Jump to content

Lyftplatta till motor lyft


Schröder

Recommended Posts

Läste på forumet om att det går bra att lyfta ur motorn med en fästplatta på insuget. Har bara en fundering, vart kan jag få tag på en sån? Egentlige går det väl lika bra att lyfta i grenrörs bultarna men man är ju nyfiken ;) Tänkte ta ut hela rovan i vinter för en rejäl översyn och kontroll av vad det finns för godis i den.. Förra ägaren berättade en del när jag köpte den ifjol men man kan ju aldrig vara säker på vad som finns och ej.

Det blir den första v8´an jag river så det är lite spännande! Kommer nog med fler frågor angående detta framöver både dumma och bra..

/Schröder

Link to comment
Share on other sites

Plattan man kan köpa för att fästa i förgasarfoten är i ca 3 mm plåt.

Alternativt köper du en sådan här (se bild) för några 100-lappar på biltillbehörsfirma.

Då har du möjligheten att vinkla/tilta motorn och lådan. upp över kylar ramen.

IMAG0548.jpg

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Plattan man kan köpa för att fästa i förgasarfoten är i ca 3 mm plåt.

Alternativt köper du en sådan här (se bild) för några 100-lappar på biltillbehörsfirma.

Då har du möjligheten att vinkla/tilta motorn och lådan. upp över kylar ramen.

IMAG0548.jpg

/Tommy.

En sådan har jag använnt vid ett antal tillfällen, funkar mycket bra...

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Har hört att det är lite vanskligt att ta ut både låda och motor samtidigt pga tyngden, bättre att plocka ut låda först och sen motorn... Hade ju helst velat plocka ut dom samtidigt i ett paket men men, nån som vet :?: Tycker det inte borde vara nåt problem med tyngden egentligen... :roll:

Motor = 302 med alu insug Låda= C4

/Schröder

Link to comment
Share on other sites

Har hört att det är lite vanskligt att ta ut både låda och motor samtidigt pga tyngden, bättre att plocka ut låda först och sen motorn... Hade ju helst velat plocka ut dom samtidigt i ett paket men men, nån som vet :?: Tycker det inte borde vara nåt problem med tyngden egentligen... :roll:

Motor = 302 med alu insug Låda= C4

/Schröder

Tyngden är inte problemet. Har du bara en stadig lyft så fixar de sig.

Utan de är platsen som kan vara bekymret. Om du inte vill plocka ner hela fronten först.

Jag själv tar motorn först, sen lådan. När du har motorn ute så är de enkelt att få ut lådan.

Link to comment
Share on other sites

Vart exakt hittar man en sådan som bilden visar?

Denna är väl ganska lik den:

http://www.verktygsboden.se/?id=68244

Nice, polaren skall ju till Borås imorgon...

Funkar på Fordmotorer med alltså, det på bilden va la nå annat bös. :P[/quote:2ihkowpp]

Det är samma på bilden,,, 8) . Det sämsta på verktyget är veven, men det går än bättre och använda hylsa och spärrskaft,,,

EDIT: Det är en Chrysler 360.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipsen! Surfade in på verktygsboden.se och där har dom mycke prylar för bra peng. Ett hett tips iaf om nån annan letar! Funderar nästa på att lägga upp en projekt tråd på motorbygget när jag sätter igång.... Kanske skulle vara intressant för nån :?: Är ju rätt ny på det här med v8, vore fint med kreativ feedback. Har mest skrämt fart i Honda CRXar och Volvo bilar förut. Dom brukar ju säga att sent ska syndarn vakna :--

Motor= 302 med 289 toppar, 4portare, edelbrock performer insug, hookerheaders, högkomps kolvar, kam av okänt fabrikat "får se i vinter", Pertronix tändspole.

Vxl= orginal c-4

Bx= 8" orginal diff troligen 2:71 utväxling "har inte rengjort id plåten än"

Link to comment
Share on other sites

.....

Har annars en lyftplatta som ligger i Bollnäs som du kan låna.

Gjord av Prosvetz med garanti på att motorlyfter går av före kroken. 8)

Känner själv killen som gjort det och han är VÄLDIGT duktig.

Hör av dig om det krisar för dig så kan jag nog fixa så att någon kan ta fram den åt dig.

Mvh / Tobias

bild397ck9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanon! Ska åka säsongen ut innan det "stora" lyftet sker. Tänkte göra det på jobbet i Ljusdal lämpligt med travers och sen är det lite lågt till tak i min egen verkstad. Hör av mig om plattan framöver nå tag här... Tackar så mycket!

Forumet här är inte dumt det inte!

Link to comment
Share on other sites

Att lyfta i förgasarinfästningen känns inte bra.

jag vet att det ska hålla ,och har läst teknologi och vet hur mycket varje bult håller.

men tänker alltid att det är skitgänga i aluminiuminsuget etc.

med gjutjärnsinsug känns det inte lika eländigt.

Så jag diggar ju kättingar,och en version som går att justera med vev verkar ju guld.

Men det var inte det jag ville ta upp,utan vad typ av motorlyft behövs för att lyfta ut v8,an helst med låda?

Duger julas motorlyft?

i början av min kärriär använd man ju foderhissen hemma på gården,nackedelen var att det var mörkt,jordgolv och jävligt kallt.

Senare har jag använt en kompis lyft,en femtiotalsversion av typ julalyften.

fördelen med en är ju att den är tung så det gör ju att man kan belasta mer på utdragen bom,nackdelen är att den tar en jäkla plats vilket gör att den förvaras utomhus och därmed är föga tillförlitlig.

Alltså vilken kapacitet behövs på en lyft för att klara V8.or?

Link to comment
Share on other sites

Jag och en kompis har en ihopfällbar hydraulisk motorlyft inköpt på Harald Nyborg tror jag det var kostade dryga 1000-lappen. Funkar kanon.

Stödbenen fälls upp så den tar minimal plats när den ej används.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...