Jump to content

Recommended Posts

Jag blev rekomenderad att köpa en ny drivaxel till oljepumpen som förhindrar att pinnen kan röra sig och ev följa med fördelaren upp. De jag har hittat tycker jag kostar för mycket för en liten pinne och undrar nu varför man inte bara kan svetsa fast brickan med an loppa då man justerat den rätt?

Nästa fråga är givetvis hur man justerar oljepinnen? Min tanke var att man sätter brickan långt upp och drar åt pumpen så att brickan tvingas ned och därefter ytterligare sänka brickan med en millimeter eller så?

Tacksam för tips och råd!

Hej Danne,

Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värme

förmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.

En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära

öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är som

sagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.

Mvh Bosse

Hej Danne,

Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värme

förmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.

En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära

öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är som

sagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.

Mvh Bosse

Kan nog stämma bra det, tänkte inte på att den skulle vara härdad alls...

Då är det kanske inte ide att göra något litet skär med en nålfil i den heller för att förhindra att det glider? :?

Drivpinne på 302 är den sämsta delen i hela motorn och inte ovanligt att de går av eftersom den är så tunn.

Köp en ny den kan inte kosta många kronor

På Summit kostar den billigaste $10

http://www.summitracing.com/parts/MEL-IS-68/

Oftast köper man en kraftigare pinne typ Ford Racing och dom kan kosta ett par 100-lappar.

Kanske var en sådan du fått pris på?

Men originalpinne är billig försäkring

Annars skit i brickan!

Håller med Pelle.

Skit i bricka, sätt fast pinnen i fördelaren och stick ned

allt på en gång, med rotorn på plats vid montering av

fördelare så är det lätt att pricka rätt i oljepumpen. ;)

Hmmm... Men hur ska man då montera pinnen i fördelaren så den säkert sitter och inte något sedan lossnar och hamnar i motorn??? :o

Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade :)

Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade :)

Jahaaa...(lite semesterslö :oops: )

Då finns det två sätt,möjligt att det föreslagna är enklare.Har ej testat.

Jag monterade senast igår tillbaka fördelaren,med axeln kvar i pumpen,

Lite trixigt,men det tar antingen 5 sekunder eller 1 minut,beroende på dagsformen ;)

pinnen i tråget är definitivt inte ovanligt vid avsaknad låsbricka !

Har hjälpt ett flertal fordägare med det problemet !

Rekomenderar starkt att aldrig avlägsna låsbrickan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...