Jump to content

Smörja styrsnäcka


Daggis

Recommended Posts

Jag har läst de tidigare inläggen om detta men har ändå ett par frågor:

Påfyllningsskruven är jätteliten och långt ner och trångt är det, jag kommer inte år med min fettspruta. Men kan man kanske ta bort locket under justeringsskruven och smacka dit fett med en liten spackelspade eller något i den stilen?

Är det olämpligt med wheel bearing grease? Har en full tub liggande.

Har också kollat i min shop manual men blir inte så mycket klokare.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu tänkte jag babbla lite igen, oftast så räcker

det med vanlig mineralolja i en oljekannan och

en bit spolarslang att förlänga pipen på oljekannan. :)

Det som händer med fett i b.l.a. övre bärarm

innre leder och i styrsnäckan är att fett blir tort,

då blir det som en fast klump som ligger runt

de delar som behöver smörjning, fett gör då

inte den nytta eller uppgift som behövs. :shock:

Alltså skruva bort lock eller nipplar på bärarmens

innre fäste i stötdämpartorn, stick in slangände

och ge ett par pump med olja i leden, detta är

också ett utmärkt sätt för de som har en bärarm

som gnisslar, det tystnar ganska omgående och

brukar hålla länge. :)

Samma gäller styrsnäcka, skruva av den lilla kupol-

formade muttern på ovansidan av locket på snäckan,

stick in slang tryck i ett par pump mineralolja, oljan

löser fett och tränger in runt kulorna i styrning. :roll:

Kanske någon tycker att det jag skriver är dumsnålt,

men saken är den att det fungerar faktiskt, i annat

fall är det kanske dax efter 40+ att ta ner delarna och

göra en odentlig genomkörare. :?

Viktigt är att inte trycka i för mycket fett i leder, vad är

för mycket, jo det är när gummitätningarna åker ur,

detta gäller i första hand övre bärarmar inre led. :?

Var också försiktig med spindelleder så att du inte

spränger gummiskyddet, här kommer ett tips till

från en bonmek, gör ett litet 3mm hål i damasken

på spindeler då kan man pumpa i fett och se det

gammla komma ut som en lång mask. :lol:

På så sett kan man se när det friska fettet kommer

ut och då vet man att det är något så när med nytt

i leden, styrleder är däremot ingen fara att trycka

i fett då det oftast bara har ett s.k.damm skydd. :)

En sak till, försök att få leden du smörjer obelastad

då kommer fett in lättare och hamnar där det ska. :shock:

Babbel igen från en som borde varit tyst. ;)

Link to comment
Share on other sites

OK, backar lite vad gäller typen av fett. :? Följde anvisningen i HPBooks Mustang Restoration Handbook, "Ford reommends Ford gear lube, part number C3AZ-19578-A, but a highquality, non fibrous disc-brake bearing grease is fine." :D

Link to comment
Share on other sites

Det här att man ska bara använda ford orginal tycker ja glåter lite som den där gubben som åker omkring och luktar på reservhjulens luft på moparbilar ,och skriver inteyg om att det är autentiskorginal luft i däcket :D

men som sagt klägget i snäckan torkar ihop,och varför sker det?

kan bero på att fettet drar åt sig fukt,avdunstning av vissa oljepartiklar etc.

så använder man bilen som en hobbybil så funkar nog att mjuka upp med motorolja eller hypoidolja.

fast ok kör man dagligen i varma miljöer är detkanske en fördel med ren orginaltyp av smörja.

vet att man brukar fylla samma typ av fett som i drivaxelknutar på framhjulsdrivna bilar,och det är ju något molybdensulfidbaserat..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

blev inspirerad av siten John Bakke länkade till och rev ner min styrsnäcka eftersom bilen ändå är i molekyler och konvertering till kuggstångsstyrning är minst en säsong bort. Den var faktiskt i ganska bra skick men lagren behöver bytas så ett kit är på väg. Skall bli intressant att försöka justera in snäckan efter instruktionerna.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej,

blev inspirerad av siten John Bakke länkade till och rev ner min styrsnäcka eftersom bilen ändå är i molekyler och konvertering till kuggstångsstyrning är minst en säsong bort. Den var faktiskt i ganska bra skick men lagren behöver bytas så ett kit är på väg. Skall bli intressant att försöka justera in snäckan efter instruktionerna.

//Mats

Her er en til for den som vil ha orginalt utseende.

http://www.428cobrajet.org/forum/index. ... 3912.0;all

John

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick lagersatsen sent omsider. Nu är styrväxeln riktigt fräsch. Den gick att justera så jag fick det där tighta området i mitten vilket tyder på att den inte var allt för sliten. Skall bli spännande att prova hur den känns när bilen är körbar.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...