M-Code August 19, 2009 Report August 19, 2009 När jag gasar till ca 1000-1500 rpm så stannar inte motorn när jag tar bort kabeln till batteriet, Men så fort motorn går ner på tomgång stannar motorn direkt så har det inte varigt tidigare?Någon som vet om det är generatorn eller laddrelät båda är ca 100 mil gamla. Citera
Nenne August 19, 2009 Report August 19, 2009 När jag gasar till ca 1000-1500 rpm så stannar inte motorn när jag tar bort kabeln till batteriet, Men så fort motorn går ner på tomgång stannar motorn direkt så har det inte varigt tidigare?Någon som vet om det är generatorn eller laddrelät båda är ca 100 mil gamla.Varför tar Du bort batterikabeln när motorn går? Det finns väl ingen anledning att göra så? Såvida Du inte vill förstöra något. Diodbryggan brukar inte gilla att man leker med den. Citera
johnny-57 CMC1544 August 20, 2009 Report August 20, 2009 Det är inte bra att plocka bort kablar när motorn går.Prova med en voltmätare ska ge mellan 14-14,5 volt. Citera
micael CMC918 February 21, 2010 Report February 21, 2010 hejsanjag har en fråga om att inte ladda på tomgångnär min går på tomgång så laddar den 12,7volt men när man gasa till lite så då går mätan upp till 14,7Vska det vara så eller vad er det som är fel.man vill att den ska ladda hela tidenhar en mustang -66 /micke Citera
Gtttggg February 22, 2010 Report February 22, 2010 hejsanjag har en fråga om att inte ladda på tomgångnär min går på tomgång så laddar den 12,7volt men när man gasa till lite så då går mätan upp till 14,7Vska det vara så eller vad er det som är fel.man vill att den ska ladda hela tidenhar en mustang -66 /mickeDin generator är på väg att lägga av för den kommer ladda sämre för varje åksäsong om du inte åtgärdar det för den ska ladda 14-14,5 Volt konstant. Om du inte vill renovera den, föreslår jag du köper ny generator samt nytt laddningsrelä men visst kostar det en slant men det är värt. Du slipper tänka på dött batteri vid tex cruising och det är en av de klassiska felen som uppstår i sånt läge. Jag antar du har ett original generator i bilen vilket den har antagligen suttit i sen fabriken. Om det stämmer, är ingreppet enkelt. Jag hade samma problem som du och fick sämre laddning för varje år så jag bytte rubbet och är nöjd sen dess. Köpte *paketet* hos Rolands Mustang. Citera
grufman February 22, 2010 Report February 22, 2010 finns det inga moderna generatorer som passar istället för de gamla? Dvs generatorer med inbyggd regulator som en modern bil? Eller kör man fortfarande med externt (brandfarligt och opålitligt) externt laddrelä? Citera
JanneJ February 22, 2010 Report February 22, 2010 finns det inga moderna generatorer som passar istället för de gamla? Dvs generatorer med inbyggd regulator som en modern bil? Eller kör man fortfarande med externt (brandfarligt och opålitligt) externt laddrelä?Boschgeneratorer som sitter på många 70-80 talsbilar passar bra, det enda som behövs är ett 67 mm långt distansrör och lite omkoppling i kablaget. Min råkar komma från en BMW och laddar perfekt på tomgång. Citera
bige February 22, 2010 Report February 22, 2010 http://www.paperformance.com/scripts/pr ... roduct=343 Citera
bulan February 26, 2010 Report February 26, 2010 Varför är det brandfarligt med en extern spänningsregulator men inte en innbyggd? Gäller det i så fall även de moderna elektroniska regulatorerna som inte innehåller spolar? Mvh. Mats Nilsson CMC 2089 Citera
grufman March 8, 2010 Report March 8, 2010 Varför är det brandfarligt med en extern spänningsregulator men inte en innbyggd? Gäller det i så fall även de moderna elektroniska regulatorerna som inte innehåller spolar? Mvh. Mats Nilsson CMC 2089 Läste nånstans att ford slutade med dom just på grund av brandrisken. Sannolikt ingen stor risk, men gör man 10 000 000 bilar så brinner alltid nån upp.Tillbaka till frågan, måste man köra med old-school generator bara för att man kör gammelbil? Finns det inga moderna generatorer till gammelbilarna? Citera
