Jump to content

Recommended Posts

Ja hur man vill trimma finns det oändligt med ideer runtomkring och alla tycker att ens ide är all rådande.

Här är mina och tyck va fan ni vill om dom! 8)

Minns inte riktigt hur många motorkombinationer jag dumpat ner under huven på min Mustang men det är mer än 7st.

En del kass och och en del kanon.

Faktiskt har jag haft en IDENTISK kombination med 302 som "1096" beskriver ovan.

Ganska gammal kombo men den gick bra!

Det var nog 15år sedan men har för mig jag tyckte den var svag i lågregister men över lag okej och gatvänlig.

Idag kör jag 351 och hydraulisk rulle som alla andra som bygger nytt.

Helt outstanding och skulle aldrig i mitt liv gå tillbaka till "plattkam"!!!!

Mina erfarenheter av att bygga är numera att försöka göra det enkelt och att ha en extra motor.

Bygga om en befintlig motor blir både dyrt och ofta stressigt om man vill köra varje sommar.

Bygg färdigt en extra rova och sedan sälja av den gamla efter det man gjort motorbytet.

Blir bäst trots att man under en tid tycker att man får ligga ute med en hel deg.

Naturligtvis beror ju detta på hur omfattande renovering man gör!!

Att hänga upp motorn i ett motorställ och lacka upp och byta packningar är ingen renovering i min mening.

Sedan har vi den gamla regeln "There is no substitute for cubic inches" som faktiskt gäller!!

Heder åt den fina 302 motorn men den saknar det där sköna vridet.

Minst 351 och helst ännu mera!!! :-- (även där till en viss gräns om man inte vill byta hela drivlinan)

En sen truck motor torde vara lätt att hitta och den har då redan "retro fit" gördeln för rullkam.

Visst rullkam kostar men det är inte frågan om det är värt eller inte! Det är ett MÅSTE!

Sedan tycker jag att man behöver inte vara superpetig att leta efter ynka

hästkraft genom att mikroskopiskt slipa och plita på delar.

Vansinnigt!

Lägg pengar på bearbetning, balansering och högkvalitativa delar så blir

det tryggt och tillräckligt för gatan.

Trimma inte för hårt det blir tråkigt i längden.

Jag är nu själv på gång att trimma ner min motor för 3e' gången!!!

Visst den är rolig som fan när man vill men faktiskt så använder jag

bilen mer som en "vanlig" bil än som "busbil" och därför blir det jobbigt med hårt trimmat.

Min rullkam är COMP Cams näst vassaste men den funkar hyfsat för cruising ändå!

Kräver dock 3000rpm stall turbin ändå vilket är blir dyrt i drift och varmt men roligt!

Filma faktiskt förra veckan en liten lugn sväng på stan utan att dra på.

Lite smågasande men ingen "platta i mattan" alls

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Faktiskt har jag haft en IDENTISK kombination med 302 som "1096" beskriver ovan.

Ganska gammal kombo men den gick bra!

Det var nog 15år sedan men har för mig jag tyckte den var svag i lågregister men över lag okej och gatvänlig.

Identisk på så vis att just Ditt namn står på alla de kvitton jag har på motorn som jag fick med när jag köpte bilen. ;)

Enda jag gjort är att satt dit en ny 570 holley och ett par korta hedman headers samt byggt nytt avgas med Xpipa.

Visst ingen raket i botten men väldigt körvänlig och varvvillig.

Identisk på så vis att just Ditt namn står på alla de kvitton jag har på motorn som jag fick med när jag köpte bilen. ;)

Enda jag gjort är att satt dit en ny 570 holley och ett par korta hedman headers samt byggt nytt avgas med Xpipa.

Visst ingen raket i botten men väldigt körvänlig och varvvillig.

Haha där ser man!

Hur gamla är kvittona?

Det jag minns var att jag fick motorn gratis från en "rövsmälld" Lincoln.

Blev ett billigt bygge utan krusiduller.

Minns dessutom att jag fick hjärnsläpp och lacka den pippigul.

Tror jag fick bort all färg? ;)

Rullkam känns onekligen rätt, det enda smolket i bägaren är priset..mer än det dubbla jmft med en hydraulkam ( 850$ mot 350$).

Då räknar du med nya lyftare och retrofitkittet att kunna konvertera eller? Tycker det lät mycket annars... :?

Ja, det var ett komplett kit i bägge fallen, lyftare, fjädrar, kamkedja+drev.

