mikeo cmc 748 Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Måste man ha en returledning för bensin om man kör med elektrisk pump? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Förgasare eller insprutning ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 14, 2009 Author Report Share Posted November 14, 2009 Förgasare eller insprutning ?Förgasare. Skiljer det på de bägge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nenne Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Det finns system med returledning för förgasare också, men normalt sett behövs det inte. Moderna insprutningssystem har normalt cirkulerande system och de fallen alltid returledning.Utgående från din beskrivning så skulle jag skulle tro att Du klarar dig ett tag med elpump (och bränsletrycksregulator om pumpen inte ger rätt tryck), någon returledning ska Du inte behöva.Jag säger ett tag för en elpump är inte lika driftsäker som en mekanisk pump som sitter på motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 14, 2009 Author Report Share Posted November 14, 2009 Ok tackar så mycket för ett snabbt o bra svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 14, 2009 Author Report Share Posted November 14, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//BjörnOk ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.Är det något liknande denna du har?Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S. Garneij Posted November 14, 2009 Report Share Posted November 14, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//BjörnOk ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.Är det något liknande denna du har?Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534Jag har en holley svart på min bil. Jag har ingen returledning. Min pump är egentligen lite overkill på min lilla smallblock, men jag köpte för framtida uppgraderingar /Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 16, 2009 Author Report Share Posted November 16, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//BjörnOk ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.Är det något liknande denna du har?Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534Jag har en holley svart på min bil. Jag har ingen returledning. Min pump är egentligen lite overkill på min lilla smallblock, men jag köpte för framtida uppgraderingar /Simon[/quote:13bn6zp0]Var köpte du din pump någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S. Garneij Posted November 16, 2009 Report Share Posted November 16, 2009 Den köpte jag hos persåker,kommer dock inte ihåg vad jag gav för den /Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 19, 2009 Author Report Share Posted November 19, 2009 Såg på ett ställe där de säljer holley bränslepumpar att man får en regulator till. Behöver man en sådan? Vad fyller den för funktion isf, reglera hur mycket bensin man vill ha fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted November 19, 2009 Report Share Posted November 19, 2009 Den reglerar bränsletrycket så att nålventilerna i förgasaren klarar av att hålla tätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 19, 2009 Author Report Share Posted November 19, 2009 Tackar för svaret Janne. Kanske lika bra att införskaffa en sådan då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted November 27, 2009 Report Share Posted November 27, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//BjörnOk ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.Är det något liknande denna du har?Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534Kommer inte ihåg modellnummer eller så men det är en membrampump som är konstruerad för förgasarmotorer./Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted November 27, 2009 Author Report Share Posted November 27, 2009 Jag kör med förgasare (än så länge) på min 66'a. Det sitter en elektrisk Holley bränslepump på den och den är konstruerad att funka utan returledning.Tar man en pump som egentligen är avsedd för bränsleinsprutning så krävs returledning, dessutom så kommer det troligen att behövas en bränsletrycksregulator som anpassar trycket till lämplig nivå för förgasaren.//BjörnOk ska se till att det är en förgasarpump jag köper då.Är det något liknande denna du har?Om man har trimmad motor behöver man en större pump då?http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=266_2925&products_id=5534Kommer inte ihåg modellnummer eller så men det är en membrampump som är konstruerad för förgasarmotorer./BjörnTackar ändå. Har köpt mig en svart holley pump med passande regulator. Ska försöka få den på plats i helgen och dra bränsleledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 27, 2013 Author Report Share Posted August 27, 2013 Så när 4 år efter som jag ställde denna fråga så har jag nu kopplat in pumpen. Den går igång som den ska, har kopplat enligt översta figuren i bilden utan returledning. Jag har en svart holley med en standard tryckregulator som jag fick till pumpen partnummer 12-803. Har startat pumpen och den pumpar fram bensin, efter ett tag då den fått upp tryck så låter den högre så att det blir resonans i bilen. Har jag gjort något fel eller ska jag justera trycket på regulatorn, är trycket för högt? Eller måste jag ha en returledning? I instruktionerna rekommenderar de en regulator 12-704 till holley svart, borde jag köpa den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 28, 2013 Author Report Share Posted August 28, 2013 Spelar det någon roll var man placerar tryckregulatorn? Bränslepumpen har jag placerat bak vid tanken, tryckregulatorn är placeras i motorrummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted August 28, 2013 Report Share Posted August 28, 2013 Vart har du jorden kopplad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 28, 2013 Author Report Share Posted August 28, 2013 Vart har du jorden kopplad?Jorden är kopplad i bagageutrymmet. Jag har samlat alla jordsladdar på en och samma punkt i bagageluckan. När jag provkörde pumpen så gjorde jag det utan att motorn va igång. Tänkte att jag ska prova ha pumpen och motorn igång för att se om det gör någon skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted August 28, 2013 Report Share Posted August 28, 2013 Jorden är kopplad i bagageutrymmet. Jag har samlat alla jordsladdar på en och samma punkt i bagageluckan. När jag provkörde pumpen så gjorde jag det utan att motorn va igång. Tänkte att jag ska prova ha pumpen och motorn igång för att se om det gör någon skillnad.flytta då jorden till oljetrycks givaren kan bli väldigt farligt annars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 28, 2013 Author Report Share Posted August 28, 2013 Är det något särskilt med jord till bränslepump? Vad är risken med att man kopplar till "vanlig" jord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FastMagnus Posted August 29, 2013 Report Share Posted August 29, 2013 Är det något särskilt med jord till bränslepump? Vad är risken med att man kopplar till "vanlig" jord?Om olyckan är framme är det väldigt bra om pumpen stannar....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mikeo cmc 748 Posted August 29, 2013 Author Report Share Posted August 29, 2013 Om olyckan är framme är det väldigt bra om pumpen stannar.......Bra tänkt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.