October 27, 200915 yr comment_82855 Jag har läst de tidigare inläggen om detta men har ändå ett par frågor:Påfyllningsskruven är jätteliten och långt ner och trångt är det, jag kommer inte år med min fettspruta. Men kan man kanske ta bort locket under justeringsskruven och smacka dit fett med en liten spackelspade eller något i den stilen?Är det olämpligt med wheel bearing grease? Har en full tub liggande.Har också kollat i min shop manual men blir inte så mycket klokare.
October 27, 200915 yr comment_82865 Jag använde en plastspruta av den typ som finns inom sjukvården. Fyllde den med hjullagerfett och tryckte i fett i tills det blev fullt.
October 28, 200915 yr comment_82874 Hej.Nu tänkte jag babbla lite igen, oftast så räckerdet med vanlig mineralolja i en oljekannan ochen bit spolarslang att förlänga pipen på oljekannan. Det som händer med fett i b.l.a. övre bärarminnre leder och i styrsnäckan är att fett blir tort,då blir det som en fast klump som ligger runtde delar som behöver smörjning, fett gör då inte den nytta eller uppgift som behövs. Alltså skruva bort lock eller nipplar på bärarmensinnre fäste i stötdämpartorn, stick in slangändeoch ge ett par pump med olja i leden, detta ärockså ett utmärkt sätt för de som har en bärarmsom gnisslar, det tystnar ganska omgående ochbrukar hålla länge. Samma gäller styrsnäcka, skruva av den lilla kupol-formade muttern på ovansidan av locket på snäckan,stick in slang tryck i ett par pump mineralolja, oljanlöser fett och tränger in runt kulorna i styrning. Kanske någon tycker att det jag skriver är dumsnålt,men saken är den att det fungerar faktiskt, i annatfall är det kanske dax efter 40+ att ta ner delarna ochgöra en odentlig genomkörare. Viktigt är att inte trycka i för mycket fett i leder, vad ärför mycket, jo det är när gummitätningarna åker ur, detta gäller i första hand övre bärarmar inre led. Var också försiktig med spindelleder så att du inte spränger gummiskyddet, här kommer ett tips tillfrån en bonmek, gör ett litet 3mm hål i damasken på spindeler då kan man pumpa i fett och se detgammla komma ut som en lång mask. På så sett kan man se när det friska fettet kommerut och då vet man att det är något så när med nytti leden, styrleder är däremot ingen fara att tryckai fett då det oftast bara har ett s.k.damm skydd. En sak till, försök att få leden du smörjer obelastaddå kommer fett in lättare och hamnar där det ska. Babbel igen från en som borde varit tyst.
October 29, 200915 yr comment_82931 Ford använde ett specialfett i styrsnäckan och rekommenderar att man inte använder någon annan typ av fett.Mvh Bosse
October 30, 200915 yr comment_82978 OK, backar lite vad gäller typen av fett. Följde anvisningen i HPBooks Mustang Restoration Handbook, "Ford reommends Ford gear lube, part number C3AZ-19578-A, but a highquality, non fibrous disc-brake bearing grease is fine."
October 31, 200915 yr Author comment_82994 Lite dubbla budskap, på stangersite står det att man inte ska använda hjullager fett?.Tror jag kör på oskarssons tips och pytsar i lite olja så länge.
November 1, 200915 yr comment_83016 Det här att man ska bara använda ford orginal tycker ja glåter lite som den där gubben som åker omkring och luktar på reservhjulens luft på moparbilar ,och skriver inteyg om att det är autentiskorginal luft i däcket men som sagt klägget i snäckan torkar ihop,och varför sker det?kan bero på att fettet drar åt sig fukt,avdunstning av vissa oljepartiklar etc.så använder man bilen som en hobbybil så funkar nog att mjuka upp med motorolja eller hypoidolja.fast ok kör man dagligen i varma miljöer är detkanske en fördel med ren orginaltyp av smörja.vet att man brukar fylla samma typ av fett som i drivaxelknutar på framhjulsdrivna bilar,och det är ju något molybdensulfidbaserat..
December 13, 200915 yr comment_84459 Hej,blev inspirerad av siten John Bakke länkade till och rev ner min styrsnäcka eftersom bilen ändå är i molekyler och konvertering till kuggstångsstyrning är minst en säsong bort. Den var faktiskt i ganska bra skick men lagren behöver bytas så ett kit är på väg. Skall bli intressant att försöka justera in snäckan efter instruktionerna.//Mats
December 13, 200915 yr comment_84469 Hej,blev inspirerad av siten John Bakke länkade till och rev ner min styrsnäcka eftersom bilen ändå är i molekyler och konvertering till kuggstångsstyrning är minst en säsong bort. Den var faktiskt i ganska bra skick men lagren behöver bytas så ett kit är på väg. Skall bli intressant att försöka justera in snäckan efter instruktionerna.//MatsHer er en til for den som vil ha orginalt utseende.http://www.428cobrajet.org/forum/index. ... 3912.0;allJohn
January 17, 201015 yr comment_86042 Fick lagersatsen sent omsider. Nu är styrväxeln riktigt fräsch. Den gick att justera så jag fick det där tighta området i mitten vilket tyder på att den inte var allt för sliten. Skall bli spännande att prova hur den känns när bilen är körbar.//Mats
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.