Som jag påpekade i början så är jag ute efter en komplett drivlina att renovera vid sidan om och detta är bara ett budgetprojekt för skojs skull med originalmotorn.

Just nu ser det ut som det kommer att bli modifierade gjutjärnstoppar, ett comp cams xtreme energy kit och hi-po grenrör. Borde kunna bli ett lagom budgetbygge med 250-300 hp och bra körbarhet.

Haha där ser man!

Hur gamla är kvittona?

Det jag minns var att jag fick motorn gratis från en "rövsmälld" Lincoln.

Blev ett billigt bygge utan krusiduller.

Minns dessutom att jag fick hjärnsläpp och lacka den pippigul.

Tror jag fick bort all färg? ;)

Kvitto från Motorteknik Västerås 910418 - Borrning 030, renovering stakar, kamlager.

Engson Motor Västerås 951115 - div kontrollmätningar, nya pluggar samt tvätt av block, slipning vevaxel 010/010, honing av blocket mm.

Sen lite annat, renovering av 289 toppar och div inköp. Vet inte vad som är till just den motorn som jag har men säkert lite av det som finns på kvittona som de flesta ligger mellan 91 och 95.

Idag ser den blå ut iaf... så du gnodde nog dän det mesta gula....

Och även om det blev billigt och krusidullfritt så blev det nog rätt bra...

Verkar för övrigt vara väldigt bra balans i maskinen även om jag inte har några kvitton på balansering, ligger nästan stilla trots det lilla ruppet i kammen.

Dessa retrofit kit, var hittar ni dem?

Kollade Summit, men fick inte många träffar.

Hade tänkt köra RPM kam men är lite orolig för det höga lyftet (550).

/Tommy.

Går fint jag kör 600 lyft på detta.

http://www.summitracing.com/parts/CCA-31-1000/

Jag kollade dessutom med "Play Dogh" lera på kolvtoppen hur mycket spel det var och det blev lite luft kvar!

Dock är mitt block rejält planat så kolvtoppen tittar faktiskt upp ovanför decket

Ford Racing har ju också detta kitt M-6253-A50 men för mig man får slipa lite på lyftarbossarna på ett nonrollerblock så "tie barsen" går fritt.

Annars länkade lyftare typ M-6500-S58 men vet inte vilket som är bäst...

Dessa retrofit kit, var hittar ni dem?

Kollade Summit, men fick inte många träffar.

Hade tänkt köra RPM kam men är lite orolig för det höga lyftet (550).

/Tommy.

Går fint jag kör 600 lyft på detta.

http://www.summitracing.com/parts/CCA-31-1000/

Jag kollade dessutom med "Play Dogh" lera på kolvtoppen hur mycket spel det var och det blev lite luft kvar!

Dock är mitt block rejält planat så kolvtoppen tittar faktiskt upp ovanför decket

OK, rpm kammen är en hydraulisk flat tapped. Men blev sugen på rullkam (hydraulisk) när ni började prata om det.

Denna plåten och gafflarna funkar som en styrning för rullyftarna?

Då jag skall borra blocket 0.30 så skall nya kolvar inhandlas, har fört dialog med KB om detta. Problemet är att mina alu-toppar har 64cc och original är det 58cc.

Då vill jag kompensera för detta med en kolv med lite + cc. Därav finns risken att ventilerna går i med för högt lyft tror jag.

Naturligtvis är valve reliefs ett måste.

Förutom ovannämnda plåt/gafflar, vad behövs?

Rullkam, rullyftare, guideplates, stötstänger, rullvippor (stål eller rf är väl bättre än alu?)

Vad är skillnaden på stud mounted / bolt-in mounted (står så på mina alu-toppar) roller rockers? Kanske samma sak.

Behövs några andra modifikationer på blocket annat än att gänga för plåten under insuget?

Blocket är ett 302- 71 (210hk) med original vev o stakar.

På detta sätts ett EFI.

/Tommy.

Tog bilder på jobbet med mitt "retro fit"

Lite slipning i blocket måste man göra då "hundbenen" inte riktigt får plats överallt.

Sen lite borr och gäng så är det gjort på någon timme.

Viktigt inte borra mer än 9,5mm annars finns risk att borra i kamlager.

Stötstänger i härdat stål i specialmått är ett måste och rekommenderad längd har jag för mig står i Comp Cams instruktioner eller på kamkortet

Kör Comp Cams stålrullvippor tycker jag.

Mer tillförlitliga på gatan än aluminiumvippor som gärna kan gå av.

