Jump to content

Billet underdrive pulley?


Tommyax

Recommended Posts

Jag skall i vinter ge mig på både mussens och cougarns motorer.

I samband med det så funderar jag på att skaffa s.k. underdrive pulleys.

Är det någon som har erfarenhet av mustangsunlimited:s grejer?

Passar dem? Inte så kul att lägga ~ $200 x 2 och det inte passar.

Orsaken till frågan är att jag tidigare har dålig erfarenhet av "billet" grejer. Ser bra ut, passar dåligt.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag är lite negativ men...

Fenomenet underdrive har jag svårt att köpa. Vissa produkter tillskrivs fantastiska egenskaper, tjäna 15 hp på att byta till en mindre remskiva....? Vilken komponent drar 15 hp för det första, generator, servopump?

Om mitt batteri är urladdat och behöver laddas fullt så behöver det laddas fullt och inte mindre. Energin som behövs kommer från motorn i vilket fall som helst.

Ska jag svänga höger behöver min servopump ett visst tryck för att göra det och inte mindre.

Kanske kan det finnas vinster under en acceleration men knappast vid jämna varvtal.

Sedan är jag allergisk mot billet också....shit vad negativ jag blev ;)

Behåll original.

Link to comment
Share on other sites

Man sparar inget med varken underdrive eller billet. Köp hellre ett gott öl och njut av livet.

Underdrive för generatorn gör att laddspänningen sjunker till 8-9 Volt då motorn går tomgång.

Kombinera detta med ett effektivt tändsystem, elfläkt etc. så äter det batteriet i stadskörning.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för åsikterna,,

Det med laddningen köper jag, speciellt som jag skall bygga om till elfläktar.

Men vattenpumpen, egentligen så snurrar för fort vid höga varvtal, en elektrisk vpump har konstant lågt varvtal, men klarar samma uppgift lika bra,, dock skall jag inte ha en sådan.

Well, well får tänka om då, det blir till att pulverlacka orginalen då kanske.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Det går ju naturligtvis att kombinera å testa lite som man vill med olika storlekar på remskivorna vid de nämnda komponenterna,det va lite så ja mena ;)

Bästa vore ju om man hade en alldeles egen maskinpark med svarvar och fräsar å grejor,guva lätt det skulle va då :!:

Link to comment
Share on other sites

Det går ju naturligtvis att kombinera å testa lite som man vill med olika storlekar på remskivorna vid de nämnda komponenterna,det va lite så ja mena ;)

Bästa vore ju om man hade en alldeles egen maskinpark med svarvar och fräsar å grejor,guva lätt det skulle va då :!:

Näää, ingen idé att lägga ner så mycket tid på några trissor.

Man kan häva bira istället. :--:--

Har själv standard diameter multirib trissor från en '91-Fox på '65:an. Ingen styrservo, ingen A/C. Funkar som attan. Aldrig överhettat, alltid fulladdat batteri. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Skulle det göra så stor skillnad och inte ha några nackdelar är det konstigt att inte bilfabrikerna gör det direkt....

Japp. månne det inte är optimerat redan, så man kan koncentrera sej på viktigare saker.

Samma gäller v-belt vs. multirib diskussionen, det är bagateller.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det göra så stor skillnad och inte ha några nackdelar är det konstigt att inte bilfabrikerna gör det direkt....

Japp. månne det inte är optimerat redan, så man kan koncentrera sej på viktigare saker.

Samma gäller v-belt vs. multirib diskussionen, det är bagateller.

Om dom nu vore som direkt från fabriken....

Nä,vi lägger ner och svalkar strupen istället.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bra om kylvattnet flödar för snabbt i systemet, det kan bli överhettningsproblem.

Tror att t.ex Moroso externa vattenpumpsdrivning har en utväxling som motsvarar ca 3000rpm på motor, för att hålla lagom snurr.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Skulle det göra så stor skillnad och inte ha några nackdelar är det konstigt att inte bilfabrikerna gör det direkt....

Det stavas "emission" och "economy". Dessa 2 parametrar går sällan hand i hand med den typ av bilintresse som vi har som håller på med bilarna på en hobby nivå.

Varken Mustang av 66 års eller 2009 års modell är ursprungligen tänkta som något annat än ett verktyg att förflytta sig med från A till B om man ser det rent krasst.

Därför kan det skilja på vad som är optimal performance och det som bilarna kom med från fabrik...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bra om kylvattnet flödar för snabbt i systemet, det kan bli överhettningsproblem.