bige March 8, 2010 Report March 8, 2010 Varför är det brandfarligt med en extern spänningsregulator men inte en innbyggd? Gäller det i så fall även de moderna elektroniska regulatorerna som inte innehåller spolar? Mvh. Mats Nilsson CMC 2089 Läste nånstans att ford slutade med dom just på grund av brandrisken. Sannolikt ingen stor risk, men gör man 10 000 000 bilar så brinner alltid nån upp.Tillbaka till frågan, måste man köra med old-school generator bara för att man kör gammelbil? Finns det inga moderna generatorer till gammelbilarna?ikke noe problem her er bilde av 140 amp montert i min 73 med fake lade reg Citera
bulan March 8, 2010 Report March 8, 2010 Okey! Jag köpte nämligen en eftermarknads-regulator med "original-look" (blå med gul Autolite text). Eftersom bilen efter bytet fortfarande laddade med överspänning trodde jag att något annat var fel. Till slut visade det sig att det ändå var den nya regulatorn som inte betedde sig som den skulle. Fick då en likadan skickad till mig. Den var bättre men betedde sig ändå underligt med för stora variationer på spänningen innan den reglerade. Ringde då en vän som har elverkstad och han kom förbi garaget. Han öppnade då genast regulatorn och visade hur den var uppbyggd med 2 st. spolar precis som förr i tiden innan de blev elektroniska. Han sade genast - Andvänd för f.. inte en sådan här!!! Han visade kontaktytorna till de 2 spolarna som skulle "slå inn" en i taget för att reglera spänningen och kvaliteten såg bedrövlig ut. Allt var så skevt att ytorna nästan inte möttes. Han åkte också hem och hämtade 2 andra för att visa hur en gammal hedlig var gjord (en tysk och en amerikansk)Sedan köpte jag istället en elektronisk (till 1/2 pris men utan original-look) och den funkar bra. För säkerhets skull monterade jag också en Volt-meter för att undvika en otäck brand om regulatorn ändå skulle paja i framtiden. Mvh. Mats CMC 2089 Citera
Ronnie S March 9, 2010 Report March 9, 2010 Tillbaka till frågan, måste man köra med old-school generator bara för att man kör gammelbil? Finns det inga moderna generatorer till gammelbilarna?Old-school??? Mustangerna som tillverkades fram till hösten 1965 hade ju likströmsgeneratorer, så har man en Mustang nyare än det och har växelström så hänger man väl med i tiden Skämt åsido, jag tycker nog originalgrejorna räcker till för den sommarkörning som de äldre bilarna oftast används till, bara grejorna är i fullgott skick. Citera
grufman March 9, 2010 Report March 9, 2010 här är lite mer info om hur man uppgraderar en 2G-generator till en 3G-generatorhttp://www.oldengine.org/unfaq/3ag/3ag.htmdet står också att 2G-generatorn har en inneboende brandrisk som man blir av med om man byter till 3G. Citera
bige March 9, 2010 Report March 9, 2010 här är lite mer info om hur man uppgraderar en 2G-generator till en 3G-generatorhttp://www.oldengine.org/unfaq/3ag/3ag.htmdet står också att 2G-generatorn har en inneboende brandrisk som man blir av med om man byter till 3G.som jeg har prøv og fortelle - har jeg gjort dette på min 73 med sett fra http://www.paperformance.com/scripts/pr ... roduct=343de leverte ferdig dynamo og tom "laderegulator" bare for og få det til og se ut som om den var orginal .Alle papirer - koblings innstruksjoner og HD batteri ledning med sikkering fulgte med .Brukte to timer til og montere det - men jeg er norsk http://www.fordmuscle.com/archives/2004 ... /index.phphttp://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.htmlhttp://www.fordmuscle.com/archives/2005/08/Alternator/ Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.