August 23, 200915 yr comment_79761 Har köpt grannens gamla passat från 95, den är väldigt fin och så. Men den startar inte.för att sammanfatta, han har haft elfel på bilen, glapp i tändningslåset.så den har stått stilla i mååånga år. Förra året skulle han provstarta den, gick inte men efter byte av bränslefilter gick bilen igen.nu är det samma sak, den startar, går i 2 sekunder dör, tvärdör också. Provar igen, samma sak. Vad kan vara felet? Bränslefiltret igen? glappet i tändningslåset som spökar?
August 23, 200915 yr comment_79762 Men Robert då... Skulle inte du köpa en fastback?Åsså bidde de' en passat Kolla så du får spänning till bränslepumpen (tror den sitter bak), får du det ta loss slangen från pumpen och kolla att den pumpar ordentligt.
August 23, 200915 yr Author comment_79765 Ja det blev en passat -95 kombi istället för en fastback nädå. det ska bli en fastback så småningom Men det var en bra deal och den ser väldigt bra ut efter tvätt.Fixade elfelet nyss (hoppas jag) det var glapp i instrumenthuset och jag lödde om i kretskortet där kontakten går in, så nu lyser allt så fint så.får se om det verkligen är det felet, men verkar iaf så.Ska prova om bränslepumpen funkar, återkommer
August 23, 200915 yr comment_79766 Den kan vara lite kitslig den däringa är det 1.8:an eller 2.0:anHade en Audi A6 avant med 2.0:an, gillade den skarpt. Tillräckligt stark och med en mycket bra bränsleekonomi. Körde 21000 mil utan problem innan jag sålde den till några Litauiska byggnadsarbetare som genast exporterade den till hemlandet. Priserna ligger på det dubbla i Litauen jämfört med här.
August 23, 200915 yr Author comment_79769 Den är fortfarande glapp i tändningslåset, det verkar vara fler elfel på den förutom det.Har beställt ny kontakt till tändningslåset.
August 23, 200915 yr comment_79788 Tändningslåset är ett orginal fel på passater. Jag har bytt ett åtskilliga så danna på olika Wvs. dom brinner sönder. Det är bara till att byta. Och sällan svårt att byta heller. Och jag ab´ntar att du har en sådann modell som har pumpen i tanken. Var noga med att slangarna kommer rätt. Berra
August 24, 200915 yr comment_79799 Offtopic av högsta klass:Är det nån på forumet som har erfarenhet av Audi A6 med 2.0 TFSI- motorn?Är modellen köpvärd, eller är bilen lika klumpig som den ser ut? Ingen skönhet direkt, men rymlig.
August 24, 200915 yr comment_79800 Offtopic av högsta klass:Är det nån på forumet som har erfarenhet av Audi A6 med 2.0 TFSI- motorn?Är modellen köpvärd, eller är bilen lika klumpig som den ser ut? Ingen skönhet direkt, men rymlig.Ny eller Beg? Longlife service på dom bilarna, kontrollera hur sotig den är i oljelocket. Är den servad på Toveksbil så fly = 0
August 24, 200915 yr comment_79801 Offtopic av högsta klass:Är det nån på forumet som har erfarenhet av Audi A6 med 2.0 TFSI- motorn?Är modellen köpvärd, eller är bilen lika klumpig som den ser ut? Ingen skönhet direkt, men rymlig.Ny eller Beg? Longlife service på dom bilarna, kontrollera hur sotig den är i oljelocket. Är den servad på Toveksbil så fly = 0Cheers, Magnus!Sotig i oljelocket, - är det mycket leakdown, eller äter den bara annars mycket olja?Letar en beg. 2006 eller 2007 modell för en bekants räkning. Kommer att användas ca 2000 mil/år. Det finns ett antal lågmilare på marknaden, så det satsas inte kulor på en ny. Blir åbäket slö om man har automatlåda? 170 kusar är inte mycket i en så tung bil. BMW 5'er (E60) är minst 150 kg lättare.Föreslog en 5 series, men det skulle vara Audi, så nu blir det till att vaska fram en bra vagn. V6 motorn är knappast något man vill ha, eller?Alla tips mottages med tacksamhet.
