July 18, 200916 yr comment_77474 Jag blev rekomenderad att köpa en ny drivaxel till oljepumpen som förhindrar att pinnen kan röra sig och ev följa med fördelaren upp. De jag har hittat tycker jag kostar för mycket för en liten pinne och undrar nu varför man inte bara kan svetsa fast brickan med an loppa då man justerat den rätt? Nästa fråga är givetvis hur man justerar oljepinnen? Min tanke var att man sätter brickan långt upp och drar åt pumpen så att brickan tvingas ned och därefter ytterligare sänka brickan med en millimeter eller så?Tacksam för tips och råd!
July 18, 200916 yr comment_77480 Hej Danne,Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värmeförmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är somsagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.Mvh Bosse
July 18, 200916 yr Author comment_77483 Hej Danne,Du skall nog inte försöka svetsa på brickan på pinnen eftersom värmeförmodligen tar bort härdningen i pinnen och den kan bli skör.En originaltyp av pinne med bricka sätter du i med brickan så nära öppningen i blocket som möjligt utan att den tar i. Funktionen är somsagt bara att förhindra att den följer med upp när du lyfter ur fördelaren.Mvh BosseKan nog stämma bra det, tänkte inte på att den skulle vara härdad alls...Då är det kanske inte ide att göra något litet skär med en nålfil i den heller för att förhindra att det glider?
July 18, 200916 yr comment_77510 Hmmmm ska du ta upp fördelaren många gånger ? Ha du en ny bricka så stanar den kvar där den ska.
July 18, 200916 yr comment_77520 Drivpinne på 302 är den sämsta delen i hela motorn och inte ovanligt att de går av eftersom den är så tunn.Köp en ny den kan inte kosta många kronorPå Summit kostar den billigaste $10 http://www.summitracing.com/parts/MEL-IS-68/Oftast köper man en kraftigare pinne typ Ford Racing och dom kan kosta ett par 100-lappar.Kanske var en sådan du fått pris på?Men originalpinne är billig försäkringAnnars skit i brickan!
July 21, 200916 yr Author comment_77747 Håller med Pelle.Skit i bricka, sätt fast pinnen i fördelaren och stick ned allt på en gång, med rotorn på plats vid montering avfördelare så är det lätt att pricka rätt i oljepumpen. Hmmm... Men hur ska man då montera pinnen i fördelaren så den säkert sitter och inte något sedan lossnar och hamnar i motorn???
July 21, 200916 yr comment_77748 Är den rätt monterad så sitter den "fast" mellan oljepump och fördelare!Den kommer ingenstans.Se bara till så du får rätt längd på axeln om du har köpt en ARP t.ex.(behöver ev.kapas,OBS då med rätt metod för härdningens skull!)http://www.summitracing.com/parts/ARP-154-7904/
July 21, 200916 yr comment_77752 Är den rätt monterad så sitter den "fast" mellan oljepump och fördelare!Den kommer ingenstans.Se bara till så du får rätt längd på axeln om du har köpt en ARP t.ex.(behöver ev.kapas,OBS då med rätt metod för härdningens skull!)http://www.summitracing.com/parts/ARP-154-7904/Glöm det där med kapning,gällde bara ARP´s axlar till dom riktiga motorerna
July 21, 200916 yr Author comment_77754 Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade
July 21, 200916 yr comment_77760 Blev nog ett missförstånd där... Jo att pinnen inte kommer någon vart när den är monterad förstår jag men om man ska "fästa pinnen i fördelaren för att sedan mata i hela historien så vill det till att pinnen sitter i fördelaren tills dess att man fått den på plats.. Så jag menade Jahaaa...(lite semesterslö )Då finns det två sätt,möjligt att det föreslagna är enklare.Har ej testat.Jag monterade senast igår tillbaka fördelaren,med axeln kvar i pumpen,Lite trixigt,men det tar antingen 5 sekunder eller 1 minut,beroende på dagsformen
July 21, 200916 yr comment_77802 pinnen i tråget är definitivt inte ovanligt vid avsaknad låsbricka !Har hjälpt ett flertal fordägare med det problemet !Rekomenderar starkt att aldrig avlägsna låsbrickan.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.