kapning,gällde bara ARP´s axlar till dom riktiga motorerna Citera
danne77 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade Citera
Bobbe cmc 2103 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade Jahaaa...(lite semesterslö )Då finns det två sätt,möjligt att det föreslagna är enklare.Har ej testat.Jag monterade senast igår tillbaka fördelaren,med axeln kvar i pumpen,Lite trixigt,men det tar antingen 5 sekunder eller 1 minut,beroende på dagsformen Citera
THOMAS July 21, 2009 Report July 21, 2009 pinnen i tråget är definitivt inte ovanligt vid avsaknad låsbricka !Har hjälpt ett flertal fordägare med det problemet !Rekomenderar starkt att aldrig avlägsna låsbrickan. Citera
Recommended Posts