Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

(Bump)

Ingen som ställt om tomgången själv?

Ställde ner min tomgång från 740rpm till 560rpm med SF3:an som jag har i samband med när jag la in tunen på bilen.

Funkar fint för mig, men tror det funkar RIKTIGT bra med kammarna på din bil ;)

Härliga nyheter! :clap: Får bli ett test.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

min ligger strax under tusen kanske 950 ska tydligen gå att justera lite på spjällhuset också om man vill prova

Link to comment
Share on other sites

(Bump)

Ingen som ställt om tomgången själv?

Ställde ner min tomgång från 740rpm till 560rpm med SF3:an som jag har i samband med när jag la in tunen på bilen.

Funkar fint för mig, men tror det funkar RIKTIGT bra med kammarna på din bil ;)

Härliga nyheter! :clap: Får bli ett test.

Har för mig det fanns en video med en Kammad GT med kompressor som låg o puttra på just 560rpm. Lät riktigt bra :--

EDIT: Hittade länken, dock var den inte kompressor matad men kammad med 580rpm idle.

!
Link to comment
Share on other sites

min ligger strax under tusen kanske 950 ska tydligen gå att justera lite på spjällhuset också om man vill prova

Hittade denna text i samband med videon ovan.

DON'T mess with your throttle body!!! All that's going to do is get the calibration out of whack. These newer TB are electronically controlled so idle settings is done in the tune only.

If you want to lower the idle, go to the optional parameters selection in your SCT and lower the idle there. I have a Brenspeed tune for my Hot Rod cams and that's what I did until I got them to lower the idle in the tune.

Link to comment
Share on other sites

Ni som kör med kammarna hur pass lågt har ni lagt eran tomgång?

Skulle tro den ligger på drygt 750rpm nu på min. Lite svårt o se exakt.

Men har någon lekt med Xcalen o sänkt den något ytterligare? Har tänkt pröva detta själv.

Enligt vad jag sett på nätet så ska det gå o sänka till 525rpm i min Xcal2a? Antar det e lika på X3 osv...

Vet någon vilket värde man ska sänka om man har en manuel låda? Står så luddigt i menyn. typ neutral rpm, drive idle rpm.. Antar på neutral rpm?

Skall testa lite med detta själv så fort jag fått en korrigerad tune.

Rekomenderar starkt dessa kammar iaf!

Mitt betyg: :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Ingen filmsnutt ännu ???

Can't wait to hear it !!!

Link to comment
Share on other sites

Ni som kör med kammarna hur pass lågt har ni lagt eran tomgång?

Skulle tro den ligger på drygt 750rpm nu på min. Lite svårt o se exakt.

Men har någon lekt med Xcalen o sänkt den något ytterligare? Har tänkt pröva detta själv.

Enligt vad jag sett på nätet så ska det gå o sänka till 525rpm i min Xcal2a? Antar det e lika på X3 osv...

Vet någon vilket värde man ska sänka om man har en manuel låda? Står så luddigt i menyn. typ neutral rpm, drive idle rpm.. Antar på neutral rpm?

Skall testa lite med detta själv så fort jag fått en korrigerad tune.

Rekomenderar starkt dessa kammar iaf!

Mitt betyg: :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:

Ingen filmsnutt ännu ???

Can't wait to hear it !!!

har väntat på ny mapp. Den kom i går.

Ska testa idag. Men vetefan om jag har nån kamera. Rust hemma o vetetusan vart den är.

Kommer i helgen en film iaf :)

lovar :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Sådärja! Nu har jag mappat om den med en fixad tune! :)

Ställde även ner tomgången till 625rpm eller om det va 675rpm jag minns inte.

Blev nöjd! Tyvärr gick det inte o pröva! 2,5dm snö som kommit på drygt 18 timmar! FYFARAO!

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min utlovade video :)

[youtube:gm29sa6r]

[/youtube:gm29sa6r]

// Danne

Tja, vad säger man..... värt vartenda öre måste det va....

Lika skoj som när man bytte slut-rören.... fast gånger 100....

ÄR det lika skoj vid gaspådrag ?

Satt på jobbet nyss, och var tvungen att dra upp denna på kanonen..... jubel bland kollegorna... :--

Link to comment
Share on other sites

Här kommer min utlovade video :)

[youtube:390c5ppg]

[/youtube:390c5ppg]

// Danne

Tja, vad säger man..... värt vartenda öre måste det va....

Lika skoj som när man bytte slut-rören.... fast gånger 100....

ÄR det lika skoj vid gaspådrag ?

Satt på jobbet nyss, och var tvungen att dra upp denna på kanonen..... jubel bland kollegorna... :--

Härligt!!!

Hmm jodå det e lika roligt vid gaspådrag!

Om det blivit någon skillnad, det vet jag faktiskt inte riktigt :)

Men vad spelar det för roll. ljudet e mumma därför jag bytte :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jag byter inte bara för ljudet.........