Tror att t.ex Moroso externa vattenpumpsdrivning har en utväxling som motsvarar ca 3000rpm på motor, för att hålla lagom snurr.

mvh

Jocke

Det är flödeshastigheten genom kylaren som är den kritiska parametern här.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte fattat fel så handlar det om att man kan tjäna några hästar vid "fullvarv" och att man inte ska belasta t.ex. generator med tokhöga varvtal.

Dvs om man rejsar med väldigt höga varvtal så kan man ha nytta av "underdrive pulleys" högst tillfälligt, på gatan är det nog inte så stor skillnad (kanske det kyler sämre till och med ???)

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag skall i vinter ge mig på både mussens och cougarns motorer.

I samband med det så funderar jag på att skaffa s.k. underdrive pulleys.

Är det någon som har erfarenhet av mustangsunlimited:s grejer?

Passar dem? Inte så kul att lägga ~ $200 x 2 och det inte passar.

Orsaken till frågan är att jag tidigare har dålig erfarenhet av "billet" grejer. Ser bra ut, passar dåligt.

/Tommy.

Pulley kiten som säljs av bla Steeda till 05+gänget fungerar bra varför skulle det inte funka här? vattnet har samma dencitiet som på 60-talet ja t.o.m när dinosurerna gick på vår planet och vi dricker samma vatten som dom. ett riktigt utprovat kit ska fungera thats it."[/eller är du sniken?]

Link to comment
Share on other sites

Det är inte bra om kylvattnet flödar för snabbt i systemet, det kan bli överhettningsproblem.

Tror att t.ex Moroso externa vattenpumpsdrivning har en utväxling som motsvarar ca 3000rpm på motor, för att hålla lagom snurr.

mvh

Jocke

Det är flödeshastigheten genom kylaren som är den kritiska parametern här.

Jepp, o den styrs ju av vattenpumpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skall i vinter ge mig på både mussens och cougarns motorer.

I samband med det så funderar jag på att skaffa s.k. underdrive pulleys.

Är det någon som har erfarenhet av mustangsunlimited:s grejer?

Passar dem? Inte så kul att lägga ~ $200 x 2 och det inte passar.

Orsaken till frågan är att jag tidigare har dålig erfarenhet av "billet" grejer. Ser bra ut, passar dåligt.

/Tommy.

Pulley kiten som säljs av bla Steeda till 05+gänget fungerar bra varför skulle det inte funka här? vattnet har samma dencitiet som på 60-talet ja t.o.m när dinosurerna gick på vår planet och vi dricker samma vatten som dom. ett riktigt utprovat kit ska fungera thats it."[/eller är du sniken?]

Ehh, missförstår jag dig rätt? Du menar att steedas kit till en -05:a skulle passa en cleveland från -70? :shock:

Min fråga var, om någon köpt ett sådant kit från MU. Anledningen är att jag inte har lust tex. att sätta upp remskivorna i en svarv för att de inte linar upp,,,

Naturligtvis finns andra leverantörer, men när jag redan har en lista på MU, så är det självklart man kikar på pulley kit också iom. frakten inte precis är gratis.

Trots allt så är det bara remskivor, vidare så gör sidoeffekterna troligvis det inte värt insatsen om man vill ha en körbar bil.

Läst på andra forum att leverantörer lovar 40 hp, men i verkligheten max 10 troligtvis mycket mindre.

Sniken? Knappast. ;)

/Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att veta hur mycket energi en vanlig vattenpump drar. Någon som vet?

Elektriska vattenpumpar verkar dra omkring 5 ampere. Om elsystemet är friskt har vi ca 14 volt tillgängliga och får således 5*14=70 Watt för att driva elpumpen. 736 watt är en hästkraft, elpumpen drar då ca 0.1 hästkraft.

Det känns osannolikt att man skulle kunna hämta hem 5 hp ( =3680 watt! ) på att byta remskiva.

Att man kan påverka accerelationen genom att minska den snurrande massan köper jag. Var massan är placerad avgör hur stor vinsten blir, längre från centrum = större vinst.

Remskivorna är dock små jämfört med vinsten man kan få när man börjar lätta svänghjul.

För att inte tala om det negativa i att plocka på 20" fälgar och genast slösa bort några 10-delar på 0-100 tiden...

Link to comment
Share on other sites

Läst på andra forum att leverantörer lovar 40 hp, men i verkligheten max 10 troligtvis mycket mindre.

/Tommy 8)

Första gradens kvacksalvare :twisted::twisted: Allt som lovas över 0,5 hästar vinst är överdrivet.

En a/c kompressor är den största boven.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...