Jump to content

Recommended Posts

Jaha...då är man "fast i träsket" :-- Jag har gjort plats i garaget och Mussen står prydligt uppställd i väntan på att bli nerplockad...slipad och lackad under vintern! Samtidigt behöver ju nog motorn få sig en omgång oxå! Men jag vet inte riktigt var/hur jag skall börja. Det som sitter i är en orginal/orörd orginal rova (289 med 2ports förgasare och "standard-standard-typ-allting-i-hela-motorrummet-stuk" Jag vill och jag kan (tror jag) göra allt själv..bara jag får tips å råd ;) MEN! i det skick motorn är idag (Ja, jag vill självklart ha ut fler hästar ur stallet än idag!!!!! -dock till en rimlig peng) Ska man satsa på en "nyrenoverad" motor frå U.S eller bara köpa "renoverings-kit" till den befintliga samt byta insug till 4-port (och isåfall vilket? Det finns ju en uppsjö!!!!) Likadant byta Förgasare till 4-p...och samma här! det finns ju massor å välja mellan....

Jag har ju ingen tillgång till specialverktig, justeringsmojjar, test-prylar mm.. för att justera "finliret" i motorn då jag har bara har mitt lilla garage med lite "standard verktig" och kanske en svets och lite sånt. Lönar det sig att byta en massa i den gamla motorn...eller ska jag lämna in den för renoveriing? Typ, till "Birka motorrenovering" o.d. Tjaaa, vad vet jag... Kanske blir dyrt? Men jag har ju sökt och läst här på forumet att aven den mest kunniga kan råka ut för missöden OCH får göra om hela jobbet igen...och mer pengar går åt.... Kanske ska satsa på en "ny" motor istället...kanske en 351??? Gaaaaahhhh!! Men hallå?! Hu vad frågor jag har! Hahaha...nä, jag känner att jag kommer på mig själv här. D.v.s Mer pengar...bättre motor....mycket mer pengar .....mycket bättre motor....snålt med pengar....glöm att göra nåt vettigt med motorn, och satsa på nåt annat i livet...

Ja...näää...jag känner mig kluven i valet. Kanske någon god själ har ett bra förslag hur jag bäst förvaltar pengarna (de få jag har) till en bättre motor med lite mer power.

Finns det annars nån schysst firma i Sverige som har bra motorer man kan titta på? Eller nån bra /billig firma som kan ge sig på motorn å trixa fram/renovera min gamla rova? *suck* Känns som hur jag än gör blir det dyrt. aja....kan vara värt det kanske! :roll: Tacksam för alla tips och råd jag kan få av Er!

Jag började som du med en 289" 2-port och renoverade och satt i bättre grejer. Ska man trimma så blir det bara fler och fler grejer att byta ju djupare man gräver. Finns nästan ingen botten har jag märkt.

Skulle nog vara billigare om man köper ett komplett 347" strokerkit än att fixa allt gammalt själv.

Gresse

Hejsan.

Mitt tips i första hand är att dela upp projektet i 2 delar.

Lack/motor. Satsa på det ena och ta det andra nästa år.

Tiden rusar i väg och våren är snart här, inte kul och stå med bil nerplockad i molekyler när knopparna brister. been there done that.

Att renovera motorn är inte särskilt svårt och dyrt i jämförelse med att laga rost och lacka, detta medför en massa såsom nya kromlister m.m.

Delar finns begagnade om du vill köra lågbudget, satsa på "kända" märken, det enda som du inte bör köpa begagnad är förgasare.

Plocka ner motorn själv, om du väljer att göra det i vinter.

Inte svårt, dokumentera med digitalkamera. Sedan har du forumet till hjälp om du stöter på problem. Att göra en standard renovering är som sagt inte svårt, uppgradera till 4 port inte heller, men när det blir mer än så blir det mer komplicerat och dyrare.

/Tommy.

Okej! Tack för alla tips!

Jag håller med att det är nog bäst att dela upp det på 2 delar...dvs. Lacka om den i vinter (Jag är såååå glad att jag är förskonad mot rost! :D ) Men ändock riva ur motorn och byta lite slitdelar till att börja med... Motorn kan jag ta nästa år... Man vet ju aldrig, jag kanske får ihop budgeten så det blir en ny motor istället. Känns ju inte så kul att ha lagt ner en massa tid och pengar, sen visar det sig som sagt att det hade varit billigare att bytt motor helt istället.

Så...så får det nog bli!

Fast jag ska ju inte börja riva än ;) det är ju fortfarande "sommar" ute! :P

Hmmm...jo, jag ska nog kolla med honom...är ju sååååååå sugen att få ut lite mer av motorn...den är ju så trött, så trött, så att det nästan är pinsamt. :( MEN: Den låter najs med mitt nya 3" Magnaflow med X.pipa iallafall... :--

En 289 är ärligt talat väldigt trött även som nyskick.

Tröttare än en vanlig VOLVO V70

Mitt tips är att se dig om efter ett motorpaket 5.0 inkl Overdrive låda eller 5-växlad manuell

Iochförsig krångligare och mera jobb men det är bara vad jag själv skulle vilja ha.