Det borde ge kännbar effektökning oxo... eller hur ?

Annars är det skit.... faktiskt...

Är det så att du inte hunnit testa riktigt än ? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jag byter inte bara för ljudet.........

Det borde ge kännbar effektökning oxo... eller hur ?

Annars är det skit.... faktiskt...

Är det så att du inte hunnit testa riktigt än ? :shock:

Jag har både toppar,kammar,spjällhus,headers osv i min och jämför jag den med en original så är det helt klart en kännbar effektökning. Tycker att bara kambyte i dom bilarna jag testkört har gett tillräcklig skillnad också.

Link to comment
Share on other sites

Jag byter inte bara för ljudet.........

Det borde ge kännbar effektökning oxo... eller hur ?

Annars är det skit.... faktiskt...

Är det så att du inte hunnit testa riktigt än ? :shock:

På alla dom vi mappat här så har enbart kammarna gett en ökning på runt 30rwhp i snitt.

Förra veckan byggde vi en GT500 men alla bolt ons, Whipple 2.9L och våra egna kammar, en ökning på nästan 60rwhp jämfört med förra GT500:an vi gjorde utan kammar! 760rwhp tror jag slutsiffrorna va, ett riktigt monster :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Gäst

Äntligen har jag fått tillbaka ljudet...viewtopic.php?f=4&t=20857

Har också köpt en SCT FlaschX3 och ställt upp växeltryck till +25%, 93 okt samt C&I CAI tune. Den går mycket jämnare nu då den nästan dog ibland med min Predator Diablo tune. Nu väntar jag på en mailtune från Erik på Torq.

Är verkligen så nöjd med detta trim och underbara ljud och vill bara ut och köra!

Det är eventuellt även på gång en "besiktningtune" så vi som har fullflödeskattar klarar oss igenom besiktningen. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det är eventuellt även på gång en "besiktningtune" så vi som har fullflödeskattar klarar oss igenom besiktningen. :thumbup:

hmm jag har fullflödeskattar o jag besiktigade med mina(för två år sedan). Inga problem, det sades inget om något på besiktningen :)

Varför skulle man behöva en annan mapp till besiktningen för?

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jasså, jag vet en kille med samma trim som jag och hans Co halt var för hög!

Vad hade du för tune?

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju ganska många som installerat dessa kammar.

Fullgas-bedömning tack !!

Märks det nån skillnad vid låga varv, höga varv, mot innan.... ?

Bör ju finnas nån som inte bara fisit runt i sin bil med dessa kammar... :shock:

Man kan ju googla runt och läsa på lite forum, men era bedömningar vore tacksamt... så man inte beställer i onödan, eller rent av blir besviken... efteråt..

Link to comment
Share on other sites

Jasså, jag vet en kille med samma trim som jag och hans Co halt var för hög!

Vad hade du för tune?

aa okej. Vad det med kammarna då eller? För dom hade jag ju inte.

Jag körde på en mappning från Breenspeed vill jag minnas.

Snart dags för mig igen 29/6 så vi får se vad som sker då :/

// Danne

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Linde: Samma spec som min, dvs kammar, toppar headers m fullflödeskattar, 62 mm sjpällhus.

uffeg: Jag hade endast CAI och en tune innan jag stoppade i mitt trim. Du ser på min signatur vad jag har nu och jag säger bara, herrejösses vilken skillnad, en helt ny bil!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hoppas just nu på att leverans kan ske i mitten av juni.... då blir det till att åka ner till Åtvidaberg !!!

Med en ganska stor dos röta kanske det kan bli av 13/6... men vi får väl se.....

Fast jag pratade med Håkan idag... han var inte förtjust i fiskebåtsljudet, det var ganska klart... Han sa att en bil ska gå rent i alla lägen och inte blöddra som en gammal sur fiskebåt...

Och han har bergis rätt... har beställt en modifierad 93 octane race tune från Bamachips... den får glida i som steg ett... sen får vi se om man ska fixa till en riktig tune senare....

Hörde att det var på väg en Bilprovningsvänlig tune från TORQ.. kanske får bli ett komplement sen... eller istället för... återstår att se...

Tänk att SBP ALLTID ska lägga sig i allt som är skoj !!!

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Fast jag pratade med Håkan idag... han var inte förtjust i fiskebåtsljudet, det var ganska klart... Han sa att en bil ska gå rent i alla lägen och inte blöddra som en gammal sur fiskebåt...

Håller med om att bilen ska gå rent i alla lägen, och det går att få till med rätt tune.

Jag har ingen speciell tune till mitt trim, ändå går den faktiskt riktigt fint nu med min 93 octan tune från min SCTFlach, men den ska få en riktig customtune anpassad till mitt trim inom kort.

Och visst, fiskebåt kan man likna det med, men jag tycker nog mer åt V8-ciggarbåtar med lite dragster topp är en bättre liknelse! Jag ÄLSKAR ljudet!!! :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...