Jump to content

Recommended Posts

Skall man ligga på topp kostar det.

Vad vill du ha, effekt eller bara kunna köra på blyfritt?

AFR skall vara bäst, också dyrast ca $1400 paret.

Edelbrocks RPM ($1100) och GT40 ($900) toppar kanske lika bra, inte riktigt så dyra.

Sedan finns andra tex patriot($700), men de har inte samma rykte, skall tydligen krävas lite jobb s.k. halvfabrikat made in China,,,,

Jag skall inhandla GT 40.

/Tommy.

Nej är ute efter effekten. Håller på att bygga en 289, bottendelen är klar. Siktar på ca 300-350 hästar.

Vad brukar frakten gå på om man köper toppar från USA?

Har sett att speedlab har toppar som går på 10900kr. Det är ju ett mycket bra pris. Men är det nått att ha?

Är ju rätt smidigt att kunna handla i Sverige.

//Johan

Speedlab, jag vet inget om dem. Men om de är bra så är det ett kanonpris.

Frakt från USA är vansklig, på ebay vill de flesta ha $400 för frakt :shock: . Någon har anget $100.

Så ett par alutoppar går nog loss på ca 13000 -15000:- med frakt tull o moms.

Försöker ordna en kontakt i USA att skicka ett par,går nog spara ett par kronor där.

/Tommy.

Jag kör med Speedlabs toppar. Och är kanon nöjd. Innan hade jag ett par grottis protade toppar. Som funkade skitbra dom med. Det som jag märker i skillnad. Är ett bättre bottenvrid jämnare tomgång. Något högre topp effekt. Plus en kallare motor. Har inga som helst värme problem längre. Med dom gamla så steg tempen sakta i köer. Det finns inte längre.

Priset var ett stort plus. Man kan säga att jag är skit nöjd.

Berra

Tjena!

Fick hem ett par AFR toppar till min 302:a och dessa är riktigt fina, cnc frästa i alla kanaler och förbränningsrum inget massa gjut krafs som måste tas bort för att få ut det dära sista.

Topparna har bestnummer 1399 och har 1,9 1,6 ventiler 165 cc insugskanal samt 58cc förbränningsrum.

Flög hem dem från summit via BAX (shenker)

Ända nack delen är vell priset men det var de väl värda

Har själv dragit iväg ett mail till Speedlab angående hur det blir med att ha kvar originalkolvar etc.. Där har man itne mycket koll. :roll:

Hoppas på att det ska gå å bara sätta dit nya toppar iår, så får man ta resten i vinter.

10.900:- för ett par kompletta toppar är BILLIGT.

Jag skall inhandla GT 40.

/Tommy.

Är det dessa?

http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6049-X306/

Det är 940$ för dom + fakt. (7.000:- med dagens kurs)

Och så säger vi att frakten är på 200$

Så sammanlagt 8.500:- ex tull.

Det är jäkla bra pris det också. Men är dom topparna då bättre än Speedlabs?

Inte om dem är bättre kvalitetsmässigt, det är ju lite svårt att säga. Men i hästkraftväg?

Dessa har mindre kompressionskammare 58 cc mot de andra ovan 64 cc.

http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6049-X307/

Men de finns att köpa billigare på Ebay.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ford-Rac ... 06.c0.m245

Beträffande dyno o liknande ingen aning, dock klarar dessa GT40 ett något högre lyft. 0.500 > 0.550.

/Tommy.

Riktigt bra toppar är Trickflow och Canfield.

RHS har oxå prisvärda bra toppar.

Angående ventiler tar i kolvar kan ingen säga att det funkar.

Man måste montera topparna och mäta.

Men jag kan inte tänka mej att man behöver slipa ur kolvarna om man har en snäll kam.

Jag fick slipa ur massor på mina kolvar men mina toppar är planade en hel del+att min kamaxel inte är så speciellt snäll.

Jag tillverkade ett verktyg av en gammal topp och några gamla ventiler.

Gresse

Helt klart smidigt verktyg!

Någon som har köpt toppar från summit som vet vad frakten hamnar på till Sverige?

//Johan

Frågade igår på hur mycket frakt för Toppar, insug och kamaxel skulle kosta. 202$.

Men du kan nog räkna på 200$ bara för topparna.

Kolla runt på denhär länken http://www.sbftech.com/ Jay Alllen är kung här ( Han är inblandad i Billy Gliddens fruktade Ford smallblocks ) , många bra tipps vad gäller smallblock dock ej Cleveland vilket dom inte kan här, du kan även hitta vilka prylar du inte ska köpa så du slipper att bli besviken.

:twisted: cleveland stroker is strong