Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

(redigerad)
På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!

Testat = nä, inget läck.

Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. :clap:

JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt...

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

(redigerad)
På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!

Testat = nä, inget läck.

Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. :clap:

JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt...

jag kan bara hålla med dig uffe. Fick samma bemötande efter mina avgasvärden. Jag känner mig i goda händer. :)

hoppas det går bra för bilen din.

//danne

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
På tal om tomgångsvariationer osv! Möjligen inte så att TB har trasig packning o den läcker tjuvluft då får bilen spelet med misstänning o konstiga varvtal. Förklar dock inte felkoderna men värt en liten koll. Spruta startgas vid TB o kolla va som händer kan va värt ett försök då du hade TB borta.. Kan ju vara flera problem!

Testat = nä, inget läck.

Bilen åker släp ner till Håkan Prytz idag. Han har VÄRLDENS trevligaste mekaniker som igår erbjöd sig själv att komma och HÄMTA bilen, medans jag jobbar. :clap:

JAJA jag gränsar till för mycket positiv reklam nu... ber så hemskt mycket om ursäkt...

Tycker inte att det är reklam snarare ett bra att veta vart man kan vända sig.har oxå fått extremt bra service där.

Hoppas det löser sig för alla er som har Hotrod kammar.Misstänkte lite att det kunde skapa lite problem med dessa kammar på tex bilprovningen.Men det löser sig säkert skall ni se på ett eller annat vis.Ingenting är ju omöjligt!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

hej var inne hos håkan igår och han kollade förtändningen på min han ska kontakta brenspeed så de ställer ner den ca 10 grader sen provar vi igen och ser om det hjälper med avgaserna

Link to comment
Share on other sites

hej var inne hos håkan igår och han kollade förtändningen på min han ska kontakta brenspeed så de ställer ner den ca 10 grader sen provar vi igen och ser om det hjälper med avgaserna

Härligt att höra!!!

Då vet jag att det händer grejer där borta!

Jag har nämligen oerhörda magknipor iom denna situationen :):(

Link to comment
Share on other sites

uffeq: Hur har det gått för bilen din? Hoppas det gått bra.

// Danne

Den går som den ska nu igen. Förutom lite för hög IDLE DRIVE. Beror på att BAMA gör kärringstoppsäkra Tunes. ( kanske passar mig iofs... ) Men det ska jag sänka.

Har iofs bett BAMA om en modifierad tune.

Felkoderna var pga att cam phasern var paj ... dåligt eller inget oljetryck till lyftarna på förarsidan. Så det var inte konstigt den lukta soppa, och att den gick blöddrigt. Ventilerna på ena sidan öppa inte som dom skulle när bilen blivit varm. Kall var den okej.

SKUMT. Så det blev lite nya delar och nu är odrningen återställd.

Tack Håkan och Johan.. !!!

Link to comment
Share on other sites

Härligt Uffe, skönt att höra.

Jag vill absolut inte ha högre tomgång då min låter så högt vid uppstart, så jag avvaktar tune ett tag till tror jag.

Skulle behöva sälja bilen för div husrenov men varje gång jag kör den så ändrar jag mig, den går så grymt bra! :--

Vill också helst sälja den när den klarar avgaskraven.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina värden va som följande.

1. HC-halt tomgång, för hög

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

3. CO-halt tomgång, för hög

CO 1,1 (0,3)

CO 2500 0,4 (0,2)

HC 999 (100) (värdet va eg mellan 1400 - 1900 - antar att det inte får plats u rutan :thumbdown: )

Lamda 1,08 (0,95 - 1,09)

Sådär nu va jag in och ombesiktigade!

Då jag får någon vecka sedan såg ett mönster i att direkt efter ommappning och bilen inte åkt något. Va värdena helt okej. För att fina tillvärdena ännu mera slog jag på MAX AC och fullt sprut då låg allt stabilt!

Igår bytte jag tebax till orginal Throttle Body! Och vips jag kan motorbromsa och tomgången lägger sig när jag släpper gasen! :)

Idag åkte jag in, på parkeringen mappade jag om bilen. Körde in på besiktingen.

Värdena jag fick va inte bra. Men MKT bättre!

Frågan är om det går att lira till dessa värden med ny olja och filter. Och göra likadant igen! Dvs mappa om och inte köra något.

Resultat enl följande:

Fordonet har följande fel:

1. HC-halt förhöjd tomgång, för hög

Godkända poster:

CO-halt förhöjd tomgång

CO-halt tomgång

Värden:

CO: 0,2 [0,3]

HC: 219 [100]

CO 2500: 0,1 [0,2]

Lambda: 1,09[0,95-1,09]

Så en månad kvar! Sen MÅSTE det va fixat.

Möjliga vägar:

1. Att MP får fram en tune som funkar. Hoppas :)

2. Byta olja värdet blir bra?!? Kanske! Men inte för övrigt då HCn sticker iväg efter att man åkt en sväng och bilen ställt in sig.

3. Byta kammaxlar

// Danne

Link to comment
Share on other sites

F-n Linde, du är nära nu!!!

Håller tummarna hårt :thumbup:

Robert T kom med ett förslag som jag i all hast inte tänkte på. Va väl så nervös antar jag ;)

Höj tomgången med X2an står nu på ca 950 ställ den på 1300 o prova. Kanske den släpper ut mindre på tomgång.