Visst kostar en smula extra men tryggt.

Stödbult bör du ha i bra kvalitet då det blir extra påfrestning med högre/brantare lyft och hårdare fjädrar.

Har själv blivit ståendes pågrund av felaktig stödbult som gått av.

Viktigt är att ha extra lång stödbult för rullvippor för original stödbult har för få gängor för låsmuttern till rullvippan.

Per B cmc538

Tackar, tror nog jag sett dina bilder tidigare, men börjar bli gammal :) (43).

Jag lägger hellre till en extra slant istf. att "snåla".

Dock är det onödigt att köpa dyrt av detaljer som kanske inte behöver vara av kvalite,,, men ibland vill man iofs att det ska se bra ut för ögat också,, dvs "bling".

/Tommy.

Är det allmänt förekommande att man kör av aluvippor eller är det mest de billiga varianterna?

Har åkt med Trickflows dito nu i tre säsonger så kanske dags att se sig om efter nåt annat?

Kammen ger ett ventillyft på .510" med denna 1.6 vippa har jag för mig och topparna maxar .600" i lyft så rätt bra fjong i fjädrarna.

Varvar i o för sig som max 6000rpm får väl gå tills det smäller :P

Skulle personligen aldrig lägga aluvippor i någon av mina maskiner, om dom skall köras på gatan.

Det finns dock (hujedamej), fabriksmonterade vippor i aluminium (GM gör det- tror jag???). Dom blir verkligen inte valda till Engine-Of-The Year.

Mej angår det inte, köper inte GM-produkter.

Stål gäller för gatan. Aluminium tröttnar snabbare än stål- förr eller senare står man där.

Livscykeln är beroende av legering- som är beroende av priset man är beredd att betala för materialet.

Jeg hadde Harland Sharp sine aluvipper i en 400 hk 351W. De har hengt med i 8 år nå på både gate og race. Den motorn ble brukt i min bruksbil de 3 første åren. Jeg har solgt motoren, men den henger fortsatt med!

Ronny

Livstids garanti på Comp Cams Gold aluvippor... Borde väl vara utprovade vid det här laget så att det ska hålla.

Tror att dom som kört av vippor har antingen haft fel ventilspel, fel stötstänger eller så..

Thomas har helt rätt det!

Aluminium är inte alls lika plastiskt och därmed inte lika säkert som stål.

Aluminium har mycket spröda egenskaper jämfört med stål och det skillnaden mellan sträckgräns och brott är väldigt liten.

Plötsligt går det bara av utan förvarning.

Stål kan ju inte göra det på samma sätt utan det deformeras som tuggummi först.

Ni vet väll själva vad som händer med en aluminiumfälg mot trottoarkanten! ;)

"Livstidsgaranti" kan man ju undra vad det är.

Allt går ju sönder frågan är ju bara när.

Vem orkar reklamera när något går sönder.

Är det "livstidsgaranti" så finns det alltid en massa paragrafer som måste vara uppfyllda för att få ersättning.

Kör själv aluminiumvippor sedan många år och det har hållt.

Men känns inte tryggt att jämt åka och tänka "hoppas det håller, hoppas det håller"

För gatbilen är det alltså bara nackdelar med aluminium.

Det hör hemma mer för tävlingsbruk där man är behov av varje liten pony man kan krama ur motorn.

Tack, Per, för flankstödet.

Somliga tror bara inte....

Högt lyft, aggressiv rullkam och högt fjädertryck tröttar ut aluminium effektivt.

Nedräkningen för alu-matreian börjar från första insugs/utblåstakten vippan är med i arbete.

Sedan kan man kanske fundera på nyttan med aluvippor, är vinsten överhuvudtaget mätbar?

Har testat alu retainers till ventilfjädrarna på en motor, bytte dem efter en säsong då knastren hade börjat äta sig genom...

Är lite tillbaka på min start på den här tråden, om motorn i Lasses Ford falcon historic racing. Den som är trimmad enbart med de delar som ford homologerade 1965, en 289:a som ger 334 hp och tål att plågas på racingbanan. Inget alu, ingen rullkam, gjutjärnstoppar mm.

Jag gillar tanken på att modifiera standardbitarna och se vad det ger.

Är det den bilen som är med i senaste Nostalgia?

Läser följande...

# 289" med max överborr 1.5mm

# fri kompression

# fri portning

# en eller två fyrportsförgasare

# headers

338 hk vid 6500rpm

Bara att börja karva i kanalerna Janne!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...