August 24, 200915 yr comment_79817 Nu blir jag förbryllad. Varför inte en BMW. Audin svindyr i delar och rep. Om du vill verkligen veta mera. Så kan jag ge dig ett tel nr. Till en person som bara jobbar med dessa bilar. Han har avråt mig flera gånger från ett sådant köp. Det är bara dyrt säger han till mig.Berra
August 24, 200915 yr Author comment_79822 Nu har jag iaf kollat så pumpen funkar, och det gör den, men märkte nu att det sitter en gummifläns vid insuget. Heter tydligen förgasarfotsgummi.Den är jättetrasig, undrar om detta kan vara felet. blir att beställa även en sådan.
August 24, 200915 yr comment_79823 Detta är ett mycket vanligt fel på alla WV bilar. Jag trodde alla visste om detta. Ja detta fel kan vara ett helvete för ägaren som inte vet något.Berra
August 24, 200915 yr Author comment_79824 Jag har ju hittat följande fel:glapp i instrumenthus, fixat med omlödning i kretskortet.glapp i tändningslåset, beställt ny.trasigt förgasarfotsgummi, beställer ny.Kan något av dom 2 kvarvarande felen vara orsaken till att den går i 2 sekunder och sen lägger av?
August 24, 200915 yr comment_79825 Nu blir jag förbryllad. Varför inte en BMW. Audin svindyr i delar och rep. Om du vill verkligen veta mera. Så kan jag ge dig ett tel nr. Till en person som bara jobbar med dessa bilar. Han har avråt mig flera gånger från ett sådant köp. Det är bara dyrt säger han till mig.BerraBerra, jag kör själv BMW 3', 5' och 6' series,letar en A6 för familjebekants räkning.
August 25, 200915 yr comment_79863 A6 titta noga på dekorlisterna+rails runt rutorna brukar vara sönder tvättade etsningar i dom efter feldosering av b.l.a avfettningsmedel
August 26, 200915 yr comment_79911 Okej. Helt basic stuff, alltså Antar att VAG fått ordning på problemen i framvagnen vid det här laget. VAG motor och låda brukar vara "sisådär helt okej", några modeller undantaget. Har surfat på nätet, åsikterna verkar vara mer positiva än negativa. Bara att titta sej omkring då.Provkörde en '07:a igår kväll, kunde bara konstatera att jag inte skulle byta till Audi själv. Inget direkt fel, men ändå saknas nånting. Att hoppa från en E60 till en A6 och tillbaka är en "intressant" upplevelse.
August 29, 200915 yr Author comment_80061 Följande symptom:Bilen startar direkt jag vrider på nyckeln, men efter 2 sekunder slår den av.kan prova flera gånger med samma resultat.Jag har kollat följande:Säkringen till bränslepumpen är hel.reläet till pumpen slår till när jag vrider igång och är draget i några sekunder efter att den har lagt av.pumpen går under tiden reläet är draget.har lossat bränsleslangen vid insuget och det var ett jävla tryck där också. (bilen var ej igång då)Så vad ska jag kolla? Finns ju ingen immo på bilen som kan ställa till det. har även gjort rent jordpunkterna vid motorn.
August 29, 200915 yr comment_80066 Bytte du eldelen i tändnings låset ?Ett vanligt fel (som fler har sagt här).Har nog bytt ett hundratal sådana på vw produkter.
August 30, 200915 yr comment_80139 Troligen har du elfel i tändningslåset som flera redan har tipsat om. Har själv haft samma problem på en 96 där det gått varmt i tändplattan och anslutningsstiften blev lite brända vilket gav dålig anslutning. Troligen blir det då för låg spänning till startspärren och då går motorn ca 2 sek innan den stannar. Jag bytte tändplatta och elkontakten. Efter detta har jag inte haft några start problem.Lycka till med felsökandet.
August 30, 200915 yr comment_80151 Kommer inte ihåg på den här modellen;men det kan sitta en hallgivare i fördelaren
August 31, 200915 yr Author comment_80164 Kommer inte ihåg på den här modellen;men det kan sitta en hallgivare i fördelarenDu tror att det kan vara den som spökar?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.