Ska testa hos polaren nån dag när han har tid.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte göra ett försök igen idag.

Ställde opp tomgången till 1300rpm körde in på besiktningsplanen.

Inte en bil!

Gick in o förklarade mitt bekymmer och att jag va där igår.

200kr efterkontroll, svarade han.

Förklarade att jag inte vill bli av med månaden och om han kunde mäta lite snabbt bara för o se. ( Vilket dom gjort förut utan att jag bönat).

Nix pix 200bagare skulle han ha och en efterkontroll. Vi mäter aldrig annars.

Kundservice jo tjena, han hade kunnat få 200kr svart i fickan om han villa ha det, Det va inte slantarna jag va rädd om!

Tack o hej sa jag o bad han dra åt helvete, tyst dock :)

Jag tror det hade gått vägen annars men jag kan inte riskera en månad förlorad tyvärr. Trist sa räven.

Jag e rätt långsur jag å, så frågan är om jag kommer åka tebax till den stationen igen. Man kan nog kalla mig rätt extrem sådär haha.... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tänkte göra ett försök igen idag.

Ställde opp tomgången till 1300rpm körde in på besiktningsplanen.

Inte en bil!

Gick in o förklarade mitt bekymmer och att jag va där igår.

200kr efterkontroll, svarade han.

Förklarade att jag inte vill bli av med månaden och om han kunde mäta lite snabbt bara för o se. ( Vilket dom gjort förut utan att jag bönat).

Nix pix 200bagare skulle han ha och en efterkontroll. Vi mäter aldrig annars.

Kundservice jo tjena, han hade kunnat få 200kr svart i fickan om han villa ha det, Det va inte slantarna jag va rädd om!

Tack o hej sa jag o bad han dra åt helvete, tyst dock :)

Jag tror det hade gått vägen annars men jag kan inte riskera en månad förlorad tyvärr. Trist sa räven.

Jag e rätt långsur jag å, så frågan är om jag kommer åka tebax till den stationen igen. Man kan nog kalla mig rätt extrem sådär haha.... :wave:

Det jobbar många med hjärnskador där. Kom 5 minuter för sent till en släpvagns besiktning och fick vända. Noterbart var att stationen var tom då också. Hoppas dom blir arbetslösa efter avregleringen :wave: Tips, testa Sandviken. Där verkar dom gilla bilar i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

Problem med höga väreden!

Prova och häll i Tripack oktan höjande vätska.

Används på gamla bilar och det funkar jättebra.

MustangHasse

På gamla bilar mäter man EJ hc värde!!

Link to comment
Share on other sites

Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten).

Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter.

Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100

Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.

MustangHasse

Link to comment
Share on other sites

Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten).

Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter.

Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100

Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.

MustangHasse

Hasse, jag ska läsa på lite om detta.

Tack för tipset!!!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Du följer säkert klimatdebatten angående utsläppen från våra fordon. Nu är de flesta experter eniga om att en fullständigare förbränning av bränslet och reducerad förbrukning är det effektivaste sättet att minska koldioxidutsläppen (växthuseffekten).

Tripak gör det möjligt för alla bensinbilar att tanka med 50% etanol - 50% bensin och därmed spara c:a 1.90 per tankad liter.

Vid kontinuerlig användning av Tripak Bensinbooster sänks i de flesta fall CO värdet till 0 och HC värdet till under 4, högsta tillåtna värde hos Svensk Bilprovningen är idag 100

Logga in på tripak.se och läs mer om detta ämne.

MustangHasse

Hade det funnits ett "mirakelmedel" som detta där man både sparar miljön och plånboken, hade vi redan haft det inblandat i bensinen från början. Att tanka 50/50 klarar de flesta moderna bilar av UTAN detta lurendrejeri.

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är kanske att tryck i 25-50% E85 i tanken?

Förutsatt att bilen klarar det och att man kastar i fullt med "vanlig" soppa direkt efter.

Läser man lite om E85 sänker det BÅDE HC och Co

Nån som har en besiktningstid framöver? Som vill testa?

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är kanske att tryck i 25-50% E85 i tanken?

Förutsatt att bilen klarar det och att man kastar i fullt med "vanlig" soppa direkt efter.

Läser man lite om E85 sänker det BÅDE HC och Co

Nån som har en besiktningstid framöver? Som vill testa?

Det låter mycket intressant. Framför allt så krävs det ett minimum av förberedelser.

Link to comment
Share on other sites

09082010336.jpg[/attachment:4qvupbvr]

Så va och köpte TriPak idag.

Jag behöver prova alla trix som går. :twisted:

Återstår att se om detta hjälper för mina värden.

Höja tomgången till 1100 - 1300

TriPak

Ev

AC på

MAX AC på

Jag ska mäta nu i veckan hos en polare. Ska testa lite olika varianter.

Och om jag måste mappa om direkt innan eller om det blir bra värden endå. Tveksam dock.

Men rentteoretiskt så bör höjningen utav tomgången i sig fixa värdena. Iallafall i min värld.

Jag ska läsa på om etanol nu och se vad jag kommer fram till.

Har hört lite allt möjligt om E85 i nyare bilar.

Katalysatorer som blir för varma o säckar ihop osv...

Det måste ju funka nu. O jag har noll lust o byta kammarna iallafall iår. Nu vill jag bara ha den egenom till vintervilan ;)

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...