(Helst böka ner en 4,6L DOCH Cobra motor)

Håll dig borta från 3'' avgassystem! Bilen kommer låta som en fiskebåt.

För stort helt enkelt.

2,5'' eller även 2,25'' ger ett riktigt nice sound.

Annars är 289a en riktigt skön motor så vill du renovera gör 100% original för den går så skönt!

Att trimma går ju men du ska veta att gör du det så vill du ha mer. :P

289 är en liten motor och det blir lite dyrt/hk att trimma den.

Så antingen mer kubik eller modernare motor är faktiskt mest värde för pengarna.

Försent!...det sitter redan ett 3" på den...råkade bara bli ett sånt när jag beställde :-- Aja, man måste ju börja nånstans! Men faktiskt så låter den riktigt skönt! Inte alls som en fiske båt...nä den låter mycket rapp och faktiskt blev den betydligt piggare än det 1,8" en-pipiga orginal rör som satt på när jag köpe den.

Drömmen är ju att få tag i en 351w eller dyligt att kasta i :lol: Men allt hänger ju på pengar, pengar pengar...

Så jag får se vad som händer under vintern.

Drömmen är ju att få tag i en 351w eller dyligt att kasta i :lol: Men allt hänger ju på pengar, pengar pengar...

Så jag får se vad som händer under vintern.

Ja en 351W är plättlätt att få i.

Pengar är extremt viktigt att man har för motorbyggen för det blir ALLTID mycket dyrare än man trott.

En massa överraskningar åker man på och med tiden blir man dessutom kräsen och börjar köpa dyra delar.

Tänk även på att lådan du har går inte på en 351W rakt av och kommer inte hålla så länge för det extra vridet.

Så den bör bytas eller byggas om dessutom!

Kedjan är inte starkare än den svagaste länken.

Din plan för vad du tänkt dig måste vara tydlig och håll dig sedan till det.

Är det 200Hk,250Hk,300Hk, 350Hk eller mer som du vill ha?

Hej.

Så här kan man säga, en sliten 289-302 eller i stort vilken

av Fords snurror är omärkbart slö om man inte har något

att jämnföra med, den ryyyker och mullrar, häftigt. :?

Bytt slitdelar samt sätt på ny kamdrivning, montera en

kam med något bättre värden än original samt friska

lyftare och oljepump och ett känt märke på ett insug med

bra fugge. 8)

Jag kan utan att ljuga påsstå att du kommer att tro att

du trimmat motorn mer än du egentligen gjort och att

du kommer att vara jä-lit nöjd med det lilla länge. :?

Det finns många som tycker att man skall göra det ena

och det andra som kan kostar skönnna pengar,

tänk ekonomiskt, fixa snurran du har till rätt peng,

häng upp ett råämne i ditt motorstöd och meka långsamt

och länge medans du åker med din hemmarenoverade

snurra. 8)

Så gör jag och det tycker jag har funkat bra, fast jag

kanske inte är rätt person att uttala mig, dålig ekonomi

styr tyärr mig. :(

Ett råd, ta en sak i taget, se till att Mussen funkar att

åka med varje vår oavsett hur mycket det finns att

göra, var rädd om din hobby och njut så länge det

bara går, det går att göra massor på vinterhalvårets

mörkaste del och det behöver inte kosta massor. :)

Förlåt mitt svammel igen men tänk noga igenom

vad du vill och sattsa på det, en sak i taget. ;)

TACK för alla tips!

Det är absolut inget svammel! Tvärtom! Ni båda bara skriver precis som jag BÖR och SKA tänka! :-- men själv tänker/drömmer man på att byta motor, låda, ja, allt som är dyrt, och tråna efter 5-600hk men i själva verket är det precis så HÄR jag ska planera! :oops: Så...så måste det bli! Jag skall lyda era råd och börja med att ta ur motor, byta slitdelar och packningar mm. Sedan kanske satsa på ett nytt insug och förknasare...och om pengarna finns även de andra delarna såsom lyftare, kam, mm....

Och ja....jag tror på vad du skriver, att den lilla effektökningen känns tillräckligt...jag tyckte det vart skillnad bara att byta avgas!

Så jag är nog glad om jag får ut 250Hk när allt är klart :roll:

Ja en översyn som att bara byta packningar, ny kam, drev och pump etc är givet och lätt att fixa själv i garaget som Lars sa så bra.

Dessa vinkelåttor är ju grymt enkla så det fixar nästan vem som helst om man har en verktygslåda och en Haynes manual som guide.

Viktigt att motorn fungerar bra innan du river så du vet att allt lirar som det ska!

Tänk på att effektuppgifterna för 289 är SAE GROSS så din motor som enligt uppgift har 220Hk egentligen har ca 175Hk på hjulen så som man mäter idag.

(eller vad det nu blir om någon vet eller mätt på bakhjulen? )

Så även om allt är i perfekt kondition så blir det ingen raket.

Ungefär som en VOLVO m.a.o ;)

Men som sagt om du nöjer dig med original så går den underbart skönt!

(bara man tar bort 3'' systemet ! hehehe )

Allt är ju en smaksak och jag måste erkänna att sista tiden har jag fått ny tändning på blueprintade motorer.

Har nästan glömt bort hur skönt det var med original maskiner.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...